Between looks: time and cultural exchanges in images of Maranhão Island
DOI:
https://doi.org/10.5216/vis.v13i1.34190Abstract
The article is about the survival of imagery that is present in iconographic representations of the city of São Luís of Maranhão. In distinct supports and by using as a foundation the notion of “origin” developed by Walter Benjamin, it discusses the idea of a visuality of the city that has been reinvented in different periods of time, showing heterogeneous exchanges of glances and time frames in order to reveal a primitive imagery restoration process that is always updated.
Keywords: History, imagery, cityDownloads
References
BENJAMIN, Walter. Pequena história da fotografia. In: Magia e Técnica, Arte e política-obras escolhidas I. Trad. S. Rouanet, São Paulo: Brasiliense, 1985.
BOLLE, Willi. Fisiognomia da metrópole moderna: Representação da História em Walter Benjamin. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 1994.
BRIZUELA, Natalia. Fotografia e Império: paisagens para um Brasil Moderno. São Paulo: Companhia das Letras; Instituto Moreira Salles, 2012.
CARVALHO NETA, Raimunda N. Fortes; CANTANHEDE, João C. A cidade e a memória: as representações artísticas formando a identidade ludovincense. São Luís: editora da UEMA, 2012.
CRARY, Jonathan. Técnicas do observador: visão e modernidade no século XIX. Rio de Janeiro: Contraponto, 2012.
DIDI-HUBERMAN, Georges. A imagem Sobrevivente: história da arte e tempo dos fantasmas segundo Aby Warburg. Rio de Janeiro: Contraponto, 2013.
________________________ Ante el tempo: historia del arte y anacronismo de las imágenes. Buenos Aires: Adriana Hidalgo editora, 2011.
________________________ Diante da imagem. São Paulo: Editora 34, 2013.
________________________ Imagens apesar de tudo. Lisboa: KKYM, 2012.
ESPIRITO SANTO, José Marcelo. (Org.). São Luís: uma leitura da cidade. São Luís: Prefeitura Municipal de São Luís/Instituto de Pesquisa e Planificação da Cidade, 2006.
ETCHEVERRY. Carolina Martins. Visões de Porto Alegre nas fotografias dos Irmãos Ferrari (c.1888) e de Virgílio Calegari (c.1912). Dissertação de Mestrado. Porto Alegre: Universidade Federal do Rio Grande do Sul, 2007.
LACROIX, Maria de Lourdes Lauande. A Fundação Francesa de São Luís e seus Mitos. 3. ed. São Luís: UEMA, 2008.
MARIN, Louis. Ler um quadro. Uma carta de Poussin em 1639. In: CHATIER, Roger. Práticas de leitura. 4. ed. São Paulo: Estação Liberdade, 2009.
PINTO, Dalila dos S. C.; TÁVORA. Maria Luísa Luz. Sobrevivência da imagem: o anacronismo na gravura de Marcelo Grassmann. Palíndromo teoria da história, Florianópolis, n. 3, 2010. Disponível em: . Acesso em: 26 jun. 2014.
MARANHO, Milena Fernandes. Retratos da colonização: Os mapas dos Teixeira Albernaz e a construção dos sentidos da América portuguesa seiscentistas. In: 3º Simpósio Iberoamericano da História da cartografia, 2010, São Paulo: USP, 2010, p. 01-17.
PUGLEISE. Vera. O anacronismo como modelo de tempo complexo da espessura da imagem. Palíndromo teoria da história, Florianópolis, n.6, 2011. Disponível em: . Acesso em: 25 jun. 2014.
REVIGLIO. Laura. Frans Post - O primeiro paisagista do Brasil. Revista do Instituto de Estudos Brasileiros, São Paulo: USP, 1970. Disponível em: < http//www.ieb.usp.br>. Acesso em: 21 jun. 2014.
ROUILLÉ, André. A fotografia: entre documento e arte contemporânea. São Paulo: Editora SENAC, 2009.
SAMAIN, Etienne. As peles da fotografia: fenômeno, memória/arquivo, desejo. Visualidades, Goiânia, n.1, v.10, jan-jun. 2012. Disponível em: . Acesso em: 15 jun. 2014.
SANTOS, Paulo Ferreira. Formação de cidades no Brasil colonial. Rio de Janeiro: Editora da UFRJ, 2001.
SILVA FILHO, José Oliveira da. A história capturada: São Luís pelas lentes de Gaudêncio Cunha. São Luís: EDUEMA, 2012.
TAVARES, Marcela Botelho. O(s) Tempos(s) da imagem: uma investigação sobre o estatuto temporal da imagem a partir da obra de Didi-Huberman. Dissertação de Mestrado. Ouro Preto-MG: Universidade Federal de Ouro Preto, 2012.
TRIVELLATO, Fred Teixeira. O Brasil das pinturas e fotografias de viajantes: geografias, narrativas e imagens do Brasil. II Encontro Nacional de História do Pensamento Geográfico. 2009, Campinas: UNICAMP, 2009. Disponível em: . Acesso em: 01 jul. 2014.
VIEIRA. Daniel de Souza Leão. A topografia ausente: a paisagem poliítica da Nieuw Holland nas vinhetas de Frans Post para o Mural Brasilia Qua Parte Paret Belgis, 1643-1647. Clio Revista de Pesquisa histórica, Recife, n. 29.1, 201. Disponível em: . Acesso em: 22 jun. 2014.
WARBURG. Aby. Dürer e a antiguidade italiana. Cadernos Benjaminianos, Belo Horizonte, n.5, p. 66-72, jan./jun. 2012
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License .
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 License which allows the sharing of work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
c. Authors are allowed to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) after the initial publication in this journal, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of the published work ( See The Effect of Free Access).
Every effort has been made to identify and credit the rights holders of the published images. If you have rights to any of these images and have not been correctly identified, please contact the Visuals magazine and we will publish the correction in one of the next issues.