Made of love – lesbian relashionships in the cartoon Steven Universe
DOI:
https://doi.org/10.5216/v.v21.72361Keywords:
Sexualities, Cartoons, Lesbian relashionshipAbstract
This article, based on Gender Studies and Cultural Studies in the Foucauldian perspective, seeks to bring discussions about this approach in cartoons. The cartoon “Steven Universe” was used as the center of discussions on the pedagogies of gender and sexuality produced in it. The study had as theoretical-methodological basis the post-critical methodologies in Education and the screen ethnography. It was possible to make considerations about the formulation of love at first sight and eternal love, even when dealing with relationships that are outside the heterosexual norm.
Downloads
References
BALESTRIN, Patrícia Abel. O corpo rifado. 2012. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2012.
BALESTRIN, Patrícia; SOARES, Rosângela. Etnografia de tela: uma aposta metodológica. In: MEYER, Dagmar Estermann; PARAÍSO; Marlucy Alves (org.). Metodologias de pesquisas pós-críticas em educação. Belo Horizonte: Mazza Edições, 2012.
BRANDEN, Nathaniel. A psicologia do amor: o que é o amor, porque ele nasce, cresce e às vezes morre. Rio de Janeiro: Rosa dos tempos, 1998.
CARVALHO, Maria Eulina Pessoa de; ANDRADE, Fernando Cézar Bezerra de;
JUNQUEIRA, Rogério Diniz. Heteronormatividade. In: CARVALHO, Maria Eulina Pessoa de; ANDRADE, Fernando Cézar Bezerra de; JUNQUEIRA, Rogério Diniz. Gênero e diversidade sexual: um glossário. João Pessoa: Escolas Plurais, 2009.
CASTELLÓ, Celia Pons. Las épocas de Cartoon Network. Estilo y evolución. 2016. Tese (Doutorado) - Universitat Politècnica de València.
COSTA, Jurandir Freire. Sem fraude nem favor: estudos sobre o amor romântico. Rio de Janeiro: Rocco, 1999.
DUNN, Eli. Steven Universe, fusion magic, and the queer cartoon carnivalesque. In: Gender Forum, v. 56, n. 1. 2016. p. 44-57.
FELIPE, Jane. Do amor (ou de como glamourizar a vida): apontamentos em torno de uma educação para a sexualidade. In: RIBEIRO, Paula Regina Costa et al. Corpo, gênero e sexualidade: discutindo práticas educativas. Rio Grande: Editora da FURG, 2007. p. 31-45. v. 1
GOULART, Fábio Ortiz; MAIO, José Endrew Vieira. AS DIVERSIDADES NA SÉRIE
ANIMADA” STEVEN UNIVERSO” DO CARTOON NETWORK. Diversidade e Educação, v. 3, n. 6, p. 57-60, 2015.
HOOKS, Bell. Tudo sobre o amor. São Paulo: Elefante, 2021.
MENDES, Mônica Vitória dos Santos. A construção das imagens que nos constroem: marcas de gênero no corpo feminino representado em desenhos animados. In: XXXIX Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação. São Paulo: 2016. Disponível em: <http://portalintercom.org.br/anais/nacional2016/resumos/R11-0706-1.pdf>. Acesso em: 11 out. 2019.
MEYER, Dagmar Estermann; PARAÍSO, Marlucy Alves. Metodologias de pesquisas póscríticas ou sobre como fazemos nossas investigações. In: MEYER, Dagmar Estermann; PARAÍSO, Marlucy Alves. (org.). Metodologias de pesquisas pós-críticas em educação. Belo Horizonte: Mazza Edições, 2012.
RIAL, Carmen. Antropologia e mídia: breve panorama das teorias de comunicação. Florianópolis: UFSC, 2004. Disponível em: <https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/6097634/mod_resource/content/2/Carmen%20Rial.pdf>. Acesso em: 14 nov. 2017.
STEINBERG, Shirley; KINCHELOE, Joe. (org.). Cultura infantil: a construção corporativa da infância. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2001.
XAVIER FILHA, Constantina; BACARIN, Telma Iara. O mundo da Barbie em “Escolas de Princesas” e em “As três Mosqueteiras”. In: XAVIER FILHA, Constantina. (org.). Sexualidades, gênero e infâncias no cinema. Campo Grande: EdUFMS, 2014.
XAVIER FILHA, Constantina; NASCIMENTO, Victória Nobica Marques do. Feminilidades e masculinidades na primeira temporada da série animada Steven Universo. Debates insubmissos, v. 1, n. 1, p. 211-236, 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Visualidades
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License .
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 License which allows the sharing of work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
c. Authors are allowed to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) after the initial publication in this journal, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of the published work ( See The Effect of Free Access).
Every effort has been made to identify and credit the rights holders of the published images. If you have rights to any of these images and have not been correctly identified, please contact the Visuals magazine and we will publish the correction in one of the next issues.