Displacements and cultural formation in Graça Morais artistic residencies

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/v.v20.71375

Keywords:

Artistic Residencies, Cultural Formation, Graça Morais Painter

Abstract

This work is based on the study of the relationship between displacement, territory and identity in the creation process of Portuguese visual artist Graça Morais. It is intended to understand relevant aspects of the artistic process, from the artist's displacement to the realization of three artistic residencies during her trajectory. The analysis is based on the concept of formation (bildung) in Gadamer (1997) and the anthropological approach to image by Belting (2014). It also proposes a contextualization of what an artistic residency is, its relationship with formation and the creative process in situ.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marcus Ramusyo de Almeida, Instituto Politécnico de Bragança, Bragança, Mirandela, Portugal, ramusyo@hotmail.com

Professor da área de conhecimento: Comunicação / Fotografia e Multimídia do curso de Artes Visuais (IFMA)

Pós-doutorando em Ciencias Sociales, Niñez y Juventud /eje: comunicación, política y cultura (PUC-SP, Universidad de Manizales, UBA, CLACSO)

Doutor em Ciências Sociais / Política (PUC-SP - 2011)

Ex-professor de Fotografia e Iluminação do curso de Comunicação Social (UFMA)

Ex-professor de Marketing do curso de Web Design(UEMA)

Mestre em Comunicação (UNIP -2005)

Bacharel em Comunicação Social / Publicidade e Propaganda (CEUMA - 2002)

´Coordenador do Núcleo de Pesquisa e Produção de Imagem (NUPPI / IFMA)

Pesquisador do Núcleo de Estudos em Arte, Mídia e Política (NEAMP / PUC-SP)

Carollina Rodrigues Ramos, Universidade de Lisboa (ULisboa), Lisboa, Portugal, carollaramos@gmail.com

Bacharel em Museologia pela UNIRIO. Especialização em Gestión y Políticas Culturales (Universidad de Girona). Mestranda em História da Arte e Património pela Universidade de Lisboa. Diretora por quase 5 anos do Museu Histórico e Artístico do Maranhão e seus anexos, em São Luís - MA. 

References

AZEVEDO, Fernando de. Voltarei sem querer aos lugares sagrados. In: Graça Morais – Cabo Verde. Lisboa: Galeria 111, 1989. p. 02-03.

BELTING, Hans. Antropologia da imagem: para uma ciência da imagem. Tradução: Artur Morão. 1ª Ed, Lisboa: KKYM, 2014.

BELTING, Hans. Por uma antropologia da imagem. Revista Concinnitas, Rio de Janeiro, v. 1, n. 8, p. 65-78, jul. 2005.

CAÑIZARES, Vera Santiago. Proyecto artístico y territorio. Granada: Editorial Universidad de Granada, 2004.

CAUQUELIN, Anne. Sítio, lugar e mundo. In: VAZ-PINHEIRO, Gabriela. Curadoria do local: algumas abordagens da prática e da crítica. Torres Vedras, Portugal: ArtInSite, 2005. p. 106-113.

COSTA, Jorge da. Graça Morais, territórios da memória – Definição de um percurso: 1980 – 2008. Porto: Universidade Católica Editora, 2014.

FERREIRA, António Mega. Graça Morais: Os Olhos Azuis do Mar. Porto: Edições Asa, 2005.

GADAMER, Hans-Georg. Verdade e método: traços fundamentais de uma hermenêutica filosófica. Tradução: Flávio Paulo Meurer. 3ª Ed, Petrópolis: Editora Vozes, 1999.

MORAIS, Graça. O espírito do lugar. Cabo Verde. Guimarães: Museu Alberto Sampaio, 1989. 1 catálogo.

MORAES, Marcos. Residência artística: ambientes de formação, criação e difusão. 2009. Tese (Doutorado em Arquitetura e Urbanismo) – Faculdade de Arquitetura e Urbanismo, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2009.

RUPP, Bettina. Residências em arte contemporânea: espaço, tempo e interlocução. 2017. Tese (Doutorado em Artes Visuais – ênfase em História, Teoria e Crítica da Arte) – Instituto de Artes, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2017

Published

2023-03-09

How to Cite

MARCUS RAMUSYO DE ALMEIDA; RODRIGUES RAMOS, C. Displacements and cultural formation in Graça Morais artistic residencies. Visualidades, Goiânia, v. 20, 2023. DOI: 10.5216/v.v20.71375. Disponível em: https://revistas.ufg.br/VISUAL/article/view/71375. Acesso em: 27 jul. 2024.

Issue

Section

The Aesthetics of Travels dossier