Beyond the Impressionist label: the critical debate on the Viscontian case in Brazil
DOI:
https://doi.org/10.5216/v.v19.61583Keywords:
Eliseu Visconti, Impressionism, Art criticismAbstract
This article discusses Impressionist’s influence on Eliseu Visconti’s paintings. It reviews some art critiques in the 1940s and 1950s, Frederico Barata, Sérgio Milliet and Mário Pedrosa, which established a discussion about Visconti's contribution to Brazilian modernism, through the introduction of Impressionist painting. This article discuss Impressionism as an artistic model assimilated by Visconti, it seeks to understand the Impressionism’s reception context in Europe and Brazil, to understand how Impressionism changes its meaning in Visconti’s work.
Downloads
References
ALVES, Fabíola Cristina. A lição viscontiana. 2016. Tese (Doutorado em Artes) - Universidade Estadual Paulista Júlio Mesquita Filho – UNESP, São Paulo, 2016.
ARANTES, Otília (org). Acadêmicos e modernos: textos escolhidos III – de Mário Pedrosa. São Paulo: Edusp, 2004.
ARGAN, G. c. Arte Moderna na Europa; de Hogarth a Picasso. Trad. de Lorenzo Mammi. São Paulo: Companhia das Letras, 2010.
BARATA, Frederico. Eliseu Visconti e seu tempo. Rio de Janeiro: Livraria Editora Zélio Valverde, 1944.
CARDOSO, Rafael; SERAPHIM, Mirian. Nogueira; VISCONTI, Tobias Stourdzé. O artista retorna seu lugar. In: CARDOSO, Rafael et al. (org). Eliseu Visconti: a modernidade antecipada (Catálogo). Rio de Janeiro: Hólos Consultores associados, 2014.
CARVALHO, José Murilo de. A formação das almas. O imaginário da República no Brasil. São Paulo: Companhia das Letras, 1990.
CAVALCANTI, Ana Maria Tavares. Les artistes brésiliens et “Les prix de Voyage em Europe” à La fin Du XIXe siècle: vision d’ensemble et étude approfondie sur le peintre Eliseu D’Angelo Visconti (1866-1944). Tese (Doutorado em História da Arte) - Universidade de Paris I, Paris, 1999.
CAVALCANTI, Ana Maria Tavares.. O pintor Eliseu Visconti (1866-1944), o impressionismo e o meio artístico parisiense do final do século XIX. In: ArtCultura, Uberlândia: Universidade Federal de Uberlândia, Instituto de História, 2005. Disponível em: http://www.seer.ufu.br/index.php/artcultura/article/view/1290/1185. Acesso em: 30 ago. 2018.
CAVALCANTI, Ana Maria Tavares. História da arte e ficções num caderno de notas de Eliseu Visconti. In: Arte & Ensaios, Revista do PPGAV-EBA-UFRJ, 2010. Disponível em: https://www.ppgav.eba.ufrj.br/wp-content/uploads/2012/01/ae21_Ana_Cavalcanti.pdf. Acesso em: 30 ago. 2018.
CHAIMOVICH, Felipe. O impressionismo e o Brasil (Catálogo). São Paulo: Ministério da Cultura e Museu de Arte Moderna de São Paulo, 2017.
DEMPSEY, Amy. Estilos, escolas e movimento. Trad. Carlos Eugenio Marcondes de Moura. São Paulo, Cosac Naif, 2003.
FRANGNE, Pierre Henry. La négation à l’oeuvre. La philosophie symboliste de l’art (1860-1905). Rennes: Presses Universitaires de Rennes, 2005.
GONÇALVES, Lisbeth Rebolo. Sérgio Milliet, crítico de arte. São Paulo: perspectiva/Edusp, 1992.
HARRISON, Charles. Modernismo. Trad. João Moura Jr. São Paulo: Cosac Naif, 2001.
MIGLIACCIO, Luciano. Simbolismo. In: CARDOSO, Rafael et al (org). Eliseu Visconti: A modernidade antecipada (Catálogo). Rio de Janeiro: Hólos Consultores Associados, 2014.
MILLIET, Sérgio. Eliseu Visconti. Diário Crítico, Rio de Janeiro: 20 de maio de 1945. Disponível em: http://memoria.bn.br/DocReader/093718_02/22696. Acesso em: 2 nov. 2021.
PEDROSA, Mário. Visconti diante das modernas gerações. Correio da Manhã, Rio de Janeiro: 1º de janeiro de 1950. Disponível em: http://memoria.bn.br/DocReader/089842_06/50. Acesso em: 2 nov. 2021.
RUBIN, James. H. Impressionism and the modern landscape: productivity, technology, and urbanization from Manet to Van Gogh. Berkeley Los Angeles London: University of California Press, 2008.
SCHAPIRO, Meyer. Impressionismo. Trad. Ana Luiza Dantas Borges. São Paulo: Cosac Naify, 2002.
SERAPHIM, Mirian Nogueira. A catalogação das pinturas a óleo de Eliseu D’Angelo Visconti: o estado da questão. 2010. Tese (Doutorado em História) - Universidade de Campinas - Unicamp, Campinas, 2010.
SERAPHIM, Mirian Nogueira. A carreira artística. In: Visconti, Tobias Stourdzé (org.). Eliseu Visconti: a arte em movimento (Catálogo). Rio de Janeiro: Hólos Consultores Associados, 2012.
SERAPHIM, Mirian Nogueira. Impressionismo. In: CARDOSO, Rafael et al. (org). Eliseu Visconti: A modernidade antecipada (Catálogo). Rio de Janeiro: Hólos Consultores Associados, 2014.
SERAPHIM, Mirian. Nogueira; VISCONTI, Tobias Stourdzé. Cronologia. In: CARDOSO, Rafael et al. (org). Eliseu Visconti: A modernidade antecipada (Catálogo). Rio de Janeiro: Hólos Consultores Associados, 2014.
SIMIONI, Ana Paula Cavalcanti. A viagem a Paris de artistas brasileiros no final do século XIX. In: Tempo Social. Revista de Sociologia da USP, v. 17, n. 1, 2005. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0103-20702005000100015. Acesso em: 30 ago. 2018.
SIQUEIRA, Vera Beatriz. Paisagem. In: CARDOSO, Rafael et al. (org). Eliseu Visconti: A modernidade antecipada (Catálogo). Rio de Janeiro: Hólos Consultores Associados, 2014.
VISCONTI, Tobias Stourdzé. Uma trajetória pioneira. In: Visconti, Tobias Stourdzé (org). Eliseu Visconti: a arte em movimento (Catálogo). Rio de Janeiro: Hólos Consultores Associados, 2012.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Visualidades
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License .
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 License which allows the sharing of work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
c. Authors are allowed to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) after the initial publication in this journal, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of the published work ( See The Effect of Free Access).
Every effort has been made to identify and credit the rights holders of the published images. If you have rights to any of these images and have not been correctly identified, please contact the Visuals magazine and we will publish the correction in one of the next issues.