A relevância da Disciplina "Desenho Técnico" para a Formação do Engenheiro de Produção
Abstract
A disciplina “Desenho Técnico” é de importância inquestionável para os engenheiros de produção. Esse trabalho visa mostrar como a disciplina interfere na vida acadêmica e profissional do discente tanto na sua formação como na elaboração e compreensão de projetos. Foi possível perceber no decorrer desta investigação que o desenho técnico atua potencializando a aprendizagem, corroborando para a formação de um bom profissional. Tanto é que a maioria dos alunos investigados atestaram a importância da matéria para a engenharia.References
MONTEIRO, Gildo A. Desenho de projetos. São Paulo: Blucher, 2005.
MORAES, A.B. A expressão gráfica em cursos de engenharia: estado da arte e principais tendências. 2001, 147f. Dissertação (Mestrado). Programa de Pós-Graduação em Engenharia de Construção Civil e Urbana da Escola Politécnica da Universidade de São Paulo (USP).
BORTOLOTI, Frederico Damasceno. Leitura e interpretação de desenho técnico. (2009, p. 8)
SILVA, J.C. Aprendizagem mediada por computador: uma proposta para desenho técnico mecânico. 2001, 231f. Tese (Doutorado). Programa de Pós-Graduação em Engenharia de Produção da Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC).
CAMPOS, Ana Rita S. de A. Compete?ncia em Desenho Te?cnico e formac?a?o do trabalhador da indu?stria. In: XIX Simpo?sio Nacional de Geometria Descritiva e Desenho Te?cnico. VIII International Conference on Graphics Engineering for Arts and Design (GRAPHICA). Anais... Sa?o Paulo, SP: UNESP, 2009.
BAZZO, W. A., PEREIRA, L. T. do V. Introduc?a?o a? Engenharia. 5o ed. Floriano?polis: Ed. da UFSC, 1997.
MACHADO, Ardevan. Geometria Descritiva, 21 edição. 2005.
BENEDET, J.. Ensino por compete?ncia: um novo nome ou um novo rumo para o ensino te?cnico brasileiro. Disponi?vel em <http://www.profissa?omestre.com.br>. Acesso em: 02 jul. 2015.
SUANO, Celso, PASCHOARELLI, L Carlos. A relac?a?o da representac?a?o gra?fica e da ergonomia: um contexto na moda. In Anpedesign II, Rio de Janeiro, 2006.
ANJOS, Telma D. S. dos; PEREIRA, Ta?nia Regina D. S.; SILVA, Tatiana D.; SILVA, Helenita D. Desenho: Ferramenta indispensa?vel na formac?a?o do engenheiro. In: XXXIX Congresso Brasileiro de Ensino de Engenharia (COBENGE), 2011, Blumenau. Anais... Blumenau, SC: FURB, 2011.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright
The author is responsible for the following statements by submitting an article electronically in the International Journal of Alive Engineering Education (IJAEEdu):
a) States that the document in question was reviewed by an expert in English language and it is an original work and it holds the prerogative to grant the rights contained in this license. It also states that the document does not infringe, as far as it is possible to know the rights of any other person or entity.
b) If the document in question contains material which does not hold the copyright, the author states have obtained the copyright holder’s permission to grant the Universidade Federal de Goiás (UFG) the rights required by this license, and that such material whose rights are third is clearly identified and acknowledged within the text or content of the document.
c) States that the study was conducted in accordance with the ethical standards of all applicable institutional, local, national and international guidelines.
d) It also states that any person appointed as author or co-author of the document is aware of it and agrees to be so appointed.
Authorization Form
As responsible for the submission of the document, I authorize the School of Electrical, Mechanical and Computer Engineering of the Federal University of Goiás to provide the paper free of charge, through the Electronic System for Publishing Magazines UFG (SEER / UFG) or in printed form, without compensation of copyright, in accordance with Law No. 9610/98. Is allowed, reading, printing and / or download, as a promotion of the Brazilian scientific production. Any use of the work not authorized under this license or the copyright law is prohibited.