The film and the file: context and design of the documentary "Sobral no plural"
DOI:
https://doi.org/10.5216/vis.v13i1.33480Abstract
This article discusses the concept of aesthetics in the documentary "Sobral no Plural," presented at the Second Visualidades in November 2010 - event organized by Universidade Estadual Vale do Acaraú (UVA) as a way to encourage the production of videos and exhibitions that combine image and research. From a practical activity already performed by the authors of this paper, the aim is to discuss the conception of documentary and the false opposition between real and imagination that drives some insight into this type of imaging technique. We also intend to discuss how they documents of an audiovisual file should be used; proposal from the Laboratório das Memórias e das Práticas Cotidianas - Labome/UVA.
Keywords: Documentary, technical image, documentDownloads
References
BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política. São Paulo: Editora Brasiliense, 1985, Obras Escolhidas I.
DA-RIN, Silvio Piropô. Espelho Partido: tradição e transformação do documentário cinematográfico. Orientador: Rogério Luz. Dissertação de mestrado em Comunicação pela Escola de Comunicação (ECO) da Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), Rio de janeiro: 1995.
DELEUZE, Gilles. Mil platôs – capitalismo e esquizofrenia, vol.4. São Paulo: ed. 34, 1997.
FLUSSER, Vilém. Filosofia da Caixa Preta – Ensaios para uma futura filosofia da Fotografia. Rio de Janeiro: Relume Dumará, 2002.
FRAVET-SAADA, Jeanne. Ser afetado. Cadernos de Campo. número 13, 2005, pg.155-161.
HERZFELD, Michael. A place in history: social and monumental time in a Creta town. Princeton: Princeton University Press, 1991.
LATOUR, Bruno. Ciência em ação: como seguir cientistas e engenheiros sociedade afora. São Paulo:UNESP, 2000.
LINS, Consuelo. Documentário: uma ficção diferente das outras? Jornal O Tempo, Belo Horizonte (MG): 06/02/2002.
LÉVI-STRAUSS, Claude. “Lugar da Antropologia nas Ciências Sociais e Problemas Colocados por seu Ensino”. in.: Antropologia Estrutural. Rio de Janeiro, Tempo Brasileiro, 1967, 385-424.
METZ, Christian. Le significante imaginaire: Psychanalyse et Cinéma. Communications, nº23, Paris, Seuil: 1975.
MENDONÇA, João Martins de; SAMAIN, Étienne (Entrevistadores). Entre a escrita e a imagem. Diálogos com Roberto Cardoso de Oliveira. Revista de Antropologia. São Paulo: USP, 2000. V. 43, n. 1.
NICHOLS, Bill. Introdução ao Documentário. Campinas (SP): Papirus, 2005.
POLLAK, Michael. Memória, esquecimento, silêncio. Estudos Históricos. Rio de Janeiro, vol. 2, n. 3, 1989, p. 3-15.
SAMAIN, Etienne and MENDONÇA, João Martinho de. Entre a escrita e a imagem. Diálogos com Roberto Cardoso de Oliveira. Revista de Antropologia, 2000, vol.43, no.1, p.185-236.
VIVEIROS DE CASTRO, Eduardo. O nativo relativo. Mana, Abr 2002, vol.8, no.1, p.113-148. .
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License .
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 License which allows the sharing of work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
c. Authors are allowed to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) after the initial publication in this journal, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of the published work ( See The Effect of Free Access).
Every effort has been made to identify and credit the rights holders of the published images. If you have rights to any of these images and have not been correctly identified, please contact the Visuals magazine and we will publish the correction in one of the next issues.