Acontecimento e visualidade na escola: um estudo sobre as imagens de uma ocupação imagética

Authors

  • Victor Junger Proped/UERJ

DOI:

https://doi.org/10.5216/vis.v15i2.39517

Keywords:

Happening, Visuality, School

Abstract

Looking for thinking the multiplicity of relations between practitioners and photographic images through the imagistic occupation held at the college as part of my master's research, taking its momentary appearance as a happening of school creation, as well as chaired the visibilities in their contexts. To do so, just dwell on the displacements and disappearances of the photos in the occupation dispositive, as well as about the erasures and markings to the surface of the images as evidence of a dynamic, controversial territory, and no less poetic, of this visuality that, incessantly, is made in the spaces and times of the school.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Victor Junger, Proped/UERJ

Possui graduação em Pedagogia (UNIRIO). Completou o mestrado no Programa de Pós-Graduação em Artes pela UERJ (PPGARTES/UERJ), onde foi bolsista CAPES. Doutorando pelo Programa de Pós-Graduação em Educação pela UERJ.

References

ALVES, N. Decifrando o pergaminho – o cotidiano na escola nas lógicas das redes cotidianas. In: OLIVEIRA, I. B e ALVES, N. Pesquisa no/do cotidiano das escolas – sobre redes de saberes. Rio de Janeiro: DP & A, 2001.

BARTHES, R. A Câmara Clara: nota sobre a fotografia. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2012.

CERTEAU, M. de. A Invenção do Cotidiano: Artes de Fazer. 3ª ed., Petrópolis, RJ: Vozes, 1998.

DELEUZE, Gilles. Lógica do Sentido. 4 ª ed., São Paulo: Perspectivas, 2007.

______. Diferença e Repetição. 2 ª ed., Rio de Janeiro: Graal, 2006.

______. Proust e os Signos. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2010.

DERRIDA, J. Pensar em Não Ver: escritos sobre as artes do visível. Florianópolis: Ed. da UFSC, 2012.

DIAS, S. A Lógica do Acontecimento: Deleuze e a filosofia. Porto: Edições Afrontamentos, 1995.

GALEFFI, D. A. O que é Isto – a Filosofia de Husserl?, In: Ideação, Feira de Santana, n.5, jan./jun. 2000, pg. 13-36.

GEERTZ, C. A Interpretação das Culturas. Rio de Janeiro: Livros Técnicos e Científicos Editora, 1989.

HEIDEGGER, M. A Origem da Obra de Arte. São Paulo: Edições 70, 2010.

KRAUSS, R. O Fotográfico. Barcelona: Editorial Gustavo Gili, 2012.

MERLEAU-PONTY, M. O Visível e O Invisível. São Paulo: Perspectivas, 2009.

OLIVEIRA, I. B. de. Currículos Praticados: Entre a regulação e a emancipação. Rio de Janeiro: DP&A, 2003.

SOULAGES, F. Estética da Fotografia: Perda e Permanência. São Paulo: Editora Senac São Paulo, 2010.

VICTÓRIO FILHO, A. A Arte na/da Educação: a invenção cotidiana da escola. Tese de Doutorado, UERJ, 2005.

______. Pesquisar o Cotidiano é Criar Metodologias, In: Educação & Sociedade, Campinas, vol.28, no 98, jan/abr, 2007, pg. 97-110.

______. Corpo Escola: currículo vibrátil e pedagogia da carne, In: Currículo sem Fronteiras, vol. 12, n.3, set/dez 2012, pg. 143-152.

Published

2017-12-19

How to Cite

JUNGER, V. Acontecimento e visualidade na escola: um estudo sobre as imagens de uma ocupação imagética. Visualidades, Goiânia, v. 15, n. 2, p. 93–118, 2017. DOI: 10.5216/vis.v15i2.39517. Disponível em: https://revistas.ufg.br/VISUAL/article/view/39517. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Articles