A blue egg and other pink: Kinder's pedagogy and visual construction of gender and childhoods
DOI:
https://doi.org/10.5216/vis.v14i1.36655Abstract
In 2013, the Kinder brand launched products in versions “blue” and “pink” with the words “boys” and “girls” printed on their packaging. What representations does the Kinder egg create about masculinity and femininity? To discuss this issue, we performed a documentary and bibliographical research, which the aim is to discuss the establishment of the gender representations and discourses promoted by children's cultural artifacts. We use the Image Watching to investigate the corpus of research. It consists of 13 images of what here we call “Kinder's Pedagogy” which features to the postmodern children restricted ways to live their childhoods and their gender identity.
Keywords: Education, Study of Visual Culture, Cultural Studies
Downloads
References
ANDRADE, Paula Deporte de; COSTA, Marisa Vorraber. Usando Crianças para vender: infâncias e consumo na publicidade de revistas. Revista Reflexão e Ação, Santa Cruz do Sul, v.18, n.2, p.230-248, jul./dez de 2010.
BALISCEI, João Paulo. Cultura Visual e representações de gênero: O que os filmes da Disney dizem sobre meninos e meninas? In: Pedagogia 2015: Encuentro Internacional por la Unidad de los Educadores, 2015, Havana. Memorias: Pedagogia 2015: Encuentro Internacional por la Unidad de los Educadores, 2015.
BALISCEI, João Paulo; STEIN, Vinícius.Como olhamos e somos olhados Como olhamos e somos olhados pelas imagens? Estudos críticos dos artefatos da cultura visual. Revista Reflexão e Ação, Santa Cruz do Sul, v.23, n.1, p.251-275, jan./jun.2015.
BALISCEI, João Paulo; TERUYA, Teresa Kazuko; STEIN, Vinícius. Como "ser homem"? Investigando discursos sobre masculinidades. Revista digital do LAV, Santa Maria, v.8, n.4, p.88-104, jan./abr.2015.
BRAGA, Eliane Rose Maio. Gênero, sexualidade e educação: Questões pertinentes à pedagogia. In: CARVALHO, Elma Júlia Gonçalves de; FAUSTINO, Rosângela Célia. (Orgs.). Educação e diversidade cultural - Maringá: Eduem, 2010, p. 205-218.
BRASIL. Ministério da Saúde, Secretaria de Vigilância em Saúde. Departamento de DST/AIDS e Hepatites Virais. Adolescentes e Jovens para a Educação entre Pares: Gêneros. - Brasília: Ministério da Saúde, 2011.
CHINEM, Marina Jugue. As variantes sígnicas da embalagem: as relações da percepção no processo intersemiótico na construção dos estímulos táveis e visuais. In: XXVIII Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação - INTERCOM, 2005. As variantes sígnicas da embalagem: as relações da percepção no processo intersemiótico na construção dos estímulos táveis e visuais, 2005. v. 4. <http://www.portcom.intercom.org.br/pdfs/124603330325699863853199878311524296455.pdf> . Acesso em 07 de maio de 205.
CORAZZA, Sandra Mara. Labirintos da pesquisa, diante dos ferrolhos. In: COSTA, Marisa Vorraber (Org.). Caminhos investigativos I: Novos olhares na pesquisa em educação. – 3. Ed. Rio de Janeiro: Lamparina, 2007, p.103-127.
COSTA, Marisa Vorraber . Quem são, que querem, que fazer com eles? Eis que chegam às nossas escolas as crianças e jovens do século XXI. In: MOREIRA; Antonio Flávio; GARCIA, Regina Leite; ALVES, Maria Palmira. (Org.). Cultura, cotidiano e tecnologias. Araraquara (SP): Junqueira&Marin, 2006, p. 93-109.
CUNHA, Susana Rangel Vieira da. Entre Van Goghs, Monets e Mônicas: a infância educada através de imagens. Ciências e Letras, n. 43, p. 107-123, jan/jun, 2008.
CUNHA, Susana R. Vieira da. As Transformações da Imagem na Literatura Infantil. In: PILLAR, Alice Dutra (Org). A educação do olhar no ensino das artes. – Porto Alegre: Mediação, 2011. P.129-141.
CUNHA, Susana Rangel Vieira da. Questionamentos de uma professora de arte sobre o ensino de arte na contemporaneidade. In: MARTINS, Raimundo; TOURINHO, Irene. Cultura das imagens: Desafios para a arte e para a educação/ Raimundo Martins e Irene Tourinho (orgs.). - Santa Maria: Ed. da UFSM, 2012, p.99-123.
CUNHA, Susana Rangel Vieira da. Imagens como pedagogias culturais em cenários da educação infantil. In: MARTINS, Raimundo; TOURINHO, Irene. Pedagogias culturais. Santa Maria: Ed. da UFSM, 2014, p.199-223.
EVANGELISTA, O. . Apontamentos para o trabalho com documentos de política educacional. In: Ronaldo M. L. Araujo; Doriedson S. Rodrigues. (Org.). A pesquisa em trabalho, educação e políticas educacionais. 1ed. Campinas-SP: Alínea, 2012, v. 1, p. 52-71.
FARINA, Modesto; PEREZ, Clotilde; BASTOS, Dorinho. Psicodinâmica das Cores em Comunicação. São Paulo: Edgard Blücher, 2006. 5a Ed. (revista e ampliada). 173 p.
FILHO, João Gomes. Gestalt do Objeto: Sistema de Leitura Visual da Forma. São Paulo: Escrituras, 2000.
G1. "Após ser chamado de sexista, Kinder Ovo diz respeitar diferentes opiniões". G1 - 12 de março de 2013. Disponível em < http://g1.globo.com/economia/midia-e-marketing/noticia/2013/03/apos-ser-chamado-de-sexista-kinder-ovo-diz-respeitar-diferentes-opinioes.html>. Acesso em 07 de maio de 2015.
GIROUX, Henry. Os filmes da Disney são bons para seus filhos? In: Cultura infantil: a construção corporativa da infância. Shirley R. Steinberg, Joe L. Kincheloe (Orgs.). Tradução de George Eduardo JapiassúBricio. – Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2001. p. 89-108.
HERNÁNDEZ, Fernando. Cultura visual, mudança na educação e projetos de trabalho. Porto Alegre: ArtMed, 2000, 262p.
HERNÁNDEZ, Fernando. Catadores da cultura visual: transformando fragmentos em nova narrativa educacional. Tradução de Ana Duarte. – Porto Alegre: Mediação, 2007.
JUNQUEIRA, Rogério Diniz. Pedagogia do armário: a normatividade em ação. Retratos da Escola , v. 7, p. 481-498, 2013.
LOURO, Guacira Lopes. O corpo educado: pedagogias da sexualidade. - Belo Horizonte: Autêntica, 2000.
LOURO, Guacira Lopes. Gênero e sexualidade: pedagogias contemporâneas. Pro-Posições, Ago 2008, vol.19, no.2, p.17-23.
MORENO, Monsterrat. Como se ensina a ser menina: sexismo na escola. Editora da Unicamp, 2011.
MOMO, Mariângela. Infância e escola no espaço-tempo do consumo. In: KIRCHOF, Edgar Roberto; WORTMAN, Maria Lúcia; COSTA, Marisa Vorraber (org.). Estudos Culturais educação: contingências, articulações, aventuras, dispersões. Canoas: Ed. ULBRA, 2015, p. 93-114.
MOMO, Mariangela; COSTA, Marisa Vorraber. Crianças escolares do século XXI: para se pensar uma infância pós-moderna. Cad. Pesqui. [online]. 2010, vol.40, n.141. p. 965-991.
NUNES, Luciana Borre . As Imagens que Invadem as Salas de Aula: Reflexões sobre Cultura Visual. 1. ed. São Paulo: Ideias & Letras, 2010. 126p .
NUNES, Luciana Borre ; MARTINS, Raimundo . "Esse é o jeito rebelde de ser": produzindo masculinidades nas salas de aula. Revista Digital do LAV, v. 8, p. 3, 2012.
OLIVEIRA, Marilda Oliveira de. Minha trajetória na formação inicial. . In: OLIVEIRA, Marilda Oliveira de; HERNÁNDEZ, Fernando. (orgs.). A formação do professor e o ensino das artes visuais. – Santa Maria: Ed. UFSM, 2005. p. 23- 42.
OTT, Robert William. Ensinando Critica nos Museus. IN. BARBOSA, Ana Mae (Org.). Arte-educação. Leitura no subsolo. 8ª ed. - São Paulo: Cortez, 2011.
SCHOR, Juliet B. Nascidos para comprar: uma leitura essencial para orientarmos nossas crianças na era do consumismo. Tradução de Eloisa Helena de Souza Cabral . São Paulo: Gente, 2009.
SILVA, Tomaz Tadeu da.Teoria cultural e educação: um vocabulário crítico/ Tomaz Tadeu da Silva– Belo Horizonte: Autêntica, 2000. 128p.
STEINBERG, Shirley R; KINCHELOE, Joe L..Sem segredos: cultura infantil, saturação de informação e infância pós-modernda. In: Cultura infantil: a construção corporativa da infância. Shirley R. Steinberg, Joe L. Kincheloe (Orgs.).Tradução de George Eduardo Japiassú Bricio. – Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2001. p. 9-52.
TERUYA, Teresa Kazuko; BALISCEI, João Paulo; NASCIMENTO, Mariana Costa do. Trabalho docente na Modernidade Líquida: O Prezi no processo ensino e aprendizagem dos/as “alunos/as surfistas”. Revista Contrapontos, v.15, n.1, p.111-121, jan./abr.2015.
TOURINHO, Irene; MARTINS, Raimundo. Investindo no potencial das pedagogias culturais... In: MARTINS, Raimundo; TOURINHO, Irene (Orgs.). Pedagogias Culturais. Santa Maria: Ed. da UFSM, 2014, p. 11-14.
VEIGA-NETO, Alfredo. Olhares... In: COSTA, Marisa Vorraber (Org.). Caminhos investogativos I: Novos olhares na pesquisa em educação. – 3. Ed. Rio de Janeiro: Lamparina, 2007, p.23-38.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License .
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 License which allows the sharing of work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
c. Authors are allowed to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) after the initial publication in this journal, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of the published work ( See The Effect of Free Access).
Every effort has been made to identify and credit the rights holders of the published images. If you have rights to any of these images and have not been correctly identified, please contact the Visuals magazine and we will publish the correction in one of the next issues.