Formação Crítica acerca das Relações CTS em Cursos de Engenharia com Apoio dos Espaços Sociais da Web 2.0 – Análise de uma Intervenção Pedagógica
Résumé
Este artigo socializa uma intervenção pedagógica junto a alunos de cursos de engenharia, que teve como objetivo contribuir, com o apoio de espaços sociais da Web 2.0, para uma formação crítica das relações entre ciência, tecnologia e sociedade. São apresentados, além de substratos da fundamentação teórica que subsidia o desenho da referida intervenção, advindos de três grandes áreas: Educação Científica e Tecnológica, Formação crítica como prática pedagógica e Educação na cibercultura, também o desenho da prática pedagógica e uma análise crítico reflexiva orientada por duas categorias de análise: (i) ação dialógica e problematizadora com o apoio dos espaços sociais da Web 2.0 e (ii) consciência crítica acerca das relações entre ciência, tecnologia e sociedade. Esta experiência de ensino-aprendizagem pode contribuir com aqueles que buscam encontrar novas rotas para promover, em cursos de engenharia, discussões sobre o desenvolvimento científico e tecnológico contemporâneo e seus impactos na sociedade.
Téléchargements
Publié-e
Numéro
Rubrique
Licence
Copyright
The author is responsible for the following statements by submitting an article electronically in the International Journal of Alive Engineering Education (IJAEEdu):
a) States that the document in question was reviewed by an expert in English language and it is an original work and it holds the prerogative to grant the rights contained in this license. It also states that the document does not infringe, as far as it is possible to know the rights of any other person or entity.
b) If the document in question contains material which does not hold the copyright, the author states have obtained the copyright holder’s permission to grant the Universidade Federal de Goiás (UFG) the rights required by this license, and that such material whose rights are third is clearly identified and acknowledged within the text or content of the document.
c) States that the study was conducted in accordance with the ethical standards of all applicable institutional, local, national and international guidelines.
d) It also states that any person appointed as author or co-author of the document is aware of it and agrees to be so appointed.
Authorization Form
As responsible for the submission of the document, I authorize the School of Electrical, Mechanical and Computer Engineering of the Federal University of Goiás to provide the paper free of charge, through the Electronic System for Publishing Magazines UFG (SEER / UFG) or in printed form, without compensation of copyright, in accordance with Law No. 9610/98. Is allowed, reading, printing and / or download, as a promotion of the Brazilian scientific production. Any use of the work not authorized under this license or the copyright law is prohibited.