From the rehearsal room and the theatrical building to the world: travel inscriptions in the practice of Brazilian theater collectives
DOI:
https://doi.org/10.5216/v.v20.71442Keywords:
Travel, Brazilian theater, Contemporary stagingAbstract
The article covers a philosophical examination of the notion of travel and its inscriptions in the practice of some Brazilian theater groups. The reflections are woven taking as an example the experiences of collectives such as LUME Teatro, Teatro da Vertigem, Teatro do Concreto and uses the studies of researchers such as Cardoso (1988), Dias (2010) and Onfray (2009). Reflecting on the approaches given to travel in the analyzed examples, it discusses two identified modalities: the travel as a way of knowing and creating and the staging as a travel. Practices from which the traveling artist and spectator emerge.
Downloads
References
ARAÚJO, Antônio. Entrevista com Antônio Araújo. In: FERNANDES, Silvia; AUDIO, Roberto (org.). BR-3. São Paulo: Perspectiva: Editora da Universidade de São Paulo, 2006. p. 19-29.
BARBA, Eugenio. A canoa de papel: tratado de Antropologia Teatral. Brasília, DF: Teatro Caleidoscópio, 2009.
CARDOSO, Sérgio. O olhar dos viajantes. In: NOVAES, Adauto (org.). O olhar. São Paulo: Companhia das Letras, 1988. p. 347-360.
CARERI, Francesco. Walkscapes: o caminhar como prática estética. Tradução: Frederico Bonaldo. 1. ed. São Paulo: Editora G. Gili, 2013.
DIAS, Karina. Entre visão e invisão: paisagem (por uma experiência da paisagem no cotidiano). Brasília, DF: Programa de Pós-Graduação em Arte, Universidade de Brasília, 2010.
DIAS, Karina. Grand-Tour: em volta do alfinete. Revista VIS, Programa de Pós-Graduação em Arte da UnB, Brasília, DF, v. 14, n. 2, p. 155-170, jul./dez. 2015.
FABIÃO, Eleonora. Performance e Teatro: poéticas e políticas da cena contemporânea. In: ARAÚJO et al. (org.). Próximo Ato: Teatro de Grupo. São Paulo: Itaú Cultural, 2011. p. 238-254.
FERRACINI, Renato. Corpos em criação, café e queijo. 2004. Tese (Doutorado em Multimeios) – Instituto de Artes, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, SP, 2009. Disponível em: http://www.repositorio.unicamp.br/Busca/Download?codigoArquivo=481806. Acesso em: 05 nov. 2021.
MERLEAU-PONTY, Maurice. Fenomenologia da percepção. Tradução: Carlos Alberto Ribeiro de Moura. 5. ed. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2018.
ONFRAY, Michel. Teoria da Viagem: uma poética da Geografia. Tradução: Sandra Silva. Lisboa: Quetzal Editores, 2009.
SALLES, Cecília Almeida. Redes da criação: construção da obra de arte. 2. ed. Vinhedo: Editora Horizonte, 2008.
SILVA, Antonio Carlos de Araújo. A encenação no coletivo: desterritorializações da função do diretor no processo colaborativo. 2008. Tese (Doutorado em Artes Cênicas) – Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2008.
SIVIERO, Sérgio. Do ator no projeto BR-3. In: FERNANDES, Silvia; AUDIO, Roberto (org.). BR3. São Paulo: Perspectiva: Editora da Universidade de São Paulo, 2006. p. 61-63.
TEATRO do concreto: Entrepartidas. Reportagem de Márcia Witczak. Imagens de José Carlos. DF TV 2ª edição. [S. l.; s. n.], 8 maio 2010. 1 vídeo (6 min). Disponível em: https://www.youtube.com/watchv=wButqGtCLT8. Acesso em: 10 nov. 2021.
THEROUX, Paul. A arte da Viagem. Tradução: Freitas e Silva. Lisboa: Quetzal Editores, 2012.
VELOSO, Verônica Gonçalves. Percorrer a cidade a pé: ações teatrais e performativas no contexto urbano. 2017. Tese (Doutorado em Artes Cênicas) – Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Visualidades
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License .
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 License which allows the sharing of work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
c. Authors are allowed to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) after the initial publication in this journal, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of the published work ( See The Effect of Free Access).
Every effort has been made to identify and credit the rights holders of the published images. If you have rights to any of these images and have not been correctly identified, please contact the Visuals magazine and we will publish the correction in one of the next issues.