Beyond the Impressionist label: the critical debate on the Viscontian case in Brazil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/v.v19.61583

Keywords:

Eliseu Visconti, Impressionism, Art criticism

Abstract

This article discusses Impressionist’s influence on Eliseu Visconti’s paintings. It reviews some art critiques in the 1940s and 1950s, Frederico Barata, Sérgio Milliet and Mário Pedrosa, which established a discussion about Visconti's contribution to Brazilian modernism, through the introduction of Impressionist painting. This article discuss Impressionism as an artistic model assimilated by Visconti, it seeks to understand the Impressionism’s reception context in Europe and Brazil, to understand how Impressionism changes its meaning in Visconti’s work.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALVES, Fabíola Cristina. A lição viscontiana. 2016. Tese (Doutorado em Artes) - Universidade Estadual Paulista Júlio Mesquita Filho – UNESP, São Paulo, 2016.

ARANTES, Otília (org). Acadêmicos e modernos: textos escolhidos III – de Mário Pedrosa. São Paulo: Edusp, 2004.

ARGAN, G. c. Arte Moderna na Europa; de Hogarth a Picasso. Trad. de Lorenzo Mammi. São Paulo: Companhia das Letras, 2010.

BARATA, Frederico. Eliseu Visconti e seu tempo. Rio de Janeiro: Livraria Editora Zélio Valverde, 1944.

CARDOSO, Rafael; SERAPHIM, Mirian. Nogueira; VISCONTI, Tobias Stourdzé. O artista retorna seu lugar. In: CARDOSO, Rafael et al. (org). Eliseu Visconti: a modernidade antecipada (Catálogo). Rio de Janeiro: Hólos Consultores associados, 2014.

CARVALHO, José Murilo de. A formação das almas. O imaginário da República no Brasil. São Paulo: Companhia das Letras, 1990.

CAVALCANTI, Ana Maria Tavares. Les artistes brésiliens et “Les prix de Voyage em Europe” à La fin Du XIXe siècle: vision d’ensemble et étude approfondie sur le peintre Eliseu D’Angelo Visconti (1866-1944). Tese (Doutorado em História da Arte) - Universidade de Paris I, Paris, 1999.

CAVALCANTI, Ana Maria Tavares.. O pintor Eliseu Visconti (1866-1944), o impressionismo e o meio artístico parisiense do final do século XIX. In: ArtCultura, Uberlândia: Universidade Federal de Uberlândia, Instituto de História, 2005. Disponível em: http://www.seer.ufu.br/index.php/artcultura/article/view/1290/1185. Acesso em: 30 ago. 2018.

CAVALCANTI, Ana Maria Tavares. História da arte e ficções num caderno de notas de Eliseu Visconti. In: Arte & Ensaios, Revista do PPGAV-EBA-UFRJ, 2010. Disponível em: https://www.ppgav.eba.ufrj.br/wp-content/uploads/2012/01/ae21_Ana_Cavalcanti.pdf. Acesso em: 30 ago. 2018.

CHAIMOVICH, Felipe. O impressionismo e o Brasil (Catálogo). São Paulo: Ministério da Cultura e Museu de Arte Moderna de São Paulo, 2017.

DEMPSEY, Amy. Estilos, escolas e movimento. Trad. Carlos Eugenio Marcondes de Moura. São Paulo, Cosac Naif, 2003.

FRANGNE, Pierre Henry. La négation à l’oeuvre. La philosophie symboliste de l’art (1860-1905). Rennes: Presses Universitaires de Rennes, 2005.

GONÇALVES, Lisbeth Rebolo. Sérgio Milliet, crítico de arte. São Paulo: perspectiva/Edusp, 1992.

HARRISON, Charles. Modernismo. Trad. João Moura Jr. São Paulo: Cosac Naif, 2001.

MIGLIACCIO, Luciano. Simbolismo. In: CARDOSO, Rafael et al (org). Eliseu Visconti: A modernidade antecipada (Catálogo). Rio de Janeiro: Hólos Consultores Associados, 2014.

MILLIET, Sérgio. Eliseu Visconti. Diário Crítico, Rio de Janeiro: 20 de maio de 1945. Disponível em: http://memoria.bn.br/DocReader/093718_02/22696. Acesso em: 2 nov. 2021.

PEDROSA, Mário. Visconti diante das modernas gerações. Correio da Manhã, Rio de Janeiro: 1º de janeiro de 1950. Disponível em: http://memoria.bn.br/DocReader/089842_06/50. Acesso em: 2 nov. 2021.

RUBIN, James. H. Impressionism and the modern landscape: productivity, technology, and urbanization from Manet to Van Gogh. Berkeley Los Angeles London: University of California Press, 2008.

SCHAPIRO, Meyer. Impressionismo. Trad. Ana Luiza Dantas Borges. São Paulo: Cosac Naify, 2002.

SERAPHIM, Mirian Nogueira. A catalogação das pinturas a óleo de Eliseu D’Angelo Visconti: o estado da questão. 2010. Tese (Doutorado em História) - Universidade de Campinas - Unicamp, Campinas, 2010.

SERAPHIM, Mirian Nogueira. A carreira artística. In: Visconti, Tobias Stourdzé (org.). Eliseu Visconti: a arte em movimento (Catálogo). Rio de Janeiro: Hólos Consultores Associados, 2012.

SERAPHIM, Mirian Nogueira. Impressionismo. In: CARDOSO, Rafael et al. (org). Eliseu Visconti: A modernidade antecipada (Catálogo). Rio de Janeiro: Hólos Consultores Associados, 2014.

SERAPHIM, Mirian. Nogueira; VISCONTI, Tobias Stourdzé. Cronologia. In: CARDOSO, Rafael et al. (org). Eliseu Visconti: A modernidade antecipada (Catálogo). Rio de Janeiro: Hólos Consultores Associados, 2014.

SIMIONI, Ana Paula Cavalcanti. A viagem a Paris de artistas brasileiros no final do século XIX. In: Tempo Social. Revista de Sociologia da USP, v. 17, n. 1, 2005. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0103-20702005000100015. Acesso em: 30 ago. 2018.

SIQUEIRA, Vera Beatriz. Paisagem. In: CARDOSO, Rafael et al. (org). Eliseu Visconti: A modernidade antecipada (Catálogo). Rio de Janeiro: Hólos Consultores Associados, 2014.

VISCONTI, Tobias Stourdzé. Uma trajetória pioneira. In: Visconti, Tobias Stourdzé (org). Eliseu Visconti: a arte em movimento (Catálogo). Rio de Janeiro: Hólos Consultores Associados, 2012.

Published

2022-05-04

How to Cite

ALVES, F. C. Beyond the Impressionist label: the critical debate on the Viscontian case in Brazil. Visualidades, Goiânia, v. 19, 2022. DOI: 10.5216/v.v19.61583. Disponível em: https://revistas.ufg.br/VISUAL/article/view/61583. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Articles