The symbolic dimension of consumption and the market as a social construction: a study on home buying and the purchase of fashion products

Authors

  • Beatriz Sumaya Malavasi Haddad Universidade Estadual Paulista
  • Gabriela Lanza Porcionato Universidade Estadual Paulista, Araraquara, São Paulo, Brasil.
  • Ana Lúcia Castro Faculdade de ciências e letras de Araraquara/UNESP
  • Maria Chaves Jardim Faculdade de ciências e letras de Araraquara/UNESP

DOI:

https://doi.org/10.5216/sec.v22i1.47612

Abstract

Researches on the symbolic dimension of consumption and the concept of the market as social construction are issues addressed by two studies that, though carried out autonomously and with different themes, present convergence in the analysis. The objective of this article, therefore, is to reflect on these convergences. Thus, the first study analyzed is on the home purchase through the federal housing program, Minha Casa Minha Vida; and the second survey is on the consumption of global fashion brands in low-income communities. Both researches discuss the social relations that are established around the purchase of these goods, the rational discourses of the motivation of the purchase, and the consumption as a social and symbolic practice. 

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Author Biographies

Beatriz Sumaya Malavasi Haddad, Universidade Estadual Paulista

Doutoranda no Programa de Pós Graduação em Ciências Sociais, Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara/ Universidade Estadual Paulista, Araraquara, São Paulo, Brasil.

Gabriela Lanza Porcionato, Universidade Estadual Paulista, Araraquara, São Paulo, Brasil.

Doutoranda no Programa de Pós Graduação em Ciências Sociais, Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara,

Universidade Estadual Paulista, Araraquara, São Paulo, Brasil.

Ana Lúcia Castro, Faculdade de ciências e letras de Araraquara/UNESP

Docente do Departamento de Antropologia da Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara/ UNESP

Maria Chaves Jardim, Faculdade de ciências e letras de Araraquara/UNESP

Docente do Departamento de Sociologia da Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara/ UNESP

Published

2019-05-23

How to Cite

HADDAD, B. S. M.; PORCIONATO, G. L.; CASTRO, A. L.; JARDIM, M. C. The symbolic dimension of consumption and the market as a social construction: a study on home buying and the purchase of fashion products. Sociedade e Cultura, Goiânia, v. 22, n. 1, 2019. DOI: 10.5216/sec.v22i1.47612. Disponível em: https://revistas.ufg.br/fcs/article/view/47612. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

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