Acontecimento e visualidade na escola: um estudo sobre as imagens de uma ocupação imagética
DOI:
https://doi.org/10.5216/vis.v15i2.39517Keywords:
Happening, Visuality, SchoolAbstract
Looking for thinking the multiplicity of relations between practitioners and photographic images through the imagistic occupation held at the college as part of my master's research, taking its momentary appearance as a happening of school creation, as well as chaired the visibilities in their contexts. To do so, just dwell on the displacements and disappearances of the photos in the occupation dispositive, as well as about the erasures and markings to the surface of the images as evidence of a dynamic, controversial territory, and no less poetic, of this visuality that, incessantly, is made in the spaces and times of the school.
Downloads
References
ALVES, N. Decifrando o pergaminho – o cotidiano na escola nas lógicas das redes cotidianas. In: OLIVEIRA, I. B e ALVES, N. Pesquisa no/do cotidiano das escolas – sobre redes de saberes. Rio de Janeiro: DP & A, 2001.
BARTHES, R. A Câmara Clara: nota sobre a fotografia. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2012.
CERTEAU, M. de. A Invenção do Cotidiano: Artes de Fazer. 3ª ed., Petrópolis, RJ: Vozes, 1998.
DELEUZE, Gilles. Lógica do Sentido. 4 ª ed., São Paulo: Perspectivas, 2007.
______. Diferença e Repetição. 2 ª ed., Rio de Janeiro: Graal, 2006.
______. Proust e os Signos. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2010.
DERRIDA, J. Pensar em Não Ver: escritos sobre as artes do visível. Florianópolis: Ed. da UFSC, 2012.
DIAS, S. A Lógica do Acontecimento: Deleuze e a filosofia. Porto: Edições Afrontamentos, 1995.
GALEFFI, D. A. O que é Isto – a Filosofia de Husserl?, In: Ideação, Feira de Santana, n.5, jan./jun. 2000, pg. 13-36.
GEERTZ, C. A Interpretação das Culturas. Rio de Janeiro: Livros Técnicos e Científicos Editora, 1989.
HEIDEGGER, M. A Origem da Obra de Arte. São Paulo: Edições 70, 2010.
KRAUSS, R. O Fotográfico. Barcelona: Editorial Gustavo Gili, 2012.
MERLEAU-PONTY, M. O Visível e O Invisível. São Paulo: Perspectivas, 2009.
OLIVEIRA, I. B. de. Currículos Praticados: Entre a regulação e a emancipação. Rio de Janeiro: DP&A, 2003.
SOULAGES, F. Estética da Fotografia: Perda e Permanência. São Paulo: Editora Senac São Paulo, 2010.
VICTÓRIO FILHO, A. A Arte na/da Educação: a invenção cotidiana da escola. Tese de Doutorado, UERJ, 2005.
______. Pesquisar o Cotidiano é Criar Metodologias, In: Educação & Sociedade, Campinas, vol.28, no 98, jan/abr, 2007, pg. 97-110.
______. Corpo Escola: currículo vibrátil e pedagogia da carne, In: Currículo sem Fronteiras, vol. 12, n.3, set/dez 2012, pg. 143-152.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License .
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 License which allows the sharing of work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
c. Authors are allowed to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) after the initial publication in this journal, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of the published work ( See The Effect of Free Access).
Every effort has been made to identify and credit the rights holders of the published images. If you have rights to any of these images and have not been correctly identified, please contact the Visuals magazine and we will publish the correction in one of the next issues.