The Photographer as Producer: on photography

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/v.v19.70615

Keywords:

Walter Benjamin, Photography, Producer

Abstract

The current article focuses on the approach to Walter Benjamin’s theory of the author as producer, narrowing it down to the case of photography. In the attempt to both expanding and testing Benjamin’s theory, the article speculates through an approach ranging from philosophy to visual culture proposing, at its end, a photographic principle in tune with Benjamin’s theory.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Gustavo Racy, Universidade da Antuérpia, Antuérpia, Bélgica, gustavo.racy@outlook.com

Doutor em Ciências Sociais pela Universidade da Antuérpia, Bélgica.
Membro do Visual and Digital Cultures Research Center (ViDi), da Universidade da Antuérpia e do Núcleo de Análise de Conjuntura Internacional (NACI), da PUC-SP.

References

BARTHES, Roland. Image-Music-Text. London: Fontana Press, 1977.

BENJAMIN, Walter. A obra de arte na era de sua reprodutibilidade técnica. Primeira versão. In: BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política. Ensaios sobre literatura e História da cultura (Obras Escolhidas). São Paulo: Brasiliense, 1996a. v. 1, p. 165-196.

BENJAMIN, Walter. O Autor como Produtor. Conferência pronunciada no Instituto para o Estudo do Fascismo, em 27 de abril de 1934 In: BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política. Ensaios sobre literatura e História da cultura (Obras Escolhidas). São Paulo: Brasiliense, 1996b. v. 1, p. 120-136.

BENJAMIN, Walter. Pequena história da fotografia. In: BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política. Ensaios sobre literatura e História da cultura. (Obras Escolhidas). São Paulo: Brasiliense, 1996c. v. 1, p. 91-107.

BRECHT, Bertolt. Diálogo Sôbre a Arte de Representar. In: MACIEL, Luiz Carlos. (org.). Teatro Dialético. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1970. p. 42-45.

BUCK-MORSS, Susan. Aesthetics and Anaesthetics: Walter Benjamin’s Artwork Reconsidered. October, Cambridge, Massachusetts, n. 62, p. 3-41, Autumn, 1992.

BUDEN, Boris. Re-reading Benjamin’s “Author as Producer” in the Post-Communist East. Transversal: eipcp multilingualwebjournal. Wien, Österreich, 2004. Disponível em: http://eipcp.net/transversal/1204/buden/en. Acesso em: 10 out. 2018.

EILAND, Howard; JENNINGS, Michael W. Walter Benjamin. A Critical Life. Cambridge, Massachusetts: The Belknap Press, 2014.

HARRISON, Charles; WOOD, Paul. (org.). Art in Theory 1900-1990. An Anthology of Changing Ideas. Cambridge, Massachusetts: Blackwell, 1992.

KÖHN, Eckhardt. “Kleine Geschichte der Photographie”. In: LINDNER, Burckhardt. (org.). Benjamin Handbuch. LebenWerk Wirkung. Stuttgart, Deutschland: J. B. Metzler, 2006. p. 399-405.

STOPFORD, John. The Death of the Author (as Producer). Philosophy and Rhetoric, State College, Pennsylvania, v. 23, n. 3, p. 181-194, 1990.

Published

2022-10-25

How to Cite

RACY, G. The Photographer as Producer: on photography. Visualidades, Goiânia, v. 19, 2022. DOI: 10.5216/v.v19.70615. Disponível em: https://revistas.ufg.br/VISUAL/article/view/70615. Acesso em: 19 may. 2024.

Issue

Section

Articles