Deaf community: a humor experience

Authors

  • Augusto Schallenberger Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Porto Alegre, Rio Grande do Sul, Brasil

DOI:

https://doi.org/10.5216/rs.v4.60217

Keywords:

Deafness, Sign language, Deaf community, Deaf culture

Abstract

The motivation of the experience of being deaf and the crossing of the community experiences
and the knowledge of the academic world take place in this essay as a way to bring to the reader
a vision of what is this difference of being deaf in a hearing society and of how our community
is constituted through a very strong bond - our sign language, which crosses borders and finds
in humor literature one of the aspects that favors the constitution of the linguistic and cultural
identity of the deaf. I try to discuss the concepts of community through the theoretical lens of
Bauman and Miranda. About humor through the theoretical lenses of Bergson, Lévy, Justo and
Garbin, adding to this text the deaf cultural discourses with the theoretical support of Lopes and
Veiga-Neto, Skliar and Possenti, among others. Nowadays, technologies favor the recording of
deaf productions by building tools for cultural development in our native language, providing
for current and future deaf generations linguistic, identity, cultural and community
development, fundamental factors for a citizen's life.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALBERTI, V. O Riso e o Risível: na história do pensamento. Rio de Janeiro:

Jorge Zahar, 2002.

BAUMAN, Z. Comunidade: a busca por segurança no mundo atual. Rio de Janeiro: Jorge

Zahar, 2003.

BERGSON, H. O Riso. São Paulo: Martins Fontes, 2001.

BURGEES; J.; GREEN, J. Youtube e a Revolução Digital. São Paulo: Aleph, 2009.

GARBIN, E. M. Cultur@s Juvenis, Identid@des e Internet: questões atuais. Revista

Brasileira de Educação, Belo Horizonte, v. 23, p. 119-135, 2003. Disponível em:

<http://www.scielo.br/pdf/rbedu/n23/n23a08.pdf>. Acesso em: 06 mai. 2019.

JUSTO, J. S. Humor, educação e Pós-Modernidade. In: ARANTES, Valéria Amorim (Org.).

Humor e Alegria na Educação. São Paulo: Summus, 2006. p. 103-126.

LÉVY, P. Cibercultura. São Paulo, Ed 34, 1999.

LOPES, M. C.; VEIGA-NETO, A. Marcadores Culturais Surdos: quando eles se constituem

no espaço escolar. Perspectiva: Revista do Centro de Ciências da Educação, Florianópolis, v.

, NESP, p. 81-100, jul./dez. 2006. Disponível em:

<https://periodicos.ufsc.br/index.php/perspectiva/article/view/10541/10078>. Acesso em: 06

mai. 2019.

MIRANDA, W. de O. Comunidades dos Surdos: olhares sobre os contatos culturais. Porto

Alegre, 2001. Dissertação (Mestrado em Educação) - Programa de Pós-Graduação em

Educação, Faculdade de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre,

PEREIRA, P. F. Psicanálise e Surdez: metáfora conceituais da subjetividade em Libras.

Curitiba, 2007. Dissertação (Mestrado em Educação) – Curso de Pós-Graduação em Letras,

Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2007. Disponível em:

<https://acervodigital.ufpr.br/handle/1884/11336>. Acesso em: 06 mai. 2019.

POSSENTI, S. Os Limites do Discurso. Curitiba: Criar, 2002.

REICHERT, A. Mídia Televisiva sem Som. Porto Alegre, 2006. Dissertação (Mestrado em

Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Faculdade de Educação,

Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2006. Disponível em:

<https://lume.ufrgs.br/handle/10183/10016>. Acesso em: 06 mai. 2019

SKLIAR, C. (Org). A Surdez: um olhar sobre as diferenças. Porto Alegre: Mediação, 1998.

Published

2019-12-02

How to Cite

SCHALLENBERGER, Augusto. Deaf community: a humor experience. Revista Sinalizar, Goiânia, v. 4, 2019. DOI: 10.5216/rs.v4.60217. Disponível em: https://revistas.ufg.br/revsinal/article/view/60217. Acesso em: 5 dec. 2025.