Between two worlds:: tourist visit to Pablo Escobar’s grave at Montesacro Cemetery

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/v.v20.71287

Keywords:

Pablo Escobar. Narcotour. Media Production.

Abstract

This article aims to reflect on the tourist visit to the Montesacro Cemetery in the city of Itagüi, Colombia, one of the sites indicated in the narcotour itinerary - denomination given to the route that includes the visit to the places that make up the narrative about the life of Pablo Escobar and the Medellin Cartel. Narcotour presents itself as a city experience on the Airbnb platform in Medellín and feeds on media productions.  It is concluded that the image of Pablo Escobar, constructed from media productions, makes him a product of symbolic consumption for tourists in Medellín.

 

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ricardo Ferreira Freitas , Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, RJ, Brasil, rf0360@gmail.com

Professor Titular da Faculdade de Comunicação Social da UERJ. Doutor em Sociologia - Université Paris V (René Descartes),  Desenvolveu estágio pós-doutoral em Comunicação no CEAQ/Sorbonne  e Estágio Sênior em Comunicação e Sociedade com bolsa da CAPES na Universidade Paul Valéry-Montpellier 3 (2015/2016). Líder do grupo Comunicação urbana consumo e eventos cadastrado no CNPQ. . É consultor adhoc da CAPES, do CNPQ, da SBPC e da FAPERJ. É vice-diretor da Faculdade de Comunicação Social da Uerj (2020 - 2024) e Vice-Presidente da Abrapcorp (2020 - 2022).

References

BACHELARD, G. A Epistemologia. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1977.

CATROGA. Fernando. O Céu da Memória. Cemitério romântico e culto cívico dos mortos em Portugal (1756-1911). Coimbra: Livraria Minerva Editora, 1999.

DERMOTTA, Ken. La educación es la solución contra la droga. Jornal El Mundo, Colombia, Medellín, ano 13, 18 ago. 1991. Ultima, p. 4.

FOLEY, M.; LENNON, J. J. JFK and dark tourism: a fascination with assassination. International Journal of Heritage Studies, Reino Unido, v. 2, n. 4, p. 198-211. 1996. Disponível em: https://doi.org/10.1080/13527259608722175. Acesso em: 15 abr. 2021.

FRANCO, Jorge. El cielo a tiros. Medellín: Editora Alfaguara, 2018.

GUTIÉRREZ, Juliana Gil. Fallece Popeye de un cáncer de esófago. El Colombiano, [Medellín, Colombia], ano 79, n. p., 6 fev. 2020. Disponível em: https://www.elcolombiano.com/colombia/jhon-jairo-velasquez-alias-popeye-fallece-de-un-cancer-terminal--DG12412661. Acesso em: 21 jan. 2021.

HOBSBAWM, Eric J. Bandidos. Tradução de Donaldson M. Garschagen. 4. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1975.

JAGUARIBE, Beatriz. O choque do real: estética, mídia e cultura. Rio de Janeiro: Rocco, 2007.

LACALLE, Charo; SOLÀ; Núria Simelio. Judy Moncada: la representación femenina del poder y la ambición. In: LUQUE-GIRALDO Santiago (org.). ¿Por qué amamos a Pablo Escobar? Cómo Netflix revivió al narcotraficante más famoso del mundo. Barcelona: Editorial UOC, 2019. p. 185-192.

LLOSA, Mario Vargas. Los sicarios. El País, Sabaneta, Venezuela, ano 23, n. p., 3 out. 1999. Opinión. Disponível em: https://elpais.com/diario/1999/10/04/opinion/938988004_850215.html. Acesso em: 30 jan. 2021.

LOSONCZY, Anne-Marie. A agência dos mortos santificados nos cemitérios urbanos da Colômbia: o ritual narrado e escrito. Revista Sociologia & Antropologia, Rio de Janeiro, v. 5, n. 2, p. 461-478. ago. 2015. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/2238-38752015v525. Acesso em: 15 abr. 2021.

MAGNANI, José Guilherme Cantor. De perto e de dentro: notas para uma etnografia urbana. Revista Brasileira de Ciências Sociais [online], São Paulo, v. 17, n. 49, p. 11-29, 2002. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbcsoc/a/KKxt4zRfvVWbkbgsfQD7ytJ/abstract/?lang=pt. Acesso em: 15 abr. 2021.

MAGNANI, José Guilherme Cantor; SPAGGIARI, Enrico (org.). Lazer de Dentro e de perto: uma abordagem antropológica. São Paulo: Edições Sesc São Paulo, 2018.

MARTÍNEZ-MORENO. Rodrigo Francisco. Narco-celebridad y representaciones de Pablo Escobar en Narcos y Escobar, el patrón del mal. Un análisis textual de construcción narrativa desde el personaje. 2017. Dissertação (Mestrado em Comunicação) – Universidad del Norte, Barranquilla, 2017. Disponível em: https://manglar.uninorte.edu.co/handle/10584/7871#page=1. Acesso em: 20 out. 2021.

MÁRQUEZ, Gabriel García. Notícias de um sequestro. Tradução de Artur Guerra e Cristina Rodriguez. Lisboa: Publicações Dom Quixote, 1997.

MONGIN, Olivier. A condição urbana: a cidade na era da globalização. São Paulo: Estação Liberdade, 2009.

NO SOLO fue la visita de Wiz Khalifa: tumba de Pablo Escobar aún es ofrecida en los ‘narcotours’. Publicado pelo Canal Notícias Caracol. Medellín: Notícias Caracol, 2018. 1 vídeo (3 min). Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=Lg02j5uKxEY&ab_channel=NoticiasCaracol Acesso em: 15 abr. 2021.

PABLO Escobar tour al Cementerio Jardines de Montesacro. Publicado por Bet Serra. Medellín: Bet Serra, 2016. 1 vídeo (7 min). Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=zK58cFoELDc. Acesso em: 15 abr. 2021

QUE DICEN las cartas que dejaron em la tumba de Pablo Escobar en el aniversario 25 de su muerte. Infobae, Medellín, ano 16, n. p., 4 dez. 2018. Disponível em: https://www.infobae.com/america/colombia/2018/12/04/que-dicen-las-cartas-que-dejaron--en-la-tumba-de-pablo-escobar-en-el-aniversario-25-de-su-muerte/. Acesso em: 15 abr. 2021.

RINCÓN, Omar. Todos llevamos un narco adentro – Un ensayo sobre la narco/cultura/telenovela como modo de entrada a la modernidad. MATRIZes, São Paulo, v. 7, n. 2, p. 193-219. 2013. Disponível em: https://pt.scribd.com/document/329349279/Todos--llevamos-un-narco-adentro-pdf#. Acesso em: 15 abr. 2021.

RINCÓN, Omar. No somos Narcos, pero sí Pablo. In: LUQUE-GIRALDO, Santiago (org.). ¿Por qué amamos a Pablo Escobar? Cómo Netflix revivió al narcotraficante más famoso del mundo. Barcelona: Editorial UOC, 2019. p. 51-67.

‘UN Robin Hood paisa’: El primer artículo sobre Pablo Escobar. Semana, Bogotá, ano 66, n. p., 25 mai. 2012. Nación. Disponível em: https://www.semana.com/nacion/articulo/un-robin-hood-paisa-el-primer-articulo-sobre-pablo-escobar/258650-3. Acesso em: 15 abr. 2019.

SALAZAR, Alonso. Pablo Escobar: ascensão e queda do grande traficante de drogas. Tradução de Eric Heneault; Olga Cafalcchio. São Paulo: Planeta, 2014.

SARLO. Beatriz. A cidade vista: mercadorias e culturas urbanas. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2014.

TIBBLE, Christopher. Hablan las víctimas de Pablo Escobar. Semana, Bogotá, ano 71, n. p., 21 jun. 2017. Agenda. Disponível em: https://www.semana.com/agenda/articulo/narcotour-victimas-pablo-escobar-cartel-de-medellin-narcotrafico/64319/. Acesso em: 15 abr. 2019.

VALLEJO. Fernando. La virgen de los sicarios. México: Alfaguara, 1994.

VILLEGA-SIMON, Isabel. Poder y hegemonía: Pablo Escobar y Netflix. In: LUQUE--GIRALDO, Santiago (org.). ¿Por qué amamos a Pablo Escobar? Cómo Netflix revivió al narcotraficante más famoso del mundo. Barcelona: Editorial UOC, 2019. p. 97-122

Published

2023-04-11

How to Cite

BELMINO FREITAS, S. H.; FERREIRA FREITAS , R. Between two worlds:: tourist visit to Pablo Escobar’s grave at Montesacro Cemetery. Visualidades, Goiânia, v. 20, 2023. DOI: 10.5216/v.v20.71287. Disponível em: https://revistas.ufg.br/VISUAL/article/view/71287. Acesso em: 27 jul. 2024.

Issue

Section

The Aesthetics of Travels dossier