Cultural pedagogies and school knowledge: questions to contemporary education

Authors

  • Odailso Sinvaldo Berté Universidade Federal de Santa Maria - UFSM
  • Raimundo Martins Universidade Federal de Goiás

DOI:

https://doi.org/10.5216/vis.v14i2.39670

Abstract

This article aims to discuss the ways in which cultural pedagogies are related to school knowledge. In line with different research of the visual culture education field, the text articulates theoretical arguments that approach the pedagogies of pleasure, question, and conflict. It grounds pedagogical proposals that advance from a critical assessment of culture to considerations about the body, experiences, affections, practices of image’s uses and cultural artifacts in order to articulate creative and emancipatory forms of the teaching-learning processes.

Keywords: Cultural pedagogies, body, school knowledge

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Odailso Sinvaldo Berté, Universidade Federal de Santa Maria - UFSM

Curso de Dança - Licenciatura

Raimundo Martins, Universidade Federal de Goiás

Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais

Faculdade de Artes Visuais

References

AGUIRRE, I. 2009. Imaginando um futuro para a educação artística. In: MARTINS, R.; TOURINHO, I. (Orgs.). Educação da Cultura Visual: narrativas de ensino e pesquisa. Santa Maria, RS: Editora da UFSM. p. 157-186.

________. 2014. Entornos da aprendizagem entre jovens produtores de Cultura Visual: traços e características. In: MARTINS, R.; TOURINHO, I. (Orgs.). Pedagogias culturais. Santa Maria, RS: Editora da UFSM. p. 247-274.

BERTÉ, O. 2014. Corpos se (mo)vendo com imagens e afetos: dança e pedagogias culturais. Goiânia, GO. Tese de Doutorado em Arte e Cultura Visual. Universidade Federal de Goiás, 338f.

DUARTE JÚNIOR, J. 2010. A montanha e o videogame: escritos sobre educação. Campinas: Papirus, 160 p.

FREIRE, P.; FAUNDEZ, A. 2008. Por uma pedagogia da pergunta. 6 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 158 p.

GIROUX, H. 1999. A Cultura Popular como uma Pedagogia de Prazer e Significado: Descolonizando o corpo. In: GIROUX, H. Cruzando as fronteiras do discurso: novas políticas em educação. Artmed: Porto Alegre, p. 211-240.

_______. 1995. Praticando Estudos Culturais nas Faculdades de Educação. In: SILVA, T. (org.). Alienígenas na sala de aula. Petrópolis, RJ: Vozes, p. 85-103.

GREINER, C. 2010. Prefácio – A educação amorosa. In: SAITO, C. N. I. Ação e percepção nos processos educacionais do corpo em formação. São Paulo: Hedra, p. 07-08.

GREINER, C.; KATZ, H. 2001. Corpo e processos de comunicação. In: Revista Fronteiras: estudos midiáticos. São Leopoldo: UNISINOS, Vol. 3, n. 2, p. 65-75, dez.

HOOKS, B. 2001. Eros, erotismo e o processo pedagógico. In: LOURO, G. L. O corpo educado: pedagogias da sexualidade. Belo Horizonte: Autêntica, p. 113-123.

KATZ, H. 2005. Um, Dois, Três. A dança é o pensamento do corpo. Belo Horizonte: FID, 273 p.

_______. 2010. O papel do corpo na transformação da política em biopolítica. In: GREINER, C. O corpo em crise: novas pistas e o curto circuito das representações. São Paulo: Annablume, p. 121-132.

KATZ, H.; GREINER, C. 2005. Por uma teoria do corpomídia. In: GREINER, Christine. O corpo: pistas para estudos indisciplinares. São Paulo: Annablume, p. 125-133.

KINCHELOE, J. L.; MCLAREN, P. 2010. Repensando a teoria crítica e a pesquisa qualitativa. In: DENZIN, N.; LINCOLN, Y. (Org.). O planejamento da pesquisa qualitativa: teorias e abordagens. Porto Alegre: Artmed, p. 281-313.

MOREIRA, A. F. B.; CANDAU, V. 2007. Indagações sobre currículo: currículo, conhecimento e cultura. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, p. 01-48.

PINKER, S. 2004. Tábula rasa – A negação contemporânea da natureza humana. São Paulo: Companhia das Letras, 672 p.

SANTOS, B. S. 1996. Para uma pedagogia do conflito. In: SILVA, L. H.; AZEVEDO, J. C.; SANTOS, E. S. (Orgs.). Novos Mapas Culturais – Novas Perspectivas Educacionais. Porto Alegre: Sulina, p. 13-33.

SILVA, T. T. 2007. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. Belo Horizonte: Autêntica, 154 p.

_______. 2003. O currículo como fetiche: a poética e a política do texto curricular. Belo Horizonte: Autêntica, 117 p.

STEINBERG, S.; KINCHELOE, J. 1997. Cultura infantil e multinacionales: la construcion de la identidade em la infancia. Madrid: Ediciones Morata, 255p.

Downloads

Published

2017-02-01

How to Cite

BERTÉ, O. S.; MARTINS, R. Cultural pedagogies and school knowledge: questions to contemporary education. Visualidades, Goiânia, v. 14, n. 2, 2017. DOI: 10.5216/vis.v14i2.39670. Disponível em: https://revistas.ufg.br/VISUAL/article/view/39670. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

Articles