Impactos da Reorganização dos Cursos de Engenharia para o ENADE 2014
Abstract
Este trabalho tem por objetivo apresentar um estudo sobre a configuração dos cursos de Engenharia em Áreas que foi adotada no Exame Nacional de Desempenho dos Estudantes (ENADE) na edição de 2014, comparada à organização em Grupos que vigorava nas edições anteriores desse exame. O foco principal da análise é verificar a performance das modalidades de Engenharia configuradas como áreas, comparada com às demais modalidades que estavam contidas nos grupos dos quais faziam parte. A base principal para este estudo são os dados disponibilizados e os relatórios produzidos pelo Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP) que encontram-se disponíveis no seu Portal. Os resultados do estudo mostram que a maioria das modalidades principais de cada grupo que foram transformadas em áreas para a edição 2014, ficou com média superior à média das demais modalidades componentes do grupo na edição do Enade 2011.References
FERNANDES, Pedro H. P., OLIVEIRA, Vanderli Fava. ENADE 2014: UM ESTUDO SOBRE AS ALTERAÇÕES PREVISTAS PARA A ENGENHARIA. In: COBENGE 2014 - XLII Congresso Brasileiro de Educação em Engenharia, 2014, Juiz de Fora. COBENGE 2014. Brasilia - DF: ABENGE, 2014.
COSTA, Marcos V. O.; OLIVEIRA, Vanderli F. A evolução do desempenho da engenharia no ENADE. In: COBENGE 2013 - XLI Congresso Brasileiro de Educação em Engenharia, 2013, Gramado - RS. ABENGE, 2013.
BRASIL, Portal do Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP), inep.gov.br – maio/2014.
BRASIL, Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP). Manuais do ENADE 2005, 2008, 2011 e 2014. Inep.gov.br (mai/2014) Brasília, DF, 2014.
BRASIL, Portal do Sistema de Regulação da Educação Superior (E-MEC), emec.mec.gov.br – maio/2014
OLIVEIRA, Vanderli Fava; QUEIROS, Pedro L.; BORGES, Mario Neto; CORDEIRO, João Sérgio; DIAS, Marcia R. F. Brito; LIMA, Roldão Jr.; AGUIAR, Benedito G.; ALMEIDA, Nival Nunes; SILVA, Paulo R.; VENDRAMINI, Claudete M. M.. Trajetória e estado da arte da formação em Engenharia, Arquitetura e Agronomia volume I: Engenharias. 1. ed. Brasilia: INEP/MEC, 2010. v. 1. 304p .
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright
The author is responsible for the following statements by submitting an article electronically in the International Journal of Alive Engineering Education (IJAEEdu):
a) States that the document in question was reviewed by an expert in English language and it is an original work and it holds the prerogative to grant the rights contained in this license. It also states that the document does not infringe, as far as it is possible to know the rights of any other person or entity.
b) If the document in question contains material which does not hold the copyright, the author states have obtained the copyright holder’s permission to grant the Universidade Federal de Goiás (UFG) the rights required by this license, and that such material whose rights are third is clearly identified and acknowledged within the text or content of the document.
c) States that the study was conducted in accordance with the ethical standards of all applicable institutional, local, national and international guidelines.
d) It also states that any person appointed as author or co-author of the document is aware of it and agrees to be so appointed.
Authorization Form
As responsible for the submission of the document, I authorize the School of Electrical, Mechanical and Computer Engineering of the Federal University of Goiás to provide the paper free of charge, through the Electronic System for Publishing Magazines UFG (SEER / UFG) or in printed form, without compensation of copyright, in accordance with Law No. 9610/98. Is allowed, reading, printing and / or download, as a promotion of the Brazilian scientific production. Any use of the work not authorized under this license or the copyright law is prohibited.