Hora do Conto: television, performance and Deaf inclusion

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/rs.v7.73442

Keywords:

television; performance; inclusion; deaf.

Abstract

This paper aims to discuss accessibility for the Deaf through a study on television, performance, and inclusion based on the analysis of the show Hora do Conto, produced by TV UFG. Hora do Conto started as a UFG extension project that, through the knowledge arising from it, allowed it to be produced in television format. This is an excerpt from a larger research, which involved a stage of comparative reception of the show with families, implying the perception for Deaf and hearing people. In order to do that, processes of translation were necessary with the participation of Libras interpreters. The interpretations were made simultaneously, recorded as audio, and then transcribed. In the excerpt proposed here, however, a bibliographic review was carried out on the subject in dialogue with the cultural performances and the show was presented from the analysis of moving images. We concluded that the performance in the Brazilian Sign Language, aligned with the choices regarding the style and form of this audiovisual content, contribute to this content being considered inclusive. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARONCHI DE SOUZA, José Carlos. Gêneros e formatos na televisão brasileira. São Paulo: Summus, 2004.

BAUMAN, Richard. A Poética do Mercado Público: Gritos de Vendedores no México e em Cuba. Antropologia em primeira mão. Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social, Universidade Federal de Santa Catarina. Florianópolis: UFSC, 2008. v. 103.

BERNARDINO, Elidéa Lúcia Almeida. O uso de classificadores na língua de sinais brasileira. ReVEL, v. 10, n.19, 2012. Disponível em: http://www.revel.inf.br/. Acesso em: 19 dez. 2018.

BETTELHEIM, Bruno. A psicanálise dos contos de fadas. Tradução de Arlene Caetano. 16. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2002.

BRASIL. Lei nº 13.146, de 6 de julho de 2015. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/LEIS/L10098.htm. Acesso em: 11 maio 2020.

BULUT, Mirian. Digital Performance: The Use of New Media Technologies in the Performing Arts. Greece. A thesis submitted in partial fulfillment of the requirements for the degree of Master of Digital Media, Communication and Journalism. Specialization: Digital Media Culture and Communication. Aristotle University of Thessaloniki, 2018. Disponível em: https://www.academia.edu/37133238/Digital_Performance_The_Use_of_New_Media_Technologies_in_the_Performing_Arts. Acesso em: 25 mai. 2019.

CAMARGO, Robson Corrêa de; FREITAS, Luciano de. Disciplina Teorias e Práticas da Performance. 22 mai. 2019. Notas de aula.

DALLA DÉA, Vanessa Helena Santana; CUNHA, Maycon Vasconcelos; NASCIMENTO, Oromar Augusto dos Santos; LIMA, Amanda Fonseca de; LIMA, Marline Dorneles de. Inclusão de pessoas com deficiência nos projetos de extensão de práticas corporais da Universidade Federal de Goiás. Pensar a prática, v. 16, n. 4, 20 dez. 2013. Disponível em: https://www.revistas.ufg.br/fef/article/view/20237. Acesso em: 31 maio 2020.

FARIA, Inglide Graciele de; FLAVIANO, Sebastiana de Lourdes Lopes; GUIMARÃES, Maria Severina Batista; FALEIRO, Wender. A influência da contação de histórias na Educação Infantil. Mediação, Pires do Rio - GO, v. 12, n. 1, p. 30-48, jan.- dez. 2017.

FISCHER-LICHTE, E. A cultura como performance: desenvolver um conceito. Sinais de Cena, p. 73-80, 2005.

FRADE, Isabel Cristina Alves da Silva; VAL, Maria da Graça Costa; BREGUNCI, Maria das Graças de Castro (org). Glossário Ceale: termos de alfabetização, leitura e escrita para educadores. Belo Horizonte, 2022. Disponível em: https://www.ceale.fae.ufmg.br/glossarioceale/. Acesso em: 19 dez. 2018.

KIELING, Alexandre. A performance como referente nos gêneros televisuais. In: XX Encontro da Compós, 2011, Porto Alegre. Anais [...]. Compós 2011 - XX COMPÓS: PORTO ALEGRE / RS. Porto Alegre, 2011. Disponível em:

http://www.compos.org.br/data/biblioteca_1683.pdf. Acesso em: 7 jun. 2021.

LANGDON, Esther Jean. Performance e sua Diversidade como Paradigma Analítico: A Contribuição da Abordagem de Bauman e Briggs. ILHA: Revista de Antropologia. V. 8, n.1, 2006, p.163-183.

MACHADO, Arlindo. A televisão levada a sério. 4. ed. São Paulo: SENAC, 2000.

MACHADO, Arlindo. Arte e mídia. 3. ed. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2010.

MANJATE, Teresa. Estudos da literatura oral: da Performance como expressão de um novo paradigma. Estudos moçambicanos. Maputo, v. 23 (especial), Mar. 2014, p. 139-158.

MARTÍN-BARBERO, Jesús. Dos meios às mediações: comunicação, cultura e hegemonia. Tradução: Ronald Polito e Sérgio Alcides. Rio de Janeiro: UFRJ, 1997.

MOREIRA, Vanessa Bandeira; SATLER, Lara Lima. Estilo, hibridismo e performance na construção da “Hora do conto”: um levantamento bibliográfico. In: Anais do 6º Colóquio para apresentações acadêmicas (CaPPa), 2019, Goiânia. Disponível em: https://cappa.fic.ufg.br/up/971/o/gt2_texto3.pdf. Acesso em: 12. jul. 2019.

QUADROS, Ronice Muller de; KARNOPP, Lodenir Becker. Língua de Sinais Brasileiras: estudos linguísticos. Porto Alegre: Artmed, 2004.

REDAÇÃO Daqui, UFG lança biblioteca virtual de livros audiovisuais para surdos. Jornal Daqui, Goiânia, 28 set. 2017, Geral. Entrevista concedida por Sueli Regino. Disponível em: https://daqui.opopular.com.br/editorias/geral/ufg-lan%C3%A7a-biblioteca-virtual-de-livros-audiovisuais-para-surdos-e-deficientes-visuais-1.1357566. Acesso em: 16 dez. 2018.

ROCHA, Simone Maria. Desenvolvimento tecnológico, estilo televisivo e telenovelas: possíveis reconfigurações do gênero na produção de Gabriela. Galaxia (São Paulo, Online), n. 29, p. 180-194, jun. 2015. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/gal/n29/1982-2553-gal-29-0180.pdf. Acesso em: 10 dez. 2018.

ROCHA, Simone Maria. O estilo televisivo e sua pertinência para a TV como prática cultural. Revista FAMECOS, Porto Alegre, v. 21, n. 3, set.-dez. 2014. Disponível em: http://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/16617. Acesso em: 10 dez. 2018.

ROSE, Diana. Análise de imagens em movimento. In: BAUER, M. W.; GASKELL, G. Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som. Petrópolis/RJ: Vozes, 2008. p. 343-364

SILVA; Daniele Nunes Henrique; ABREU, Fabricio Santos Dias de. Desenvolvimento, linguagem e surdez: contribuições teóricas à luz dos estudos de L. S. Vigotski. In: SILVA, Régis Henrique dos Reis; SACARDO, Michele Silva; DALLA DÉA, Vanessa (org.). Educação especial e inclusão: pesquisas do centro oeste brasileiro. Goiânia: Gráfica UFG, 2018.

SILVA, Marcos Vinicius; ROCHA, Simone Maria. O estilo televisivo na TV pública mineira e as marcas da identidade religiosa. Revista Eptic, v. 19, n. 3, set/dez. 2017. Disponível em: https://seer.ufs.br/index.php/eptic/article/viewFile/7226/5813. Acesso em: 10 dez. 2018.

TV UFG. Mapa de cobertura da TV UFG em sinal aberto. Goiânia, TV UFG: 2022.

TV UFG. Hora do Conto: o alfaiate valente. Disponível em: https://www.YouTube.com/watch?v=tGS9tMzC10Q. Acesso em: 27 abr. 2019.

ZUMTHOR, Paul. Performance, Recepção, Leitura. Trad. Jerusa Pires Ferreira e Suely Fenerich. 2. ed. São Paulo: Cosac Naify, 2007.

Published

2022-11-30

How to Cite

MOREIRA, V. B.; SATLER, L. L.; REGINO, S. M. de O. Hora do Conto: television, performance and Deaf inclusion. Revista Sinalizar, Goiânia, v. 7, 2022. DOI: 10.5216/rs.v7.73442. Disponível em: https://revistas.ufg.br/revsinal/article/view/73442. Acesso em: 27 sep. 2024.