Tina: queer body heterotopic
DOI:
https://doi.org/10.5216/v.v19.62352Keywords:
cinema, body, queer, heterotopiaAbstract
The objective is to analyze the practices, self-care and performance of the queer character Tina from the film The Law of Desire by Pedro Almodóvar, The character is considered to build his body as heterotopia. The research is qualitative and the methodological design starts from the deconstruction of the binarisms that determine sexuality / body / gender. For the analysis of performativities and self practices, film analysis is triggered. It is concluded that Tina's body becomes a heterotopia due to the practices of corporal modification of her body and rupture with the determinations that link, in our society, sex, gender and desire. The character opens - at the border - a power of life,
Downloads
References
ALMODÓVAR, Pedro. ALMODÓVAR, Augustín. A lei do desejo. Filme. Produção de Augustín Almodóvar, direção de Pedro Almodóvar. Espanha, El Deseo, 1986. DVD, 102 min. Drama. Estéreo.
BUTLER, J. Actos performativos y contitución del género: un ensayo sobre fenomenología y teoría feminista. In: CASE, S. E. (ed.). Performing feminism: Feminist Critical Theory and Theatre. Baltimore: John Hopkins University Press, 1990
BUTLER, J. Corpos que importam e os limites discursivos do sexo. In: LOURO, G. L. (org.) O corpo educado: Pedagogias da sexualidade. Belo Horizonte: Autêntica, 2000
BUTLER, J. Excitable Speech. A Politcs of the Performatives. New York: Routledge, 1997
BUTLER, J. Problemas de gênero: feminismo e subversão da identidade. Rio de Janeiro: Editora Civilização Brasileira, 2003
BUTLER, J. Quadros de Guerra: quando a vida é passível de luto. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2015.
CORBIN, A. Introdução. In: CORBIN, A., COURTINE, J. J., VIGARELLO, G (orgs). A história do corpo: da Revolução à grande Guerra. Petrópolis: Vozes, 2009.
CORBIN, A. COURTINE, J.J., VIGARELLO, G (orgs). A história do corpo: da renascença às luzes. Petrópolis: Vozes, 2012.
DEFERT, D. Heterotopia: Tribulações de um conceito entre Veneza, Berlim e Los Angeles. In: FOUCAULT, M. O corpo utópico | As heterotopias. São Paulo: N-1 Edições, 2013.
DELEUZE, G. Conversações. Rio de Janeiro: Ed. 34, 1992.
DELEUZE, G. A dobra: Leibniz e o barroco. Campinas: Papirus, 1991.
DELEUZE, G. Diferença e Repetição. Lisboa: Relógio d’Água, 2000.
DELEUZE, G. Foucault. São Paulo: Brasiliense, 1988.
DERRIDA, J. Gramatologia. São Paulo: Perspectiva, 1973
DERRIDA, J. Margens da filosofia. Campinas: Papirus, 1991
FOUCAULT, M. A história da sexualidade 1: A vontade de saber. São Paulo: Paz e Terra, 2015.
FOUCAULT, M. As palavras e as coisas. São Paulo: Martins Fontes, 1999.
FOUCAULT, M. Microfísica do Poder. Rio de Janeiro: Graal, 1979.
FOUCAULT, M. Nascimento da biopolítica. São Paulo: Martins Fontes, 2008.
LAURETIS, T. de. A tecnologia do gênero. In: HOLLANDA, Heloisa (Org.). Tendências e impasses: o feminismo como crítica da cultura. Rio de Janeiro: Rocco, 1994
LOURO, G. Um corpo estanho. Ensaios sobre a sexualidade e a teoria queer. Belo Horizonte: Autêntica, 2004
MISKOLCI, R. A Teoria Queer e a Sociologia: o desafio de uma analítica da normalização. Sociologias, Porto Alegre, ano 11, nº 21, jan./jun. 2009, p. 150-182. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/soc/n21/08.pdf. Acesso em: 31 de março de 2017
PRECIADO, B. Manifesto contrassexual. São Paulo: n-1 Edições, 2014
SILVA, R. I. da S., ZOBOLI, F., CORREIA, E. S. O corpo no estruturalismo e no pós-estruturalismo: sobre o nascer de novos corpos. Artefactum, Rio de Janeiro, V. 12, n. 1, jan./jun., 2016. Disponível em: http://artefactum.rafrom.com.br/index.php/artefactum/article/view/884/566. Acesso em: 25 de março de 2017
VANOYE, F; GOLIOT-LÉTÉ, A. Ensaio sobre a análise fílmica. Campinas, SP: Papirus, 1994
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Visualidades
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License .
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 License which allows the sharing of work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
c. Authors are allowed to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) after the initial publication in this journal, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of the published work ( See The Effect of Free Access).
Every effort has been made to identify and credit the rights holders of the published images. If you have rights to any of these images and have not been correctly identified, please contact the Visuals magazine and we will publish the correction in one of the next issues.