Images and training sounds: conceptions of art and its teaching undergraduates in the perspective of Arts

Authors

  • Maria Cristina da Rosa Fonseca da Silva Centro de Artes da Universidade do Estado de Santa Catarina - CEART/UDESC
  • Regina Finck Shambeck Departamento de Música - PPGMUS - UDESC

DOI:

https://doi.org/10.5216/vis.v13i2.34193

Abstract

This article aims to reveal the conceptions of art and its education by the perspective of the undergraduates of Visual Arts and Music. These students selected images and sounds from the question "How is an art teacher constructed?" The socio- cultural theoretical framework was used to help in the analysis of testimonials, internship reports and posts written in virtual environment. This material reflects a process of growing of the undergraduates in the teaching desire and in the understanding of the educational universe that permeates the contemporary school.

Keywords: Teacher training, Visual Arts, Music

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria Cristina da Rosa Fonseca da Silva, Centro de Artes da Universidade do Estado de Santa Catarina - CEART/UDESC

Linha de Ensino das Artes Visuais - Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais - CEART/UDESC

Regina Finck Shambeck, Departamento de Música - PPGMUS - UDESC

Licenciada em Educação Artística-Habilitação em Música pela Universidade do Estado de Santa Catarina, com mestrado e doutorado pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da UFRGS. Atua no Departamento de Música e no Programa de Pós-Graduação em Música - PPGMUS, desenvolvendo pesquisas na área de formação de professores, inclusão de alunos com deficiências e a repercussão das políticas públicas de educação especial.

References

BARBOSA, Ana Mae. Arte/Educação contemporânea: consonâncias internacionais. São Paulo: Cortez, 2008.

BRASIL. Lei n. 11.769, de 18 de agosto de 2008. Altera a Lei n. 9394/96, para dispor

sobre a obrigatoriedade do ensino de música na educação básica. Brasília:

Presidência da República, 2008.

EAGLETON, T. A ideia de cultura. São Paulo: UNESP, 2011.

FONTANA, R.A.C. Como nos tornamos professoras? 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2003.

GASPARIN, J. L. Uma Didática para a Pedagogia Histórico-Crítica. 3. ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2002.

LIPOVETSKY, G. e SERROY, J. O capitalismo estético na era da globalização. Portugal: Edições 70, 2014.

NOGUEIRA, M. A. Arte e experiência estética: o assombro aproximando crianças e adultos. In: ZANELLA, S.R. da S. (Org.). Arte, Estética e Formação Humana: possiblidades e críticas. Campinas, S.P.: Alínea, 2013. p. 119-126.

PERES, J.J.J. Arte, psicología y educación: fundamentos vygotskyana de la educacion artística. Madrid: Machado Libros, 2002.

RAMIREZ, F.G.T. Daño cerebral óptimo: arte, diseño y tecnología. In: CANIZAL, E.P. (Org.). La inquietante ambigüedad de la imagen. México: Azcapotzalco, 2004. p. 87-122.

SAVIANI, D. Escola e Democracia, São Paulo: Cortez Autores Associados, 2009.

___________. Educac?a?o: Do Senso Comum a? Conscie?ncia Filoso?fica. 13. ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2000.

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. 9. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2008.

VIGOTSKY, L. S. Teorias de las emociones. Madrid: Ediciones Akal, 2004.

Published

2016-04-15

How to Cite

FONSECA DA SILVA, M. C. da R.; SHAMBECK, R. F. Images and training sounds: conceptions of art and its teaching undergraduates in the perspective of Arts. Visualidades, Goiânia, v. 13, n. 2, 2016. DOI: 10.5216/vis.v13i2.34193. Disponível em: https://revistas.ufg.br/VISUAL/article/view/34193. Acesso em: 24 nov. 2024.