When children find the cinema: narratives that teach ways of being
DOI:
https://doi.org/10.5216/v.v21.72335Keywords:
Childhoods, Cinema, LearningAbstract
The present article aims to analyze the pedagogical power of the audiovisual narratives produced by the cinema that have a significant circulation among children in formal and informal teaching contexts. As pedagogical mechanisms, motion pictures can favour child protagonism by mobilizing produced knowledge around daily cultural artefacts. Thereby, it is relevant to recur to images printed in school materials as a starting point to problematize, with the children, the products consumed by them, reflecting on the different ways of being, bringing together, questioning and subverting discourses that tend to naturalize their gaze.
Downloads
References
BARBOSA, Maria Carmem Silveira. A ética na pesquisa com crianças: primeiras aproximações. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v.9, n.1, p. 235-245, jan./jun 2014. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/6389. Acesso em: 13 set. 2023.
CHARRÉU, Leonardo. Arte, infância e pedagogia cultural. Da investigação às práticas, Lisboa, v. 9, n 1, p. 47-55, 2019. Disponível em: https://ojs.eselx.ipl.pt/index.php/invep/article/view/167. Acesso em: 13 set. 2023.
CORSARO, William Arnold. A. Reprodução interpretativa e cultura de pares. In: MÜLLER, F.; CARVALHO, A. M. A. Teoria e prática na pesquisa com crianças: diálogos com William Corsaro. São Paulo: Cortez, 2009.
CORSARO, William Arnold. A reprodução interpretativa e o brincar de “faz de conta” das crianças. Educação, Sociedade e Culturas, Porto-Portugal, n. 17, p. 113-134, 2002. Disponível em: https://www.fpce.up.pt/ciie/revistaesc/ESC17/17-5.pdf. Acesso em: 10 jan. 2018.
COSTA, Marisa Vorraber. Quem são, que querem, que fazem com eles? Eis que chegam às nossas escolas as crianças e jovens do século XXI. In: MOREIRA, Antônio Flávio et al. (orgs.). Currículo, cotidiano e tecnologias. Araraquara: Junqueira & Martin, 2006, p. 93-109.
CUNHA, Susana Rangel Vieira da. Cultura Visual e Infância. In: Reunião da Anped, 31, 2008, Caxambu: 31ª Reunião Anual da ANPED – Caxambu, 2008. p. 102-132. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/187300/000672105.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 13 set. 2023.
CUNHA, Susana Rangel Vieira da. Questionamentos de uma professora de arte sobre o ensino de arte na contemporaneidade. In: MARTINS, Raimundo. TOURINHO, Irene (Orgs.) Cultura das imagens: desafios para a arte e para a educação. Santa Maria: Editora da UFSM, 2012, p. 99-124.
ELLSWORTH, Elizabeth. Modos de endereçamento: uma coisa de cinema; uma coisa de educação também. In: SILVA, Tadeu Tomás da (Ed.). Nunca fomos humanos – nos rastros do sujeito. Belo Horizonte: Autêntica, 2001.
ELLSWORTH, Elizabeth. Places of learning: media, architecture and pedagogy. New York: Routledge, 2005.
FREISLEBEN, Jéssica Maria. Bricolagens com infâncias e pedagogias culturais em um processo edu(vo)cativo em artes visuais. 2018. 138f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria-RS, 2018. Disponível em: https://repositorio.ufsm.br/bitstream/handle/1/15942/DIS_PPGEDUCACAO_2018_FREISLEBEN_JESSICA.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 13 set. 2023.
GIROUX, Henrry A. Cine y entretenimiento: elementos para una crítica política del filme. Barcelona: Paidós, 2003.
HERNÁNDEZ, Fernando. Catadores da Cultura Visual: uma proposta para uma nova narrativa educacional. Trad. de Ana Duarte. Editora Mediação, Porto Alegre: 2007.
HERNÁNDEZ, Fernando. Da alfabetização visual ao alfabetismo da cultura visual. In: MARTINS, R y TOURINHO, I. (Eds.) Educação da cultura visual: narrativas de ensino e pesquisa. Santa Maria: Editora da UFSM, 2009, p. 189-212.
HERNÁNDEZ, Fernando. Pesquisar com imagens, pesquisar sobre imagens: revelar aquilo que permanece invisível nas pedagogias da cultura visual. In: MARTINS, Raimundo; TOURINHO, Irene (org.). Processos e práticas de pesquisa em cultura visual e educação. Santa Maria: Ed. da UFSM, 2013, p. 77-96.
KELLNER, Douglas. Lendo imagens criticamente: em direção a uma pedagogia pósmoderna. In: SILVA, Tomaz Tadeu (Org.). Alienígenas na sala de aula: uma introdução aos Estudos Culturais em Educação. Petrópolis: Vozes, 1995, p.104-131.
LEAL, Leiva de Figueiredo Viana. Quando a infância ensina – uma leitura interessada de Abril despedaçado. In: TEIXEIRA, Inês Assunção Castro de; LARROSA, Jorge; LOPES, José Souza Miguel de. A infância vai ao cinema. 1. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2007.
LOURO, Guacira Lopes. Gênero, sexualidade e educação: uma perspectiva pós-estruturalista. Petrópolis: Vozes, 2008.
MAIA, Rosenara da Silva Soares. Devir-criança: encontros com a docência, experiência e aprendizagem. 2016. Monografia (Licenciatura em Artes Visuais) – Centro de Artes e Letras, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria-RS, 2016.
MITCHELL, William John Thomas. Showing seeing: a critique of visual culture. Jornal of visual culture, New York-EUA, v. 1, n. 2, p. 165-181, 2002. Disponível em: https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/147041290200100202. Acesso em: 13 set. 2023.
MOMO, Mariângela. Mídia e Consumo na produção de uma infância pósmoderna que vai à escola. 2007. 365f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Porto Alegre, 2007. Disponível em: https://www.lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/12185/000617541.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 13 set. 2023.
NUNES, Aline. B.; MARTINS, Raimundo. Um convite para “educar”/pensar infâncias líquidas. In: MARTINS, Raimundo; MARTINS, Alice Fátima. (Orgs). Cultura Visual e Ensino de Arte: concepções e práticas em diálogo. Pelotas: Editora UFPel, 2014.
SILVA, Tomaz Tadeu da. Documentos de Identidade: uma introdução às teorias do currículo. Belo Horizonte: Autêntica, 1999.
STEINBERG, Shirley; KINCHELOE, Joe. Cultura Infantil: a construção corporativa da infância. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2004.
VALLE, Lutiere Dalla; RAVANELLO, Letícia. A potencialidade edu(vo)cativa do cinema e os desafios à lei 13.006/14 na escola. Revista Digital Do LAV, Santa Maria-RS, v. 10, p. 79–91, 2017. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/revislav/article/view/28788. Acesso em: 13 set. 2023.
VALLE, Lutiere Dalla. Artes visuais e i/mediações com o cinema: possibilidades edu(vo)cativas para a formação docente. Cadernos de pesquisa: pensamento educacional, Curitiba, v. 11, n. 29, p.69-84, 2016. Disponível em: http://www.utp.br/cadernos_de_pesquisa/. Acesso em: 01 mar. 2022.
VALLE, Lutiere Dalla. La potencia edu(vo)cativa de los artefactos visuales. Arte e Investigación, La Plata-Argentina, n. 16, nov. 2019. Disponível em: http://papelcosido.fba.unlp.edu.ar/ojs/index.php/aei/article/view/954. Acesso em: 22 fev. 2022.
VALLE, Lutiere Dalla. Cultura visual e educação: cartografias afetivas e compreensão crítica das imagens. Revista Cadernos da Comunicação, Santa Maria, v. 24, n. 1, p. 1-20, jan/abr, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/ccomunicacao/article/view/55088. Acesso em: 13 set. 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Visualidades
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License .
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 License which allows the sharing of work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
c. Authors are allowed to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) after the initial publication in this journal, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of the published work ( See The Effect of Free Access).
Every effort has been made to identify and credit the rights holders of the published images. If you have rights to any of these images and have not been correctly identified, please contact the Visuals magazine and we will publish the correction in one of the next issues.