"Dizer no todo": palavra e imagem na obra de Mário Cesariny

Authors

  • Michele Coutinho Rocha Faculdade de Belas Artes da Universidade de Lisboa

DOI:

https://doi.org/10.5216/vis.v15i2.46479

Keywords:

Mário Cesariny, Surrealismo Português, palavra, imagem, intertextualidadade, interdiscursividade

Abstract

This article studies the relations between word and image in de work of Mário Cesariny, present in diverse artistic practices as poems-poetry, picto-poems, novels-collage and still in aquamotos and plastic compositions that integrate linguistic references. Through the analysis and understanding of the relations or interaction between plastic, iconic and linguistic signs, we intend to identify and characterize areas of common meaning, made of mutual appropriations, crossover and sharing spaces and confluence of intentions. The study showed relations of intertextuality and interdiscursivity between text and image, speeches and ideological contents.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Michele Coutinho Rocha, Faculdade de Belas Artes da Universidade de Lisboa

Investigadora de Pós-Doutoramento em Ciências da Arte na Faculdade de Belas Artes da Universidade de Lisboa

References

ADAMOWICS, Elza. Surrealist Collage in Text and Image. Dissecting the exquisite corpse. Cambridge: Cambridge University Press, 1998.

ÁVILA, Maria Jesús; Cuadrado, Perfecto E. Surrealismo em Portugal 1934-1952. Lisboa: Instituto Português de Museus e Junta da Extremadura, 2001.

BRETON, André. Manifesto do Surrealismo. In: ______. Manifestos do Surrealismo. Tradução Pedro Tamen. Lisboa: Edições Salamandra, 1993. p. 13-53.

CESARINY, Mário. A Intervenção Surrealista. Lisboa: Assírio & Alvim, 1997.

______. Pena Capital. 3. ed. Lisboa: Assírio & Alvim, 2005.

______. Timothy McVeigh - O condenado à morte. Lisboa: Perve Global, 2006.

CUADRADO, Perfecto E. A única Real Tradição Viva. Lisboa: Assírio e Alvim, 1998.

______. Palavra/Imagem: Confluências. In: PINHARANDA, João Lima; CUADRADO, Perfecto E.. Mário Cesariny. Lisboa: Assírio e Alvim, 2004. p. 217-226.

FIORIN, José Luiz. Intertextualidade e interdiscursividade. In: BRAIT, Beth. Bakhtin: outros conceitos-chave. São Paulo: Contexto, 2006.

GUERREIRO, Manuel. Joan Brossa o la revuelta poética. Barcelona: Generalitat de Catalunya/Departament de Cultura Joan Miró, 2001.

LISBOA, António Maria. Poesia. Lisboa: Assírio & Alvim, 1995. (Texto estabelecido por Mário Cesariny de Vasconcelos).

MASINI, Andre C. Pequena coletânea de Poesia de língua inglesa. Paraná: Edição do autor, 2000.

PASCOAIS, Teixeira de. Senhora da Noite. Verbo Escuro. Lisboa: Assírio e Alvim, 1999.

PINHARANDA, João Lima. Quando o pintor é um caso à parte ou as velhas ainda lá estavam. In: PINHARANDA, J.; CUADRADO, Perfecto (Org.). Mário Cesariny. Lisboa: Assírio e Alvim, 2004. p. 11-32.

SANTAELLA, Lucia; NÖTH, Winfried. Imagem, Cognição, Semiótica, Mídia. São Paulo: Editora Iluminuras Ltda, 2008.

WILDE, Oscar. Balada do Cárcere de Reading. São Paulo: Editora Nova Alexandria, 2004.

Published

2017-12-19

How to Cite

ROCHA, M. C. "Dizer no todo": palavra e imagem na obra de Mário Cesariny. Visualidades, Goiânia, v. 15, n. 2, p. 39–68, 2017. DOI: 10.5216/vis.v15i2.46479. Disponível em: https://revistas.ufg.br/VISUAL/article/view/46479. Acesso em: 24 nov. 2024.

Issue

Section

Articles