Ensino dos Conceitos de Mecânica Além dos Muros da Universidade: Relacionando Engenharia, Educação e Sociedade
Abstract
Ciência, Tecnologia e Sociedade (CTS) mais educação não são tão fáceis de relacionar. A tecnologia pode ser levada para a sociedade através de conceitos e aplicações de mecânica. Fora do ambiente profissional ou acadêmico, a mecânica muitas vezes se limita somente ao reparo de automóveis. A aplicação da mecânica pode ser encontrada em diversas áreas, entre elas: aeronáutica, naval, biomecânica e no nosso dia a dia em situações simples. Diante disso, este artigo mostra um trabalho de extensão realizado, que teve como objetivo principal contribuir com o estreitamento entre universidade e sociedade através de conceitos e aplicações da mecânica junto à comunidade de Angra dos Reis, relacionando o ensino da engenharia, com a educação e a sociedade. A metodologia adotada foi por meio de um trabalho de campo com um questionário sobre conceitos de mecânica no cotidiano, suas aplicações e explicações. Neste trabalho de extensão chegamos a uma conclusão de que é preciso relacionar o ensino de engenharia com a sociedade através de esclarecimentos e conceitos sobre a mecânica, contribuindo com a formação cultural dos alunos, do social envolvido e do entorno do Campus, retirando assim muros entre a universidade e a sociedade.
References
S. H. Cutcliffe, “Science, technology, and society studies as an interdisciplinary academic field,” Technol. Soc., vol. 11, no. 4, pp. 419–425, Jan. 1989.
J. Peters, “Engineering, a Dialogue between Science and Society,” CIRP Ann. - Manuf. Technol., vol. 43, no. 1, pp. 401–404, 1994.
O. P. Da, D. Científica, S. A. Sociedade, D. E. R. Em, and P. D. E. Uma, “Nova Ordem De Relações Entre Ciência ,” pp. 31–39, 2006.
J. K. Staniškis and E. Katili?t?, “Complex evaluation of sustainability in engineering education: Case & Analysis,” J. Clean. Prod., Oct. 2015.
W. Longo, “Reflexões de um engenheiro sobre ciência, tecnologia e educação,” Rev. Ensino em Eng., pp. 40–50, 2010.
G. Grupo de Reelaboração do Ensino de Física, Leituras de física. São Paulo, 1998.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright
The author is responsible for the following statements by submitting an article electronically in the International Journal of Alive Engineering Education (IJAEEdu):
a) States that the document in question was reviewed by an expert in English language and it is an original work and it holds the prerogative to grant the rights contained in this license. It also states that the document does not infringe, as far as it is possible to know the rights of any other person or entity.
b) If the document in question contains material which does not hold the copyright, the author states have obtained the copyright holder’s permission to grant the Universidade Federal de Goiás (UFG) the rights required by this license, and that such material whose rights are third is clearly identified and acknowledged within the text or content of the document.
c) States that the study was conducted in accordance with the ethical standards of all applicable institutional, local, national and international guidelines.
d) It also states that any person appointed as author or co-author of the document is aware of it and agrees to be so appointed.
Authorization Form
As responsible for the submission of the document, I authorize the School of Electrical, Mechanical and Computer Engineering of the Federal University of Goiás to provide the paper free of charge, through the Electronic System for Publishing Magazines UFG (SEER / UFG) or in printed form, without compensation of copyright, in accordance with Law No. 9610/98. Is allowed, reading, printing and / or download, as a promotion of the Brazilian scientific production. Any use of the work not authorized under this license or the copyright law is prohibited.