Reading proficiency of higher education students: an analysis from texts in Libras

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/rs.v7.72811

Keywords:

reading proficiency, texts in Libras, multimodality

Abstract

This article is based on the master's thesis of Souza (2021), which aimed to verify whether the reading process of texts in Libras, recorded on videos, is equivalent to the reading process of written texts, with regard to the articulation of skills and prior knowledge by the reader, thus impacting reading proficiency. The hypotheses were that: (a) the reading of certain texts in Libras should be equivalent to that of written texts, requiring readers to have prior linguistic and social knowledge, and (b) readers with a higher level of education would show greater reading proficiency. Deaf participants, who speak Libras, were selected and divided into two groups: undergraduate and doctoral students. Individual meetings were held in which participants read texts in Libras and answered some questions. The hypotheses were confirmed and it was also verified that the multimodal resources were not enough to guarantee the comprehension of the texts and that the reading experience in Brazilian Portuguese can serve as a general basis for knowledge for reading in Libras.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental: língua estrangeira. Brasília: Secretaria de Educação Fundamental, MEC/SEF, 1998. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/pcn_estrangeira.pdf. Acesso em: 22 jun. 2022.

CARNEIRO, Teresa Dias; VITAL, Dafny Saldanha Hespanhol; SOUZA, Rodrigo Pereira Leal de. O processo de produção de textos traduzidos para Libras em vídeo no Departamento de Letras-Libras (UFRJ) comparado ao processo de produção de traduções editoriais entre línguas orais. Belas Infiéis, v. 9, n. 5, p. 135-166, 2020. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/belasinfieis/article/view/31990. Acesso em 22 jun. 2022.

CAVALCANTE, Mônica Magalhães. Os sentidos do texto. São Paulo: Contexto, 2012.

GOLDIN-MEADOW, Susan; BRENTARI, Diane. Gesture, sign, and language: The coming of age of sign language and gesture studies. Behavioral And Brain Sciences, [s.l.], v. 40, p.1-59, 5 out. 2017. Cambridge University Press (CUP). http://dx.doi.org/10.1017/s0140525x15001247.

KOCH, Ingedore Villaça; ELIAS, Vanda Maria. Ler e escrever: estratégias de produção textual. 2. ed. São Paulo: Editora Contexto, 2009. 220 p.

KOCH, Ingedore Villaça. O texto e a construção dos sentidos. 10. ed. São Paulo: Editora Contexto, 2018. 168 p.

KRESS, Gunther. Multimodality: a social semiotic approach to contemporary communication. Nova Iorque: Routledge, 2010. 212 p.

MARCUSCHI, Luiz Antonio. Da fala para a escrita: atividades de retextualização. 10. ed. São Paulo: Cortez, 2010. 133 p.

MARQUES, Rodrigo Rosso; OLIVEIRA, Janine Soares de. A normatização de artigos acadêmicos em libras e sua relevância como instrumento de constituição de corpus de referência para tradutores. In: CONGRESSO NACIONAL DE PESQUISAS EM TRADUÇÃO E INTERPRETAÇÃO DE LIBRAS E LÍNGUA PORTUGUESA, 2012, Florianópolis. Anais... . Florianópolis: Ufsc, 2012. p. 1 - 7. Disponível em: https://www.congressotils.com.br/anais/anais/tils2012_metodologias_traducao_marquesoliveira.pdf. Acesso em: 22 jun. 2022.

MEDEIROS, Jonatas Rodrigues. Tradução e letramento acadêmico: uma proposta metodológica do processo tradutório do par linguístico Língua Portuguesa/Libras. 2018. 28 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Letras-Libras) - Ciências Humanas, Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2018. Disponível em: https://hdl.handle.net/1884/59016. Acesso em 22 jun. 2022.

SANTOS, Leonor Werneck.; RICHE, Rosa Cuba; TEIXEIRA, Cláudia Souza. Análise e produção de textos. São Paulo: Contexto, 2012.

SOUZA, Saulo Xavier de. Performances de tradução para a língua brasileira de sinais observada no curso de Letras-Libras. 2010. 174 f. Dissertação (Mestrado em Estudos da Tradução: Lexicografia, Tradução e Ensino de Línguas Estrangeiras) - Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2010. Disponível em: http://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/94642. Acesso em: 22 jun. 2022.

SOUZA, Rodrigo Pereira Leal de. Análise da proficiência de leitura de alunos do ensino superior a partir de textos em Libras. 2021. 137 f. Dissertação (Mestrado em Linguística) - Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2021. Disponível em: https://drive.google.com/file/d/1lp6XWbeqDnM1aQrl684RNGQw6SWx3aXX/view. Acesso em: 22 jun. 2022.

Published

2022-10-06

How to Cite

SOUZA, R. P. L. de; FREITAS JUNIOR, R. de. Reading proficiency of higher education students: an analysis from texts in Libras. Revista Sinalizar, Goiânia, v. 7, 2022. DOI: 10.5216/rs.v7.72811. Disponível em: https://revistas.ufg.br/revsinal/article/view/72811. Acesso em: 16 aug. 2024.