Between reality and deception: the anamorphosis in visual communication

Authors

  • Helena Ferreira (Universidade de Lisboa, Portugal) Centro de Investigação e Estudos em Belas Artes da Faculdade de Belas Artes da Universidade de Lisboa

DOI:

https://doi.org/10.5216/vis.v14i1.33969

Abstract

This article aims to reflect on the use of anamorphosis in the context of the graphic and visual communication by presenting a brief evolution of anamorphosis in visual communication, from its origin to the present time, through the analysis of historical and contemporary examples of anamorphic representations used in art and design. This is a reflection on the potential of the mechanism of anamorphosis as a vehicle of visual communication based on perceptive game between reality and deception. Thus, we propose the possibility of this perceptual mechanism to fit in a more comprehensive history, the history of visuality.

Key Words: Anamorphosis, design, visual communication

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Helena Ferreira (Universidade de Lisboa, Portugal), Centro de Investigação e Estudos em Belas Artes da Faculdade de Belas Artes da Universidade de Lisboa

Helena Ferreira (1982, Lisboa) é artista, investigadora e estudante de doutoramento em Belas-Artes na Faculdade de Belas-Artes da Universidade de Lisboa (FBAUL) onde é investigadora colaboradora do Centro de Investigação e Estudos em Belas-Artes (CIEBA).

É licenciada em escultura pela FBAUL, concluiu o Mestrado no Ensino de Artes Visuais no Instituto de Educação da Universidade de Lisboa e fez uma pós-Graduação em Educação Artística na FBAUL.

Desde 2007, participa em diversas exposições, apresentando trabalho artístico que reflete as suas preocupações sobre a imagem projetada e a sua relação com o espaço físico.

Atualmente desenvolve investigação prática e teórica na área da instalação, vídeo, ecrãs, projeção, site-specific, educação artística, assuntos sobre os quais já apresentou diversas conferências e tem artigos publicados.

É também revisora de artigos para a revista on-line Journal of Artistic Research e Co-coordenadora do projecto de investigação Post-Screen: International Festival of Art, New Media and Cybercultures.

References

AD COUNCIL. Inspiring Change, Improving Lives. 2013. Disponível em http://www.adcouncil.org>. Acesso em 2013-02-01.

ANDERSEN, K. The Geometry of an Art. New York: Springer Science+Business Media, 2007.

BALTRUŠAITIS, Jurgis. Les Perspectives Dépraveés: Anamorphoses. Paris: Ed. Flammarion, 1984.

EDGAR MUELLER. 2013. Disponível em URL: <http://www.metanamorph.com/>. Acesso em 02-01-2015.

FELICI VARINI. 2013. Disponível em . Acesso em 02-01-2015.

HOUAISS, António; VILLAR, Mauro. Catóptrica. In Dicionário Houaiss da Língua Portuguesa. Vol. 1. Lisboa: Temas & Debates, 2003, p. 848.

_____________. Anamorfose. In Dicionário Houaiss da Língua Portuguesa. Vol. 1. Lisboa: Temas & Debates, 2003, p. 264.

JONTY HURWITZ. 2013. Disponível em http://www.jontyhurwitz.com/home>. Acesso em 02-01-2015.

JOSEPH EGAN. Anamorphic-Typography. In Graphic Design, Art Direction & Typography, 2013. Disponível em http://josephegan.co.uk/>. Acesso em 02-01-2015.

JULIAN BEEVER. 2013. Disponível em URL: http://www.julianbeever.net/. Acesso em 02-01-2015.

KEMP, M. The Science of Art. Optical Themes in Western Art from Brunelleschi to Seurat. New Haven e London: Yale University Press, 1990.

LANDA, R. Graphic Design Solutions. 4ª ed. Boston: Wadsworth, 2001.

MELCHIOR-BONNET, S. The mirror: A History. New York: Routledge, 2001.

THE NATIONAL GALLERY. 2013. Disponível em URL: <http://www.nationalgallery.org.uk >. Acesso em 01-02-2013.

TRINDADE, A. O. Um Olhar Sobre a Perspectiva Linear Em Portugal nas Pinturas de Cavalete, Tectos e Abóbadas: 1470-1816. Tese de Doutoramento. Lisboa: Faculdade de Belas Artes da Universidade de Lisboa, 2008.

XAVIER, J. P. Perspectiva, Perspectiva Acelerada e Contraperspectiva (2ª ed.). Porto: FBAUP, 1997.

WALKER WERBEAGENTUR. Amnesty International. 2013. Disponível em http://walker.ag>. Acesso em 2013-02-01.

Published

2016-09-05

How to Cite

FERREIRA (UNIVERSIDADE DE LISBOA, PORTUGAL), H. Between reality and deception: the anamorphosis in visual communication. Visualidades, Goiânia, v. 14, n. 1, 2016. DOI: 10.5216/vis.v14i1.33969. Disponível em: https://revistas.ufg.br/VISUAL/article/view/33969. Acesso em: 22 nov. 2024.