Appear to Resonance, Inhabit Profundity: Photography and Ethnicity in ‘Mali’ by Jean-Baptiste Huynh

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/v.v19.60470

Keywords:

Photography, Ethnicity, Portrait

Abstract

This work take as reference the photographic and exhibition project 'Mali', by Jean-Baptiste Huynh, based on the analysis of the plastic and phenomenological dimension of the portraits to think about the construction of the power of the photographic inn in different supports and exhibition dimensions. Based on the individuation of the Maltese faces and the capture of expressive records, we study how these portraits are mobilized in a double process: the photographic dimension seen as an attempt to provide a prototypical alterity that summons the optimism of the gaze, and the relationship between coding and aesthetic form.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Rafael Tassi Teixeira, Universidade Estadual do Paraná (UNESPAR), Paranavaí, Paraná, Brasil, ma_presa@hotmail.com

Pós-Doutor em Cinema e Audiovisual (Universitat Autònoma de Barcelona - UAB; 2018). Doutor em Sociologia pela Universidad Complutense de Madrid (UCM; 2004). Professor Colaborador do Mestrado e Doutorado em História (PPGHIS\UFPR Linha de Pesqusa Arte, Memória e Narrativa). Professor Adjunto do Mestrado em Cinema e Artes do Vídeo (PPG-CINEAV\UNESPAR). Professor Adjunto da UNESPAR, Campus Curitiba II (Sociologia da Arte, Estudos Visuais, Antropologia Audiovisual). Líder do Grupo de Pesquisa (CNPq) Eikos Imagem e Experiência Estética. Seus estudos abrangem a área dos estudos visuais; arte e memória; antropologia audiovisual; fotografia e trauma; etc. É autor de vários artigos científicos em revistas Qualis Capes periódicos, e dos livros 'Cine Diaspórico Iberoamericano: Fronteras, Itinerarios y Transculturalismos' (Barcelona: UOC, 2016) e 'Arte e Holocausto: Da Produção da Memória à Escrita Fílmica e Fotográfica nas Representações sobre Auschwitz' (Porto Alegre: Sulina, 2019). É organizador, junto com Denise Cogo, do 'Guia de Cinema e Migrações Transnacionais' (Roraima: UFRR, 2018). Dedica-se, atualmente, ao andamento de dois projetos de pesquisa: 'Deveres de Memória, Dilemas Representacionais: Dos Limites entre Arte, Exposição e Testemunho' e 'Arte e Refúgio: mediações interculturais e estudos diaspóricos'.

References

BURGIN, Victor. (org.). Thinking Photography. Basingstoke: MacMillan, 1986.

CALDAROLA, Victor. “Imaging Process as Ethnographic Inquiry”. Visual Anthropology Review, v. 1, n.4, pp. 431-51, 1998.

CLIFFORD, James. Dilemas da Cultura: Antropología, Literatura y Arte en la Perspectiva Posmoderna. Barcelona: Gedisa, 1999.

______. Routes: Travel and Translation in the late Twentieth Century. Harvard University Press, 1977.

DIDI-HUBERMAN, George. Levantes. São Paulo: Sesc, 2017.

EDWARDS, Elisabeth. “Rastreando a Fotografia”, IN: BARBOSA, Andrea; CUNHA, Edgard; HIKIJI, Rose; NOVAES, Sylvia (org.). A Exériência da Imagem na Etnografia. São Paulo: Terceiro Nome, 2016.

EDWARDS, Elisabeth. “Beyong the Boundary: A Consideration of the Expressive in Photography and Anthropology”, IN: BANKS, Marcus & MORPHY, Howard. Rethinking Visual Anthropology. London: Yale University Press, 1997.

FONTCUBERTA, Joan. La Furia de las Imágenes: Notas sobre la Postfotografía. Madrid: Galaxia Gutenberg, 2016.

GODARD, Jean-Luc. Jean-Luc Godard. Lisboa: Cinemateca Portuguesa, 1985.

GRIMSHAW, Anna. “The Eye in the Door: Anthropology, Film and the Exploration of Interior Space”, IN: BANKS, Marcus & MORPHY, Howard. Rethinking Visual Anthropology. London: Yale University Press, 1997.

HOCKINGS, Paul (org). Principles of Visual Anthropology. Berlim: Mouton de Gruyter, 1995.

HONNETH, Axel. Luta por Reconhecimento. A Gramática Moral dos Conflitos Sociais. São Paulo: Editora 34, 2003.

HORN, David. “This Norm Which is Not One: Reading the Female Body in Lombroso’s Anthropology”, IN: TERRY, J. and URLA. J. (eds.). Desviant Bodies. Bloomington: Indiana University Press, 1995.

LALVANI, Suren. Photography, Vision and the Production of Modern Bodies. Albany: State University of New York Press, 1996.

LIPPARD, Lucy. (org.). Partial Recall. Nova York: New Press, 1992.

MARZO, Jorge Luis. La Competencia de lo Falso: Una Historia del Fake. Madrid: Catedra, 2018.

NARANJO, Juan. (ed.). Fotografía, Antropología y Colonialismo (1845-2006). Barcelona: Gustavo Gili, 2006.

PICADO, Benjamin. “A ação e a paixão que se colhem num rosto: pensando os regimes de discurso do retrato humano no fotojornalismo”. Revista Galáxia, São Paulo, n. 18, p.276-290, dez. 2009.

POIVERT, Michael. La Photographie Contemporaine. Paris: Flammarion, 2010.

RECHENBERG, F. “Notas etnográficas sobre o retrato: repensando as práticas de documentação fotográfica em uma experiencia de produção compartilhada das imagens”. Cadernos de Arte e Antropologia, vol. 3, n. 2, p. 9-22, 2014.

SAMAIN, Etienne. Antropologia, imagens e arte. Um percurso reflexivo a partir de Georges Didi-Huberman. Cadernos e Arte e Antropologia, vol.3, n.2, 47-55p., 2014.

SCHNEIDER, Arnd & WRIGHT, Christopher. (org.). Contemporary Art and Anthropology. Oxford: Berg, 2006.

SONTAG, Susan. Contra a Interpretação. Rio de Janeiro: LPM, 1987.

STOCKING, George. Observers Observed: Essays on Ethnographic Fieldwork. Madison: University of Wisconsin Press, 1983.

STURKEN, Marita & CARTWRIGHT, Lisa. Practices of Looking: An Introduction to Visual Culture. Oxford: Oxford University Press, 2001.

TAUSSIG, Michael. Mimesis and Alterity. New York: Routledge, 1992.

VIVEIROS DE CASTRO, Eduardo. Metafísicas Canibais: Elementos para uma Antropologia Pós-Estrutural. Rio de Janeiro: Ubu, 2016.

______. A Inconstância da Alma Selvagem. São Paulo: Cosac & Naify, 2002

VIVEIROS DE CASTRO, Eduardo. “Equívocos da Identidade”, IN: GONDAR, Jô e DOBEDEI, Vera (orgs.). Rio de Janeiro: ContraCapa, 2005.

Published

2022-05-23

How to Cite

TASSI TEIXEIRA, R. Appear to Resonance, Inhabit Profundity: Photography and Ethnicity in ‘Mali’ by Jean-Baptiste Huynh. Visualidades, Goiânia, v. 19, 2022. DOI: 10.5216/v.v19.60470. Disponível em: https://revistas.ufg.br/VISUAL/article/view/60470. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Articles