The power to act in Interactive Art

Authors

  • Andreia Machado Oliveira Universidade Federal de Santa Maria

DOI:

https://doi.org/10.5216/vis.v13i2.34192

Abstract

This paper proposes to problematize some aspects in Interactive Art through the approach of the concepts of power to act (potentia) and affect brought by the philosopher Spinozan. We aim to think the possibilities of instigation of alternative modes of subjectivity in present time. The Interactive Art is responsible for giving continuity to experimental issues that unite art and life,  using the interaction as a means of research It is possible to notice in it a potential to explain the affections that our bodies suffer and affections that they produce. Therefore, it is problematized interactive processes with the ethico-aesthetic implications in Interactive Art.

Keywords: Interactive Art, power to act, potential, affect

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Andreia Machado Oliveira, Universidade Federal de Santa Maria

Profa. Dra. Andréia Machado Oliveira
Departamento de Artes VisuaisPós-Graduação em Artes VisuaisPós-Graduação em Tecnologias Educacionais em Rede 
Coordenadora do LabInter (Laboratório Interdisciplinar Interativo)Universidade Federal de Santa Maria/UFSM - BrasilLíder do gpc.interArtec/CNPq

References

ASCOTT, Roy. A arquitetura da cibercepção. In: LEÃO, Lúcia (org.). Interlab – Labirintos do pensamento contemporâneo. São Paulo: Iluminuras, 2002, p. 336-344.

BAKHTIN, Mikhail. A estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes, 1992.

BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. São Paulo: Brasiliense, 1994.

BROUWER, Joke & MULDER, Arjen. Interact or Die! Rotterdam: NAi Publishers, 2007.

COUCHOT, Edmond. Da representação à simulação: evolução das técnicas e das artes da figuração. In: PARENTE, André (org). Imagem Máquina. Rio de Janeiro: Ed 34, 1993.

DELANDA, Manuel. La expresividad Del Espacio. In: LOZANO-HEMMER, Rafael. Some Things Happen More Often Than All of the Time. Espanha: Turner, 2007.

DELEUZE, GILLES. En medio de Spinoza. 2 ed. Buenos Aires: Cactus, 2008.

DELEUZE, Gilles. DELEUZE / ESPINOSA. Cours Vincennes - 24/01/1978. Disponível em

http://www.webdeleuze.com/php/texte.php?cle=194&groupe=Espinosa&langue=5

Acesso em 10 de agosto de 2007.

EMERSON, Caryl. Os cem primeiros anos de Mikhail Bakhtin. Rio de Janeiro: DIFEL, 2003.

GUATTARI, Félix. Caosmose. Rio de Janeiro: Ed. 34, 1992.

GRAU, Oliver. Arte Virtual: da ilusão à imersão. São Paulo: Editora UNESP: SENAC, 2007.

LOZANO-HEMMER, Rafael. Some Things Happen More Often Than All of the Time. Espanha: Turner, 2007.

MASSUMI, Brian. The Thinking-Feeling of What Happens. In: Inflexions Journal. www.inflexions.org. Acessado em 30 de maio de 2008.

MASSUMI, Brian. Parables for the Virtual: movement, affect, sensation. US: Duke University Press, 2002.

MULDER, Arjen. The Exercise of Interactive Art. In: BROUWER, Joke & MULDER, Arjen. Interact or Die! Rotterdam: NAi Publishers, 2007, p. 52-69.

NIETZSCHE, Friedrich. Estética y teoría de las artes. Madri: Editorial Tecnos, 2001.

OLIVEIRA, Andréia Machado. Corpos Associados: Interatividade e Tecnicidade nas Paisagens da Arte. Tese de Doutorado. Porto Alegre: UFRGS, 2010.

OLIVEIRA, Andréia Machado, HILDEBRAND, Hermes Renato. Uma Concepção Sistêmica Da Obra De Arte Na Contemporaneidade In: ANPAP, 2010.

PARENTE, A. Entrevista com André Parente. In: Psicologia & Sociedade, 16 (2), p. 7-11, 2004.

PARENTE, André. O virtual e o hipertextual. Rio de Janeiro: Pazulin, 1999.

PARRIKA, Jussi. Ethologies of Software Art: What Can a Digital Body of Code Do?

In: ZEPKE, Stephen & O´SULLIVAN, Simon. Deleuze and Contemporary Art.

Edinburgh: Edinburgh University Press, 2010.

PLAZA, Julio. Arte e Interatividade: autor-obra-recepção. In:Brasssilpaisssdooofuturoborosss, 1990.

POPPER, Frank. From Technological to Virtual Art. MIT Press, Cambridge, 2007.

ROSA, Paolo. Confidential Reporto an Interactive Experience. Studio Azzurro. Acesso em 2010.

ROCA, Marcel-li Antunez. Disponível em www.marceliantunez.com. Acesso em 20 de abril de 2006.

SALTER, Chris. Entangled: Technology and the Transformation of Performance.

Cambridge: MIT Press, 2010, p. 339.

THACKER, Eugene. Swarming: Number versus Animal? In: POSTER, Mark &

SAVAT, David. Deleuze and New Technology, 2009, p. 174.

SIMONDON, Gilbert. El individuo y su genesis Físico-Biológica – La individuación a la luz de las nociones de forma y de información. Tradução Ernesto Hernández B. Universitaires de France, 1964.

SPINOZA, Baruch. Ética. Belo Horizonte: Autêntica, 2009.

SOGABE, Milton. O espaço das instalações de arte. In: ARTECH 2008 - Proceedings of the 4th Internacional conference on Digital Arts. Porto, 2008.

TOSCANO, Alberto. Technical Culture and the Limits of the Interaction. In: BROUWER, Joke & MULDER, Arjen. Interact or Die! Rotterdam: NAi Publishers, 2007, p. 198-205.

WOOD, Aylish. Digital Encounters. Londres e Nova York: Routledge, 2007.

Published

2016-04-15

How to Cite

OLIVEIRA, A. M. The power to act in Interactive Art. Visualidades, Goiânia, v. 13, n. 2, 2016. DOI: 10.5216/vis.v13i2.34192. Disponível em: https://revistas.ufg.br/VISUAL/article/view/34192. Acesso em: 16 aug. 2024.