Pedagogical strategies for Portuguese teaching to deaf children
DOI:
https://doi.org/10.5216/rs.v7.72965Keywords:
Libras; bilingual education; portuguese language for the deaf.Abstract
The main objective of this article is to present some pedagogical strategies for the teaching of Portuguese to deaf children. In order to achieve this goal, some reflections are central, such as the processes of language acquisition, the teaching of Libras as a first language (L1) for the deaf, and the teaching of Portuguese as a second language (L2). The methodology was based on theoretical and qualitative approaches, descriptive in nature. As for the classification of the study, we opted for bibliographical and documental research. As a result, we present some suggestions for pedagogical strategies for teaching Portuguese to deaf children, based on bilingual education and focusing on strengthening interactions and social communication. The research allowed the understanding of the language acquisition process and the importance of the acquisition of Libras as L1 to support the discussion about the teaching of Portuguese Language as L2. We concluded that, in the case of deaf children, Libras will serve as a linguistic basis in negotiations to promote the teaching of the Portuguese language. Therefore, the educational environment must provide linguistic opportunities rich in information and interactions, understanding that each language has its distinct characteristics, as well as its role and social values.
Downloads
References
BAKHTIN, Mikhail. Marxismo e filosofia da linguagem. São Paulo: Hucitec, 1990.
BRASIL. Lei nº. 10.436, de 24 de abril de 2002. Dispõe sobre a Língua Brasileira de Sinais-Libras e dá outras providências. Diário Oficial da União, 2002. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/LEIS/2002/L10436.htm. Acesso em: 18 jul. 2020.
BRASIL. Decreto n°. 5.626, de 22 de dezembro de 2005. Regulamenta a Lei nº. 10.436, de 24 de abril de 2002, que dispõe sobre a Língua Brasileira de Sinais-Libras, e o art. 18 da Lei nº. 10.098, de 19 de dezembro de 2000. Diário Oficial da União, 2005. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2004-2006/2005/Decreto/D5626.htm#art1. Acesso em: 18 jul. 2020.
BISOL, Cláudia. Tibi e Joca: uma história de dois mundos. Porto Alegre: Mercado Aberto, 2001.
FERNANDES, Sueli. Educação de surdos. Curitiba: Editora Ibepex, 2011.
FERNANDES, Sueli. É possível ser surdo em português? Língua de Sinais e escrita: em uma de uma aproximação. In: SKLIAR, Carlos (Org.). Atualidade da educação bilíngue para surdos: interfaces entre Pedagogia e Linguística. 4. ed. Porto Alegre: Mediação, 2013, v. 2, p. 59-81.
FORMAGIO, Carolina Lima Silva; LACERDA, Cristina Broglia Feitosa de. Práticas pedagógicas do ensino de português como segunda língua para alunos surdos do ensino fundamental. In: LACERDA, Cristina Broglia Feitosa de; SANTOS, Lara Ferreira dos; MARTINS, Vanessa Regina de Oliveira (org.). Escola e diferença: caminhos para educação bilíngue de surdos. São Carlos: Ed. UFSCAR, 2016, p. 169-241.
GIL, Antonio Carlos et al. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2002.
GÓES, Maria Cecília Rafael de. Com quem as crianças surdas dialogam em sinais? In: LACERDA, Cristina Broglia Feitosa de; GÓES, Maria Cecília Rafael de (org.). Surdez: processos educativos e subjetividade. São Paulo: Editora Lovise, 2000. p. 29-49.
GOLDFELD, Marcia. A criança surda: linguagem e cognição numa perspectiva sociointeracionista. 7. ed. São Paulo: Plexus Editora, 2002.
HESSEL, Carolina; ROSA, Fabiano; KARNOPP, Lodenir Becker. Cinderela Surda. Canoas: ULBRA, 2003.
KARNOPP, Lodenir Becker. Produções culturais de surdos: análise da literatura surda. Cadernos de Educação, Pelotas, n. 36, p. 155-174, maio/ago. 2010.
LACERDA, Cristina Broglia Feitosa de; LODI, Ana Claudia Balieiro. Ensino-aprendizagem do português como segunda língua: um desafio a ser enfrentado. In: LODI, Ana Claudia Balieiro; LACERDA, Cristina Broglia Feitosa de (org.). Uma escola, duas línguas: letramento em Língua Portuguesa e Língua de Sinais nas etapas iniciais de escolarização. Porto Alegre: Mediação, 2009. p. 143-160.
LODI, Ana Claudia Balieiro et al. (org). Letramentos e minorias. Porto Alegre: Mediação, 2002.
LODI, Ana Claudia Balieiro; BORTOLOTTI, Elaine Cristina; CAVALMORETI, Maria José Zanatta. Letramentos de surdos: práticas sociais de linguagem entre duas línguas/culturas. Bakhtiniana: Revista de estudos do discurso, São Paulo, v. 9, n. 2, p. 131-149, 2014.
MACHADO, Leonardo. L. Vieira. Produção de sentidos da Língua Portuguesa por surdos usuários da Língua Brasileira de Sinais. Vitória, ES: UFES, 2015.
OLIVEIRA, Carmem; BOLDO, Jaqueline. A Cigarra Surda e as Formigas. Erechim: Corag, 2002.
PEIXOTO, Renata Castelo. Algumas considerações sobre a interface entre a Língua Brasileira de Sinais (Libras) e a Língua Portuguesa na construção inicial da escrita pela criança surda. Cadernos Cedes, Campinas, v. 26, n. 69, p. 205-229, mai./ago. 2006.
PEREIRA, Maria Cristina. O ensino de português como segunda língua para surdos: princípios teóricos e metodológicos. Educar em Revista. Curitiba, número especial n. 02, p. 143-157, 2014.
QUADROS, Ronice Müller de; SCHMIEDT, Magali L. P. Ideias para ensinar português para alunos surdos. Brasília: MEC, SEESP, 2006.
QUADROS, Ronice Müller de. Educação de surdos: a aquisição da linguagem. Porto Alegre: Artmed Editora, 2009.
QUILES, Raquel Elizabeth Saes. Estudo de Libras. Campo Grande: UFMS, 2011.
ROSA, Fabiano; KARNOPP, Lodenir. Adão e Eva. Canoas: ULBRA, 2005.
ROSA, Fabiano; KARNOPP, Lodenir. Patinho Surdo. Canoas: ULBRA, 2005.
SACKS, Oliver. Vendo vozes: uma viagem ao mundo dos surdos. São Paulo: Companhia das Letras, 2010.
SILVEIRA, Carolina Hessel; ROSA, Fabiano; KARNOPP, Lodenir Becker. Rapunzel Surda. Canoas: ULBRA, 2003.
SKLIAR, Carlos. Um olhar sobre o nosso olhar acerca da surdez e das diferenças. In: SKLIAR, Carlos (Org.). A surdez: um olhar sobre as diferenças. 6. ed. Porto Alegre: Mediação, 2013, p. 7-31.
SOARES, Magda. Letramento: um tema em três gêneros. Belo Horizonte: Autêntica, 1998.
VYGOTSKY, Lev Semenovich. Pensamento e linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 1989.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License que permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.