Análise sobre a Evasão de Alunos da Universidade Federal de Itajubá Campus de Itabira: Percepção dos Ingressantes em Relação à Universidade e Adaptação ao Ambiente Acadêmico
Abstract
Este artigo disserta sobre a evasão discente e seus principais motivos, sobretudo alunos de engenharia da Universidade Federal de Itajubá Campus de Itabira. A pesquisa é resultado de um projeto do Grupo PET Física e Popularização da Ciência, intitulado SAMU - Sistema de Ajuda Mútua entre Universitários que consiste em oficinas de Matemática, Programação e Física, além de outras atividades de ajuda ao ingressante. Foram entrevistados 389 alunos ingressantes dos cursos de Engenharia objetivando identificar as principais deficiências e propor alternativas para a diminuição da evasão. Os resultados mostraram uma dificuldade muito grande em relação às disciplinas de Física e Cálculo bem como o descontentamento em relação às metodologias de ensino empregadas. Diante dessas informações, serão propostas ações preventivas e de acompanhamento dos alunos pelo projeto SAMU e pela universidade de maneira mais efetiva a fim de reduzir o número de vagas ociosas e reprovações em disciplinas da base.
References
ALMEIDA, F.D.M. Competências na Constituição de 1988. São Paulo: Atlas, 1991.
ALBUQUERQUE, T. Do abandono à permanência num curso de ensino superior. Sísifo: Revista de ciências da educação, Lisboa, n. 7, p.20-21, 2008. Set/dez. Faculdade de Medicina Dentária da Universidade de Lisboa (FMD ?UL). Disponível em: <https://www.researchgate.net/publication/28240665_Do_abandono_a_permanencia_num_curso_de_ensino_superior>. Acesso em: 23 maio 2016.
TRIGRINHO, L.M.V. Evasão escolar nas instituições do ensino superior. Disponível em: <http://www2.cartaconsulta.com.br/espacodocoordenador/evasao-escolar-nas-instituicoes-deensino-superior>. Acesso em: 17 maio 2016.
SILVA, A. O. Sobre o autodidata. Revista Espaço Acadêmico. n. 128, p. 169, 2012. Disponível em: <http://www.periodicos.uem.br/ojs/index.php/EspacoAcademico/article/view/15695>. Acesso em: 24 maio 2016.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright
The author is responsible for the following statements by submitting an article electronically in the International Journal of Alive Engineering Education (IJAEEdu):
a) States that the document in question was reviewed by an expert in English language and it is an original work and it holds the prerogative to grant the rights contained in this license. It also states that the document does not infringe, as far as it is possible to know the rights of any other person or entity.
b) If the document in question contains material which does not hold the copyright, the author states have obtained the copyright holder’s permission to grant the Universidade Federal de Goiás (UFG) the rights required by this license, and that such material whose rights are third is clearly identified and acknowledged within the text or content of the document.
c) States that the study was conducted in accordance with the ethical standards of all applicable institutional, local, national and international guidelines.
d) It also states that any person appointed as author or co-author of the document is aware of it and agrees to be so appointed.
Authorization Form
As responsible for the submission of the document, I authorize the School of Electrical, Mechanical and Computer Engineering of the Federal University of Goiás to provide the paper free of charge, through the Electronic System for Publishing Magazines UFG (SEER / UFG) or in printed form, without compensation of copyright, in accordance with Law No. 9610/98. Is allowed, reading, printing and / or download, as a promotion of the Brazilian scientific production. Any use of the work not authorized under this license or the copyright law is prohibited.