”Fight for recognition”: critical analysis of the deaf people’s speech on ENEM 2017

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/rs.v7.70195

Keywords:

critical discourse analysis; fight for recognition; deaf community; ENEM 2017.

Abstract

In this research, the goal, based on the critical view of social practices, was to analyze, through positive and negative lexies, the discourses of victimization and/or empowerment by the deaf community contained in comments, on Facebook, about the ENEM 2017 essay. In order to do so, we sought theoretical support on Critical Discourse Analysis, Deaf Studies, and on Systemic-Functional Grammar. We used a qualitative-interpretative methodology, following the steps indicated by Pedrosa (2018) on the Sociological and Communicative Discourse Approach. As a result, the analyses of discourses offered social reflections on the claims of the Deaf People and their “Fight for Recognition” of their citizenship.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALMEIDA, F. S. D. P. Atitude: afeto, julgamento e apreciação. In: VIAN JR., O.; SOUZA, A. de; ALMEIDA, F. A. S. D. P. (Orgs.). A linguagem da avaliação em língua portuguesa. Estudos sistêmico-funcionais com base no Sistema de Avaliatividade. São Carlos: Pedro & João Editores, 2010. p. 99-112.

BAJOIT, G. El cambio social: análisis sociológico del cambio social y cultural en las sociedades contemporáneas. Siglo XXI de España Editores, 2008.

BATISTA JR., J. R. L.; SATO, D. T. B.; MELO, I. F. de. (Orgs.). Análise de discurso crítica para linguistas e não linguistas. São Paulo: Parábola, 2018.

BRASIL. Lei nº 10.436, de 24 de abril de 2002. Brasília, 2002. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2002/L10436.htm. Acesso em: 06 jan. 2019.

BRASIL. Decreto nº 5.626, de 22 de dezembro de 2005. Brasília, 2005. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2004-2006/2005/decreto/d5626.htm. Acesso em: 06 jan. 2019.

BRASIL. Lei nº 12.319, de 01 de setembro de 2010. Brasília, 2010. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2010/lei/l12319.htm. Acesso em: 06 jan. 2019.

BRASIL. Decreto nº 9.465, de 02 de janeiro de 2019. Brasília, 2019. Disponível em: http://www.in.gov.br/materia/-/asset_publisher/Kujrw0TZC2Mb/content/id/57633286. Acesso em: 18 mai. 2019.

CALDAS-COULTHARD C. R.; SCLIAR-CABRAL, L. Desvendando discursos: conceitos básicos. Florianópolis: Editora da UFSC, 2008.

CARTA. Carta aberta dos doutores surdos ao ministro Mercadante. 2012. Disponível em: http://www2.unirio.br/unirio/cchs/educacao/grupos-de-pesquisa/CARTAABERTADOSDOUTORESSURDOSAOMINISTROMERCADANTE.pdf. Acesso em: 02 abr. 2019.

CARVALHO, P. V. de. Breve história dos surdos no mundo e em Portugal. Lisboa: Editora Surd’Universo, 2007. ISBN: 9789899525412.

CORREIA, C. M. de C.; BARBOSA, M. de G. S.; OLIVEIRA, A. A. de. Língua portuguesa como segunda língua para surdos: procedimentos da coerência na reescrita do texto. Caderno Seminal Digital, n. 31, v. 31, jul./dez., 2018. DOI: http://dx.doi.org/10.12957/cadsem.2018.34151.

FAIRCLOUGH, N. El análisis del discurso como método para la investigación en ciencias sociales. In: WODAK, R.; MEYER, M. (Orgs.). Métodos de análisis crítico del discurso. Barcelona, Espanha: Gedisa, 2003. p. 179-204.

FAIRCLOUGH, N. Discurso e mudança social. Tradução de Izabel Magalhães. Brasília: Editora Universidade de Brasília, [2001] 2008.

FUZER, C.; CABRAL, S. R. S. Introdução à gramática sistêmico-funcional em língua portuguesa. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2014.

GALLAUDET, E. M. American and european systems of deaf-mute instruction compared. Washington, D. C.: New Englander, 1868.

GESSER, A. LIBRAS? Que língua é essa?: crenças e preconceitos em torno da língua de sinais e da realidade surda. São Paulo: Parábola Editorial, 2009.

GESSER, A. O ouvinte e a surdez: sobre ensinar e aprender a libras. São Paulo: Parábola Editorial, 2012.

GONÇALVES-SEGUNDO, P. R. Discurso e prática social. In: BATISTA JR., J. R. L.; SATO, D. T. B.; MELO, I. F. de. (Orgs.). Análise de discurso crítica para linguistas e não linguistas. São Paulo: Parábola, 2018. p. 78-103.

HONNETH, A. Luta por reconhecimento: a gramática moral dos conflitos sociais. São Paulo: Editora 34, 2009.

IRINEU, L. M. (org.) et al. Análise de Discurso Crítica: conceitos-chave. 1. ed. Campinas, SP: Pontes Editores, 2020.

KINSEY, A. A. Report of the proceedings of the International Congress of the Education of the Deaf held at Milan. London: W. H. Allen & Co, 1880.

MAGALHÃES, C. Reflexões sobre a análise crítica do discurso. Belo Horizonte: Faculdade de Letras, UFMG, 2001.

MAGALHÃES, I.; MARTINS, A. R.; RESENDE, V. de M. Análise de discurso crítica: um método de pesquisa qualitativa. Brasília: Editora UnB, 2017.

MARCONI, M. de A.; LAKATOS, E. M. Técnicas de pesquisa: planejamento e execução de pesquisas, amostras e técnicas de pesquisa, elaboração, análise e interpretação de dados. 7. ed. São Paulo: Atlas, 2008.

MELO, I. F. de. História da análise de discurso crítica. In: BATISTA JR., J. R. L.; SATO, D. T. B.; MELO, I. F. de. (Orgs.). Análise de discurso crítica para linguistas e não linguistas. São Paulo: Parábola, 2018. p. 20-35.

ORTÚZAR, P. El poder del poder: repensar la autoridad en tiempos de crisis. Santiago: Tajamar Editores, 2016.

PARDO, M. L. O método sincrônico-diacrônico para análise de textos e a teoria dos deslocamentos. In: RESENDE, V. de M.; REGIS, J. F. da S. (Orgs.). Outras perspectivas em análise de discurso crítica. Campinas, SP: Pontes Editores, 2017. p. 173-197.

PEDROSA, C. E. F. Análise crítica do discurso: do linguístico ao social no gênero midiático (interface: letras e comunicação social). São Cristóvão: Editora UFS; Aracaju: Fundação Oviêdo Teixeira, 2008.

PEDROSA, C. E. F. Abordagem Sociológica e Comunicacional Do Discurso (ASCD): uma corrente para fazer Análise Crítica do Discurso. PARTE 1: Herança teórica da Sociologia (Aplicada) para a Mudança Social. Natal: UFRN, 2012. Texto fundador. Disponível em: http://ascd.com.br/v1/. Acesso em: 29 jan. 2022.

PEDROSA, C. E. F. Análise Crítica do Discurso no PPGL: pesquisas e contribuições sociais. In: RAMALHO, C. B.; LIMA, G. de O. S. (Orgs.). Estudos Linguísticos e Literários: Edição comemorativa 10 anos do Programa de Pós-Graduação em Letras da UFS. Aracaju: Criação, 2018. p. 153-178.

PERLIN, G.; STROBEL, K. História cultural dos surdos: desafio contemporâneo. Educar em Revista, Edição Especial, n. 2, p. 17-31, 2017. Curitiba: Editora UFPR, 2014.

QUADROS, R. M. Educação de surdos: aquisição da linguagem. Porto Alegre: Artmed, 1997.

RAMALHO, V.; RESENDE, V. de M. Análise de discurso (para a) crítica: o texto como material de pesquisa. Campinas, SP: Pontes Editores, 2011.

RESENDE, V. de M. Análise de discurso crítica e realismo crítico: implicações interdisciplinares. Campinas, SP: Pontes Editores, 2009.

RESENDE, V. de M. Análise de discurso crítica: reflexões teóricas e epistemológicas quase excessivas de uma analista obstinada. In: RESENDE, V. de M.; REGIS, J. F. da S. (Orgs.). Outras perspectivas em análise de discurso crítica. Campinas, SP: Pontes Editores, 2017. p. 11-51.

RESENDE, V. de M. (Org.). Decolonizar os estudos críticos do discurso. Campinas, SP: Pontes Editores, 2019.

RESENDE, V.; RAMALHO, V. Análise de Discurso Crítica. São Paulo: Editora Contexto, 2006.

RESENDE, V. de M.; REGIS, J. F. da S. (Orgs.). Outras perspectivas em análise de discurso crítica. Campinas, SP: Pontes Editores, 2017.

ROCHELLE, E. L. Le Congrés de Milan pour l’amélioration du sort des sourds- muets. Paris: M. Saint-Jorre, 1880.

SÁ, N. R. L. de. Cultura, poder e educação de surdos. Manaus: Editora da Universidade Federal do Amazonas, 2002.

SOUZA, A. A. de. Gradação: força e foco. In: VIAN JR., O.; SOUZA, A. A. de; ALMEIDA, F. A. S. D. P. (Orgs.). A linguagem da avaliação em língua portuguesa. Estudos sistêmico-funcionais com base no Sistema de Avaliatividade. São Carlos: Pedro & João Editores, 2010. p. 191-203.

SOUZA, M. C. de. A “Luta por reconhecimento” no facebook: a comunicação social nas redes sociais, uma interpretação sociológica. 103f. Dissertação (Mestrado em Sociologia) - Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, 2016.

SOUZA, V. dos R. M. Tobias Leite: educação dos surdos no século XIX. São Cristóvão: Editora UFS, 2014.

VAN DIJK, T. A. Critics: discourse analysis in Latin America. Discourse & Society, London, v. 8, n. 2, p. 163-164, 1997.

VIAN JR., O. O Sistema de Avaliatividade e a linguagem da avaliação. In: VIAN JR., O.; SOUZA, A. A. de; ALMEIDA, F. A. S. D. P. (Orgs.). A linguagem da avaliação em língua portuguesa. Estudos sistêmico-funcionais com base no Sistema de Avaliatividade. São Carlos: Pedro & João Editores, 2010a. p. 19-29.

VIAN JR., O. Engajamento: monoglossia e heteroglossia. In: VIAN JR., O.; SOUZA, A. A. de; ALMEIDA, F. A. S. D. P. (Orgs.). A linguagem da avaliação em língua portuguesa. Estudos sistêmico-funcionais com base no Sistema de Avaliatividade. São Carlos: Pedro & João Editores, 2010b, p. 33-40.

VIEIRA, J. A.; MACEDO, D. S. Conceitos-chave em análise de discurso crítica. In: BATISTA JR., J. R. L.; SATO, D. T. B.; MELO, I. F. de. (Orgs.). Análise de discurso crítica para linguistas e não linguistas. São Paulo: Parábola, 2018. p. 48-77.

WODAK, R. De que trata el análisis crítico del discurso (ACD). Resumen de su historia, sus conceptos fundamentales y sus desarrollos. In: WODAK, R.; MEYER, M. (Orgs.). Métodos de análisis crítico del discurso. Barcelona, Espanha: Gedisa, 2003. p. 17-34.

WODAK, R.; MEYER, M. Métodos de análisis crítico del discurso. 2. ed. Barcelona, Espanha: Gedisa, 2009.

Published

2022-02-17

How to Cite

PEDROSA, C. E. F. .; ALVES, J. B. ”Fight for recognition”: critical analysis of the deaf people’s speech on ENEM 2017. Revista Sinalizar, Goiânia, v. 7, 2022. DOI: 10.5216/rs.v7.70195. Disponível em: https://revistas.ufg.br/revsinal/article/view/70195. Acesso em: 16 aug. 2024.