Routes and detours: women artists, wild read
DOI:
https://doi.org/10.5216/v.v20.71312Keywords:
women artists, matriarchy of Pindorama, travel reportAbstract
This article is an experiment in academic fiction. Text as a propositional and imaginary path that passes, among other reflections, through four works by four Brazilian artists: Maria Martins, Rosangela Rennó, Ventura Profana, Djanira da Motta e Silva. What happens when we look at these works as if they were, in some way, a fragment of an image/possible story of/about Pindorama? We are looking for images-reports-actions that can compose different perspectives of this Land of Palms. From there, we followed the invented route where deviation in time and wild reading coexist as methods: anachronism in the distant dates of the 16th century and writing as displacement.
Downloads
References
ANDRADE, Mário. Macunaíma, o herói sem nenhum caráter. São Paulo: Ubu editora, 2017.
ANDRADE, Oswald. Manifesto antropófago e outros textos. São Paulo: Penguin Classics Companhia das Letras, 2017.
ARTISTAS VIAJANTES. Verbete da Enciclopédia. 2023. In: ENCICLOPÉDIA Itaú Cultural de Arte e Cultura Brasileira. São Paulo: Itaú Cultural, 2023. [n. p.]. Disponível em: http://enciclopedia.itaucultural.org.br/termo3778/artistas-viajantes. Acesso em: 16 fev. 2023.
AZEVEDO, Beatriz; FRANCIS, Laura. Será esse o futuro do século XXI?. Das Questões, [S. l.], v. 11, n. 1, p. 109-130, 2021. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/dasquestoes/article/view/37258. Acesso em: 13 dez. 2021.
BANIWA, Denilson; LAGNADO, Lisette. A mátria e o estado piromaníaco. Curso Encontros Cápsula, n. 2. Galeria Jaqueline Martins. São Paulo, 22 maio 2021.
BENJAMIN, Walter. Rua de mão única. São Paulo: Brasiliense, 1987.
CABRAL, Joana de Oliveira. Vegetar o pensamento: manifesto e hesitação. In: CABRAL, Joana de Oliveira et. al (orgs.). Vozes Vegetais: diversidade, resistências e histórias da floresta. São Paulo: Ubu editora, 2020, p. 11-12.
CASCUDO, Câmara. Dicionário do Folclore Brasileiro. São Paulo: Melhoramentos, 1980.
CASTRO, Eduardo Viveiros de. A inconstância da alma selvagem e outros ensaios de antropologia. São Paulo: Ubu Editora, 2017.
CANTON, Katia. Maria Martins: a mulher perdeu sua sombra. XXIV Bienal de São Paulo: núcleo histórico: antropofagia e histórias de canibalismos. In: HERKENHOFF, Paulo (org.) XXIV Bienal de São Paulo. São Paulo: Fundação Bienal de São Paulo, 1998. p. 288-301.
DIDI-HUBERMAN, Georges. Levantes. São Paulo: Edições Sesc, 2017.
GODDARD, Jean-Chistophe. Brazuca, negão e sebento. São Paulo: n-1 edições, 2017.
INSTITUTO MOREIRA SALLES. Ventura Profana. Sonda. Colagem Digital. [S. l.], [s.v.], [s. n.], [n. p.], 2020. Disponível em: https://ims.com.br/convida/ventura-profana/ Acesso em: 16 fev. 2023.
KRENAK, Ailton. Ideias para adiar o fim do mundo. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.
LISPECTOR, Clarice. Entrevistas: Maria Martins. Rio de Janeiro: Rocco, 2007.
LUISELLI, Valeria. Arquivo das crianças perdidas. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.
MAIZZA, Fabiana. Especulações sobre pupunheiras ou cuidar com parentes-planta. In: CABRAL, Joana de Oliveira et.al (orgs.). Vozes Vegetais: diversidade, resistências e histórias da floresta. São Paulo: Ubu Editora, 2020. p. 213-227.
MARTINS, Maria. Não te esqueças nunca que eu venho dos trópicos. Escultura. [S. l.], [s. v.], [s. n.], [n. p.], 1942. Disponível em: https://www.artequeacontece.com.br/masp-abre-exposicao-de-mariamartins/. Acesso em: 16 fev. 2023.
MOMBAÇA, Jota; SILVA, Denise Ferreira da; RIBEIRO, Anti. Opera infinita: chapter 0: has the fire read the stories it burnt? The Contemporary Journal, [S. l.], [s. v.], n. 3, [n. p.], May 04, 2021. Disponível em: https://thecontemporaryjournal.org/strands/sonic-continuum/opera-infinita-chapter-0-has-the-fire-read-the-stories-it-burnt. Acesso em: 20 jan. 2023.
MOTTA E SILVA, Djanira da. Onírico. Pintura. Exposição Jaime Acioli - MASP, São Paulo, [s. v.], [s. n.], [n. p.], 1950. Disponível em: https://masp.org.br/exposicoes/djanira-a-memoria-de-seu-povo. Acesso em: 16 fev. 2023.
PLATAFORMA VIDEOBRASIL. Memórias Inapagáveis. Depoimento da artista Rosângela Rennó na exposição Memórias Inapagáveis – um olhar histórico no acervo videobrasil. [S. l.], [s. v.], [s. n.], [n. p.], ago. 2014. Disponível em: http://plataforma.videobrasil.org.br/#veracruz. Acesso em: 18 jan. 2023.
RENNÓ, Rosângela. Vera Cruz. Vídeo. [S. l.], [s. v.], [s. n.], [n. p.], 2000. Disponível em: http://plataforma.videobrasil.org.br/#veracruz. Acesso em: 16 fev. 2023.
SANTOS, Boaventura de Sousa. O fim do império cognitivo, a afirmação das epistemologias do sul. São Paulo: Autêntica, 2019.
TAVARES, Gonçalo M. Breves notas sobre as ligações (Llansol, Molder e Zambrano). Lisboa: Relógio D’água Editores, 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Visualidades
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License .
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 License which allows the sharing of work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
c. Authors are allowed to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) after the initial publication in this journal, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of the published work ( See The Effect of Free Access).
Every effort has been made to identify and credit the rights holders of the published images. If you have rights to any of these images and have not been correctly identified, please contact the Visuals magazine and we will publish the correction in one of the next issues.