Reading proficiency of higher education students: an analysis from texts in Libras
DOI:
https://doi.org/10.5216/rs.v7.72811Keywords:
reading proficiency, texts in Libras, multimodalityAbstract
This article is based on the master's thesis of Souza (2021), which aimed to verify whether the reading process of texts in Libras, recorded on videos, is equivalent to the reading process of written texts, with regard to the articulation of skills and prior knowledge by the reader, thus impacting reading proficiency. The hypotheses were that: (a) the reading of certain texts in Libras should be equivalent to that of written texts, requiring readers to have prior linguistic and social knowledge, and (b) readers with a higher level of education would show greater reading proficiency. Deaf participants, who speak Libras, were selected and divided into two groups: undergraduate and doctoral students. Individual meetings were held in which participants read texts in Libras and answered some questions. The hypotheses were confirmed and it was also verified that the multimodal resources were not enough to guarantee the comprehension of the texts and that the reading experience in Brazilian Portuguese can serve as a general basis for knowledge for reading in Libras.
Downloads
References
BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental: língua estrangeira. Brasília: Secretaria de Educação Fundamental, MEC/SEF, 1998. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/pcn_estrangeira.pdf. Acesso em: 22 jun. 2022.
CARNEIRO, Teresa Dias; VITAL, Dafny Saldanha Hespanhol; SOUZA, Rodrigo Pereira Leal de. O processo de produção de textos traduzidos para Libras em vídeo no Departamento de Letras-Libras (UFRJ) comparado ao processo de produção de traduções editoriais entre línguas orais. Belas Infiéis, v. 9, n. 5, p. 135-166, 2020. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/belasinfieis/article/view/31990. Acesso em 22 jun. 2022.
CAVALCANTE, Mônica Magalhães. Os sentidos do texto. São Paulo: Contexto, 2012.
GOLDIN-MEADOW, Susan; BRENTARI, Diane. Gesture, sign, and language: The coming of age of sign language and gesture studies. Behavioral And Brain Sciences, [s.l.], v. 40, p.1-59, 5 out. 2017. Cambridge University Press (CUP). http://dx.doi.org/10.1017/s0140525x15001247.
KOCH, Ingedore Villaça; ELIAS, Vanda Maria. Ler e escrever: estratégias de produção textual. 2. ed. São Paulo: Editora Contexto, 2009. 220 p.
KOCH, Ingedore Villaça. O texto e a construção dos sentidos. 10. ed. São Paulo: Editora Contexto, 2018. 168 p.
KRESS, Gunther. Multimodality: a social semiotic approach to contemporary communication. Nova Iorque: Routledge, 2010. 212 p.
MARCUSCHI, Luiz Antonio. Da fala para a escrita: atividades de retextualização. 10. ed. São Paulo: Cortez, 2010. 133 p.
MARQUES, Rodrigo Rosso; OLIVEIRA, Janine Soares de. A normatização de artigos acadêmicos em libras e sua relevância como instrumento de constituição de corpus de referência para tradutores. In: CONGRESSO NACIONAL DE PESQUISAS EM TRADUÇÃO E INTERPRETAÇÃO DE LIBRAS E LÍNGUA PORTUGUESA, 2012, Florianópolis. Anais... . Florianópolis: Ufsc, 2012. p. 1 - 7. Disponível em: https://www.congressotils.com.br/anais/anais/tils2012_metodologias_traducao_marquesoliveira.pdf. Acesso em: 22 jun. 2022.
MEDEIROS, Jonatas Rodrigues. Tradução e letramento acadêmico: uma proposta metodológica do processo tradutório do par linguístico Língua Portuguesa/Libras. 2018. 28 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Letras-Libras) - Ciências Humanas, Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2018. Disponível em: https://hdl.handle.net/1884/59016. Acesso em 22 jun. 2022.
SANTOS, Leonor Werneck.; RICHE, Rosa Cuba; TEIXEIRA, Cláudia Souza. Análise e produção de textos. São Paulo: Contexto, 2012.
SOUZA, Saulo Xavier de. Performances de tradução para a língua brasileira de sinais observada no curso de Letras-Libras. 2010. 174 f. Dissertação (Mestrado em Estudos da Tradução: Lexicografia, Tradução e Ensino de Línguas Estrangeiras) - Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2010. Disponível em: http://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/94642. Acesso em: 22 jun. 2022.
SOUZA, Rodrigo Pereira Leal de. Análise da proficiência de leitura de alunos do ensino superior a partir de textos em Libras. 2021. 137 f. Dissertação (Mestrado em Linguística) - Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2021. Disponível em: https://drive.google.com/file/d/1lp6XWbeqDnM1aQrl684RNGQw6SWx3aXX/view. Acesso em: 22 jun. 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License que permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.