From the rehearsal room and the theatrical building to the world: travel inscriptions in the practice of Brazilian theater collectives

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/v.v20.71442

Keywords:

Travel, Brazilian theater, Contemporary staging

Abstract

The article covers a philosophical examination of the notion of travel and its inscriptions in the practice of some Brazilian theater groups. The reflections are woven taking as an example the experiences of collectives such as LUME Teatro, Teatro da Vertigem, Teatro do Concreto and uses the studies of researchers such as Cardoso (1988), Dias (2010) and Onfray (2009). Reflecting on the approaches given to travel in the analyzed examples, it discusses two identified modalities: the travel as a way of knowing and creating and the staging as a travel. Practices from which the traveling artist and spectator emerge.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARAÚJO, Antônio. Entrevista com Antônio Araújo. In: FERNANDES, Silvia; AUDIO, Roberto (org.). BR-3. São Paulo: Perspectiva: Editora da Universidade de São Paulo, 2006. p. 19-29.

BARBA, Eugenio. A canoa de papel: tratado de Antropologia Teatral. Brasília, DF: Teatro Caleidoscópio, 2009.

CARDOSO, Sérgio. O olhar dos viajantes. In: NOVAES, Adauto (org.). O olhar. São Paulo: Companhia das Letras, 1988. p. 347-360.

CARERI, Francesco. Walkscapes: o caminhar como prática estética. Tradução: Frederico Bonaldo. 1. ed. São Paulo: Editora G. Gili, 2013.

DIAS, Karina. Entre visão e invisão: paisagem (por uma experiência da paisagem no cotidiano). Brasília, DF: Programa de Pós-Graduação em Arte, Universidade de Brasília, 2010.

DIAS, Karina. Grand-Tour: em volta do alfinete. Revista VIS, Programa de Pós-Graduação em Arte da UnB, Brasília, DF, v. 14, n. 2, p. 155-170, jul./dez. 2015.

FABIÃO, Eleonora. Performance e Teatro: poéticas e políticas da cena contemporânea. In: ARAÚJO et al. (org.). Próximo Ato: Teatro de Grupo. São Paulo: Itaú Cultural, 2011. p. 238-254.

FERRACINI, Renato. Corpos em criação, café e queijo. 2004. Tese (Doutorado em Multimeios) – Instituto de Artes, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, SP, 2009. Disponível em: http://www.repositorio.unicamp.br/Busca/Download?codigoArquivo=481806. Acesso em: 05 nov. 2021.

MERLEAU-PONTY, Maurice. Fenomenologia da percepção. Tradução: Carlos Alberto Ribeiro de Moura. 5. ed. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2018.

ONFRAY, Michel. Teoria da Viagem: uma poética da Geografia. Tradução: Sandra Silva. Lisboa: Quetzal Editores, 2009.

SALLES, Cecília Almeida. Redes da criação: construção da obra de arte. 2. ed. Vinhedo: Editora Horizonte, 2008.

SILVA, Antonio Carlos de Araújo. A encenação no coletivo: desterritorializações da função do diretor no processo colaborativo. 2008. Tese (Doutorado em Artes Cênicas) – Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2008.

SIVIERO, Sérgio. Do ator no projeto BR-3. In: FERNANDES, Silvia; AUDIO, Roberto (org.). BR3. São Paulo: Perspectiva: Editora da Universidade de São Paulo, 2006. p. 61-63.

TEATRO do concreto: Entrepartidas. Reportagem de Márcia Witczak. Imagens de José Carlos. DF TV 2ª edição. [S. l.; s. n.], 8 maio 2010. 1 vídeo (6 min). Disponível em: https://www.youtube.com/watchv=wButqGtCLT8. Acesso em: 10 nov. 2021.

THEROUX, Paul. A arte da Viagem. Tradução: Freitas e Silva. Lisboa: Quetzal Editores, 2012.

VELOSO, Verônica Gonçalves. Percorrer a cidade a pé: ações teatrais e performativas no contexto urbano. 2017. Tese (Doutorado em Artes Cênicas) – Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2017.

Published

2022-12-06

How to Cite

DE CARVALHO, F. W. From the rehearsal room and the theatrical building to the world: travel inscriptions in the practice of Brazilian theater collectives. Visualidades, Goiânia, v. 20, 2022. DOI: 10.5216/v.v20.71442. Disponível em: https://revistas.ufg.br/VISUAL/article/view/71442. Acesso em: 21 dec. 2024.

Issue

Section

The Aesthetics of Travels dossier