Routes and detours: women artists, wild read

Authors

  • Ludmilla Alves Carneiro de Lima University of Brasilia (UnB), Brasília, Distrito Federal, Brasil, Universidade de Brasília (UnB), Brasília, Distrito Federal, Brasil, ludzilla@gmail.com https://orcid.org/0000-0002-7623-0369

DOI:

https://doi.org/10.5216/v.v20.71312

Keywords:

women artists, matriarchy of Pindorama, travel report

Abstract

This article is an experiment in academic fiction. Text as a propositional and imaginary path that passes, among other reflections, through four works by four Brazilian artists: Maria Martins, Rosangela Rennó, Ventura Profana, Djanira da Motta e Silva. What happens when we look at these works as if they were, in some way, a fragment of an image/possible story of/about Pindorama? We are looking for images-reports-actions that can compose different perspectives of this Land of Palms. From there, we followed the invented route where deviation in time and wild reading coexist as methods: anachronism in the distant dates of the 16th century and writing as displacement.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ludmilla Alves Carneiro de Lima, University of Brasilia (UnB), Brasília, Distrito Federal, Brasil, Universidade de Brasília (UnB), Brasília, Distrito Federal, Brasil, ludzilla@gmail.com

Ludmilla Alves. Taguatinga/DF, 1987. Artist, writer, researcher.
Works with painting, poems, photography, interventions, propositions and deviations/intersections of these practices, with a focus on the pictorial. Her research transits through transformations of matter; gestures, nature and decoloniality; fictions and experiences over time. Bachelor in Social Communication. Master and PhD in Visual Arts from the University of Brasília, with the dissertation “Noite Oblíqua” (2016) and the thesis “Rotas, Roots and Devorations – re-returning to painting and other wild stories” (2021). Exhibits and publishes regularly since 2013.

References

ANDRADE, Mário. Macunaíma, o herói sem nenhum caráter. São Paulo: Ubu editora, 2017.

ANDRADE, Oswald. Manifesto antropófago e outros textos. São Paulo: Penguin Classics Companhia das Letras, 2017.

ARTISTAS VIAJANTES. Verbete da Enciclopédia. 2023. In: ENCICLOPÉDIA Itaú Cultural de Arte e Cultura Brasileira. São Paulo: Itaú Cultural, 2023. [n. p.]. Disponível em: http://enciclopedia.itaucultural.org.br/termo3778/artistas-viajantes. Acesso em: 16 fev. 2023.

AZEVEDO, Beatriz; FRANCIS, Laura. Será esse o futuro do século XXI?. Das Questões, [S. l.], v. 11, n. 1, p. 109-130, 2021. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/dasquestoes/article/view/37258. Acesso em: 13 dez. 2021.

BANIWA, Denilson; LAGNADO, Lisette. A mátria e o estado piromaníaco. Curso Encontros Cápsula, n. 2. Galeria Jaqueline Martins. São Paulo, 22 maio 2021.

BENJAMIN, Walter. Rua de mão única. São Paulo: Brasiliense, 1987.

CABRAL, Joana de Oliveira. Vegetar o pensamento: manifesto e hesitação. In: CABRAL, Joana de Oliveira et. al (orgs.). Vozes Vegetais: diversidade, resistências e histórias da floresta. São Paulo: Ubu editora, 2020, p. 11-12.

CASCUDO, Câmara. Dicionário do Folclore Brasileiro. São Paulo: Melhoramentos, 1980.

CASTRO, Eduardo Viveiros de. A inconstância da alma selvagem e outros ensaios de antropologia. São Paulo: Ubu Editora, 2017.

CANTON, Katia. Maria Martins: a mulher perdeu sua sombra. XXIV Bienal de São Paulo: núcleo histórico: antropofagia e histórias de canibalismos. In: HERKENHOFF, Paulo (org.) XXIV Bienal de São Paulo. São Paulo: Fundação Bienal de São Paulo, 1998. p. 288-301.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Levantes. São Paulo: Edições Sesc, 2017.

GODDARD, Jean-Chistophe. Brazuca, negão e sebento. São Paulo: n-1 edições, 2017.

INSTITUTO MOREIRA SALLES. Ventura Profana. Sonda. Colagem Digital. [S. l.], [s.v.], [s. n.], [n. p.], 2020. Disponível em: https://ims.com.br/convida/ventura-profana/ Acesso em: 16 fev. 2023.

KRENAK, Ailton. Ideias para adiar o fim do mundo. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.

LISPECTOR, Clarice. Entrevistas: Maria Martins. Rio de Janeiro: Rocco, 2007.

LUISELLI, Valeria. Arquivo das crianças perdidas. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.

MAIZZA, Fabiana. Especulações sobre pupunheiras ou cuidar com parentes-planta. In: CABRAL, Joana de Oliveira et.al (orgs.). Vozes Vegetais: diversidade, resistências e histórias da floresta. São Paulo: Ubu Editora, 2020. p. 213-227.

MARTINS, Maria. Não te esqueças nunca que eu venho dos trópicos. Escultura. [S. l.], [s. v.], [s. n.], [n. p.], 1942. Disponível em: https://www.artequeacontece.com.br/masp-abre-exposicao-de-mariamartins/. Acesso em: 16 fev. 2023.

MOMBAÇA, Jota; SILVA, Denise Ferreira da; RIBEIRO, Anti. Opera infinita: chapter 0: has the fire read the stories it burnt? The Contemporary Journal, [S. l.], [s. v.], n. 3, [n. p.], May 04, 2021. Disponível em: https://thecontemporaryjournal.org/strands/sonic-continuum/opera-infinita-chapter-0-has-the-fire-read-the-stories-it-burnt. Acesso em: 20 jan. 2023.

MOTTA E SILVA, Djanira da. Onírico. Pintura. Exposição Jaime Acioli - MASP, São Paulo, [s. v.], [s. n.], [n. p.], 1950. Disponível em: https://masp.org.br/exposicoes/djanira-a-memoria-de-seu-povo. Acesso em: 16 fev. 2023.

PLATAFORMA VIDEOBRASIL. Memórias Inapagáveis. Depoimento da artista Rosângela Rennó na exposição Memórias Inapagáveis – um olhar histórico no acervo videobrasil. [S. l.], [s. v.], [s. n.], [n. p.], ago. 2014. Disponível em: http://plataforma.videobrasil.org.br/#veracruz. Acesso em: 18 jan. 2023.

RENNÓ, Rosângela. Vera Cruz. Vídeo. [S. l.], [s. v.], [s. n.], [n. p.], 2000. Disponível em: http://plataforma.videobrasil.org.br/#veracruz. Acesso em: 16 fev. 2023.

SANTOS, Boaventura de Sousa. O fim do império cognitivo, a afirmação das epistemologias do sul. São Paulo: Autêntica, 2019.

TAVARES, Gonçalo M. Breves notas sobre as ligações (Llansol, Molder e Zambrano). Lisboa: Relógio D’água Editores, 2009.

Published

2023-06-08

How to Cite

ALVES CARNEIRO DE LIMA, L. Routes and detours: women artists, wild read. Visualidades, Goiânia, v. 20, 2023. DOI: 10.5216/v.v20.71312. Disponível em: https://revistas.ufg.br/VISUAL/article/view/71312. Acesso em: 16 aug. 2024.