There is something inauthentic in each original: a very brief study of the illusion from the movie “The Best Offer”of Giuseppe Tornatore

Authors

  • Rogério de Almeida (USP, Brasil) Universidade de São Paulo
  • Marcos Namba Beccari (UFPR, Brasil) Universidade Federal do Paraná

DOI:

https://doi.org/10.5216/vis.v14i1.39949

Abstract

Based on the film The Best Offer (LA MIGLIORE OFFERTA, 2013), by Giuseppe Tornatore, this article proposes a reflection on the illusion of the double expressed by the original-copy dichotomy. After a brief introduction of how this dichotomy has become paradigmatic in the western thought, we point out the philosophy of Clément Rosset to discuss the central theme of the film: “there is always something authentic in each copy”. We argue, finally, that the illusion is not only to transform something into two, but also in the deluded's unwillingness to approve a reality that is impossible to duplicate.

Keywords: Original-copy, illusion, double

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rogério de Almeida (USP, Brasil), Universidade de São Paulo

Professor da Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo (USP). Doutor e livre-docente em Educação, ambos os títulos pela Universidade de São Paulo (USP).

Marcos Namba Beccari (UFPR, Brasil), Universidade Federal do Paraná

Professor do Departamento de Design da Universidade Federal do Paraná (UFPR). Doutor em Educação pela Universidade de São Paulo (USP).

References

BECCARI, M. Articulações simbólicas: uma filosofia do design sob o prisma de uma hermenêutica trágica. Tese de Doutorado. Orient. Rogério de Almeida. Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo, 2015.

BORDWELL, David. La narración en el cine de ficción. Barcelona, Buenos Aires, México: Paidós, 1996.

DELEUZE, Gilles. Cinema: imagem-movimento. São Paulo: Brasiliense, 1985.

HEGEL, Georg Wilhelm Friedrich. Estética: a ideia e o ideal. Estética: o belo artístico ou o ideal. (Col. Os Pensadores). Tradução de Orlando Vitorino. 5ª edição. São Paulo: Nova Cultural, 1991.

HIERRO, Rafael Del. El saber trágico. De Nietzsche a Rosset. Madrid: Ediciones del Laberinto, 2001.

NIETZSCHE, Friedrich. “III Consideração Intempestiva”. In: ____. Escritos sobre educação. Trad. Noéli Correia de Melo Sobrinho. São Paulo: Ed. Loyola, 2011.

____. Ecce homo. Como alguém se torna o que é. Trad. de Paulo César de Souza. São Paulo: Companhia das Letras, 1995.

____. Crepúsculo dos ídolos: como se filosofa com o martelo. São Paulo: Companhia das Letras, 2006.

PERNIOLA, Mario. Desgostos: novas tendências estéticas. Trad. Davi Pessoa Carneiro. Florianópolis: Editora da UFSC, 2010.

PLATÃO. Hipias Maior. Trad. de Carlos Alberto Nunes. Belém: Editora Universidade Federal do Pará, 1980.

____. A República. Trad. Maria Helena da Rocha Pereira. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 1993.

ROSSET, Clément. A lógica do Pior: elementos para uma filosofia trágica. Trad. de Fernando J. F. Ribeiro e Ivana Bentes. Rio de Janeiro: Espaço e Tempo, 1989a.

____. Princípio de Crueldade. Trad. de José Thomaz Brum. Rio de Janeiro, Rocco, 1989b.

____. Le réel: traité de l’idiotie. Paris: Les Éditions de Minuit, 2004.

____. O Real e seu duplo: ensaio sobre a ilusão. Trad. de José Thomaz Brum. Rio de Janeiro: José Olympio, 2008.

Referência Fílmica

TORNATORE, Giuseppe. O Melhor Lance [La migliore offerta]. Italia: Paco Cinematografica/Warner Bros., 2013.

Published

2016-08-30

How to Cite

ALMEIDA (USP, BRASIL), R. de; BECCARI (UFPR, BRASIL), M. N. There is something inauthentic in each original: a very brief study of the illusion from the movie “The Best Offer”of Giuseppe Tornatore. Visualidades, Goiânia, v. 14, n. 1, 2016. DOI: 10.5216/vis.v14i1.39949. Disponível em: https://revistas.ufg.br/VISUAL/article/view/39949. Acesso em: 21 nov. 2024.