The Perceptions of Engineering Teachers on a “Practice What You Preach” PLE Training Program
Resumo
This study is meant as contribution to the theoretical foundations and practical applications of the PLE (Project-Led Education) methodology, which is still very incipient, and requires much discussion about how and with what results it has been being used in engineering programs throughout the world. The purpose of this paper is to present a conceptual model of engineering teachers’ necessary competencies in PLE developed by eight teachers from one of those three universities studied by Tavares & Campos (2013), who decided to prepare themselves for the PLE methodology new teaching roles, through a training program designed on the basis of PLE methodology itself, which would allow them to experience the PLE methodology from their students’ perspective. A synthesis on the teachers' perceptions about the training program, obtained through a Likert scale questionnaire, and confirmed through observation and unstructured interviews, indicated that a teachers' training based on the PLE methodology can be an effective way for universities to help them understand students’ and teachers’ roles in this new educational methodology.
Referências
S. R. Tavares and L. C. Campos. A survey on the synergy between teaching and learning approaches in Brazilian Engineering Schools. In: 5th International Symposium on Project Approaches in Engineering Education: Closing the Gap between University and Industry. Eindhoven: PAEE, 2013.
Downloads
Publicado
Edição
Seção
Licença
Ao submeter eletronicamente um artigo na Revista Eletrônica Engenharia Viva, o responsável pela submissão:
a) Declara que o documento em questão é um trabalho original, e que detém prerrogativa de conceder os direitos contidos nesta licença. Declara também que a entrega do documento não infringe, tanto quanto lhe é possível saber, os direitos de qualquer outra pessoa ou entidade.
b) Se o documento em questão contém material do qual não detém os direitos autorais, declara ter obtido autorização do detentor dos direitos autorais para conceder à Universidade Federal de Goiás os direitos requeridos por esta licença, e que esse material cujos direitos são de terceiros está claramente identificado e reconhecido no texto ou conteúdo do documento em questão.
c) Declara ainda que qualquer pessoa nomeada como autor ou co-autor do documento tem consciência do fato e concorda em ser assim nomeado.
Termo de Autorização
Na qualidade de responsável pela submissão do documento, autorizo a Escola de Engenharia Elétrica, Mecânica e de Computação da Universidade Federal de Goiás (EMC/UFG) a disponibilizar a obra, gratuitamente, por meio do Sistema Eletrônico de Editoração de Revistas da UFG (SEER/UFG) ou na forma impressa, sem ressarcimento dos direitos autorais, de acordo com a Lei nº 9610/98. Fica permitido, a leitura, a impressão e/ou download, a título de divulgação da produção científica brasileira. Qualquer uso da obra que não o autorizado sob esta licença ou pela legislação autoral é proibido.