Robots, a new species?
Abstract
O artista português Leonel Moura, nascido em Lisboa, tem se dedicado atualmente a criação de trabalhos na área da bioart que envolvem a robótica e a inteligência artificial. Dentre suas obras, destacam-se os robôs pintores, capazes de produzir de forma autônoma, obras de arte originais. O propósito de criar robôs artistas está relacionado à perda da centralidade da autoria da obra de arte, onde o processo criativo fica em um lugar mais vago, entre o artista, a máquina e o programa. E forma uma nuvem onde o artista não é o autor. Leonel Moura problematiza em seu trabalho o conceito de cultura ligado ao humanismo, em que o humano está no centro de tudo. Segundo o artista, ao retirarmos o humano do centro e o colocarmos em uma nuvem com outros componentes igualmente importantes, contribuímos para que a humanidade viva em consonância a sua condição como espécie, e respeite as outras formas de vida.Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License .
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 License which allows the sharing of work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
c. Authors are allowed to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) after the initial publication in this journal, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of the published work ( See The Effect of Free Access).
Every effort has been made to identify and credit the rights holders of the published images. If you have rights to any of these images and have not been correctly identified, please contact the Visuals magazine and we will publish the correction in one of the next issues.