The Fabulation of Migrant Images in Between Fences and Era o Hotel Cambridge
DOI:
https://doi.org/10.5216/v.v22.78747Keywords:
cinema and theater, contemporary migrants, film studiesAbstract
The article uses the Rancièrian method of the scene and the dynamics of theatrical poiesis, combined with film analysis, to write about the helplessness and power of experimental figuration in the frictions between theater, cinema and artistic recomposition. Two filmic works are activated as objects of study, having as their central hypothesis the importance of migrant actors in the renewed politics of images, preparing or moving the scene for the transformation of wandering agents into predicative people.
Downloads
References
ARTAUD, Antoin. O Teatro e seu Dublo. São Paulo: Martins Fontes, 2006.
BAUMAN, Zygmunt. Estranhos à nossa Porta. Rio de Janeiro: Zahar, 2017.
BOAL, Augusto. Jogos para atores e não atores. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2007.
BOAL, Augusto. Teatro Legislativo: versão beta. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1996.
CAFFÉ, Carla. Era o Hotel Cambridge: arquitetura, cinema e educação. São Paulo: Sesc, 2017.
DAWSEY, John. O Teatro dos Boias-Frias: repensando a antropologia da performance. Revista Horizontes Antropológicos, Porto Alegre, ano 11, n. 24, p. 15-34, jul./dez. 2005.
DRUMOND, Pedro. Era o Hotel Cambridge: entre a reforma e a demolição. Revista Rebeca – Revista Brasileira de Estudos de Cinema e Audiovisual, São Paulo, v. 9, n. 1, p. 207-227, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.22475/rebeca.v9n1.648. Acesso em: 5 abr. 2022.
DUBATTI, Jorge. O Teatro dos Mortos. São Paulo: Sesc, 2016.
ENTRE cercas. Direção: Avi Mograbi. Produção: Serge Lalou; Camille Laemlé; Avi Mograbi. Roteiro: Avi Mograbi. [S. l.]: Avi Mograbi Production Productions; Les Films d’Ici Production; Vidéo de Poche, 2016 (84 min), son., color., 35 mm.
ERA o hotel Cambridge. Direção: Eliane Caffé; Luis Albertode Abreu; Inès Figueiró. Produção: André Montenegro, Rui Pires. Intérpretes: Isam Ahmad Issa, Carmen Silva, José Dumont, Suely Franco. Roteiro: Eliane Caffé. [S. l.]: Vitrine Filmes; TuVas Voir; Aurora Filmes, 2016. (99 min), color., 35 mm.
FELDMAN, Ilana. Autobiografia, exílio e alteridade: o cinema de David Perlov, Avi Mograbi e Elia Suleiman. Revista Devires, Belo Horizonte, v. 14, n. 2, p. 30-57, juldez 2017.
GEERTZ, Clifford. O Saber Local: novos ensaios em antropologia interpretativa. Petrópolis: Vozes, 2001.
HONNETH, Axel. Sofrimento de Indeterminação. São Paulo: Esfera Pública, 2005.
KOPENAWA, Davi; ALBERT, Bruce. A Queda do Céu: palavras de um xamã yanomami. São Paulo: Companhia da Letras, 2015.
LINS, Consuelo; BATISTA, Caio. Era o Hotel Cambridge: quando o documentário ocupa a ficção. Revista Contemporanea Comunicação e Cultura, Salvador, v. 18, n. 2, p. 6-24, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.9771/contemporanea.v18i2.32582. Acesso em: 5 abr. 2022.
MACÉ, Marielle. Siderar, Considerar: migrantes, formas de vida. São Paulo: Bazar do Tempo, 2018.
NAIR, Sami. Y vendrán… las migraciones en tiempos hostiles. Barcelona: Bronce, 2007.
NANCY, Jean-Luc. The evidence of film. Bruxelles: Yves Gevaert, 2001.
RANCIÈRE, Jacques. O Método da Cena. Belo Horizonte: Quixote Do, 2021.
SAFATLE, Vladimir. O Circuito dos Afetos. São Paulo: Cosac Naify, 2015.
SCHECHNER, Richard. Performance e Antropologia de Richard Schechner. Rio de Janeiro: Mauad X, 2012.
TURNER, Victor. The Anthropology of Experience. New York: PAJ Publications, 1987.
VIVEIROS DE CASTRO, Eduardo. Equívocos da Identidade. In: GONDAR, Jô; DOBEDEI, Vera (org.). O Que é Memória Social? Rio de Janeiro: ContraCapa, 2005. p. 145-160.
VIVEIROS DE CASTRO, Eduardo. Prefácio – O Recado da Mata. In: KOPENAWA, Davi; ALBERT, Bruce. A Queda do Céu: palavras de um xamã yanomami. São Paulo: Companhia da Letras, 2015. p. 4-41.
XAVIER, Tainá. Camadas de espaço-tempo em Era o Hotel Cambridge e Esse amor que nos consome: o trabalho da direção de arte na fronteira entre documentário e ficção. Revista Rebeca, São Paulo, v. 8, n. 2, p. 195-212, 2019.
Downloads
Published
Versions
- 2025-11-12 (2)
- 2025-05-14 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Visualidades

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License .
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 License which allows the sharing of work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
c. Authors are allowed to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) after the initial publication in this journal, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of the published work ( See The Effect of Free Access).
Every effort has been made to identify and credit the rights holders of the published images. If you have rights to any of these images and have not been correctly identified, please contact the Visuals magazine and we will publish the correction in one of the next issues.

