Dispositivo, atração e os rubes da realidade virtual: uma abordagem teórica do Oculus Rift

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/vis.v15i1.41428

Keywords:

Device, Oculus Rift, Attraction

Abstract

From a presentation of the resurgence context of virtual reality viewers, specifically the Oculus Rift headset, the article seeks to reflect on the condition of the device as a vision machine as it approaches the reflections of Phillipe Dubois (2004) and Jean-Louis Baudry (1970). This allows us to think of the Oculus Rift in its connection with social devices (practices, discourses, modes of consumption) that determine its intended uses. Finally, it is possible to think of these uses in analogy with a specific modality, conceptualized by Thomas Elsaesser (2006) as "cinema of attractions", characteristic of First Cinema, namely the rube films.

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Author Biographies

Nilson Assuncao Alvarenga, Universidade Federal de Juiz de Fora - UFJF

Formado em Comunicação Social pela UFJF e Doutor em Filosofia pela PUC-Rio. Professor da Faculdade de Comunicação da UFJF e do PPGCom-UFJF. Áreas de atuação: cinema e fotografia.

Ana Maria Vieira Monteiro, Universidade Federal de Juiz de Fora

Mestre em Comunicação Social pela Universidade Federal de Juiz de Fora e doutoranda em Linguística Aplicada pela mesma instituição. 


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Published

2017-11-21

How to Cite

ALVARENGA, N. A.; VIEIRA MONTEIRO, A. M. Dispositivo, atração e os rubes da realidade virtual: uma abordagem teórica do Oculus Rift. Visualidades, Goiânia, v. 15, n. 1, p. 129–142, 2017. DOI: 10.5216/vis.v15i1.41428. Disponível em: https://revistas.ufg.br/VISUAL/article/view/41428. Acesso em: 2 jul. 2024.

Issue

Section

Articles