The Nymph, the Limit, the uprising of desire

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5216/v.v19.58836

Keywords:

Limit, Nymph, Pathosformel, Georges Didi-Huberman, Aby Warburg

Abstract

This article aims to think about the Mário Peixoto’s movie, Limite, in dialogue with some developments of the research about the uprisings that has been developed, over the last years, by the French philosopher and art historian Georges Didi-Huberman. Limite would present us what we call an uprising of desire – which found in the image of the Nymph, as seen by the German art historian Aby Warburg, one of its greatest expressions. This uprising of desire would be built from the protagonism of the fluid element, with what's the inapprehensible, stormy and metamorphic in it, sewing the many thresholds that suspend this rhythmic movie between life and death, immobility and movement, exuberance and melancholy, lament and revolt.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Maura Voltarelli Roque, Universidade de São Paulo (USP), São Paulo, São Paulo, Brasil, ma_voltarelli@yahoo.com.br

A pesquisadora possui graduação em Comunicação Social/Jornalismo pela Pontifícia Universidade Católica de Campinas (2010), mestrado em Teoria e História Literária pela Universidade Estadual de Campinas (2014) e doutorado em Teoria e História Literária pela Universidade Estadual de Campinas (2019). Atua principalmente na área de Teoria Literária, Crítica Literária e poesia moderna e contemporânea brasileira, com estudos sobre a poeta Dora Ferreira da Silva, Manuel Bandeira, Carlos Drummond de Andrade, João Cabral de Melo Neto, Donizete Galvão e Carlito Azevedo. Seus trabalhos mais recentes têm se voltado para um diálogo entre a palavra e a imagem por meio do estudo da imagem da Ninfa, pensada por autores como Aby Warburg, Georges Didi-Huberman e Giorgio Agamben, na literatura brasileira. É autora do livro Nymphé e outros poemas (2014), publicado pela Editora Medita. Atualmente, desenvolve pesquisa de pós-doutorado junto ao Departamento de Teoria Literária e Literatura Comparada da Universidade de São Paulo (USP).

References

AGAMBEN, Giorgio. Ninfas. Trad. Renato Ambrosio. São Paulo: Hedra, 2012a (Coleção Bienal).

ARASSE, Daniel. Désir sacré et profane. Le corps dans la peinture de la renaissance italienne. Paris: Les Editions du Regard, 2015d.

BATAILLE, Georges. L’Érotisme. Paris: Les Éditions de Minuit, 1957.

BATAILLE, Georges. Les Larmes d’Éros. Paris: J.Pauvert Éditeur, 1961.

CALASSO, Roberto. A literatura e os deuses. Trad. Jônatas Batista Neto. São Paulo: Cia das Letras, 2004a.

CALASSO, Roberto. La locura que viene de las ninfas. Trad. Tresa Ramírez Vadillo e Valerio Negri Previo. Madrid, Espanha: Sexto Piso, 2008.

DELEUZE, Gilles. L’abécédaire de Gilles Deleuze. Realização: Pierre-André Boutang, Michel Pamart. Entrevista: Claire Parnet. Paris: Éditions Montparnasse, 2004b.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Ouvrir Vênus. Nudité, rêve, cruaté. Paris: Gallimard, 1999.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Ninfa moderna – essai sur le drapé tombé. Paris: Éditions Gallimard, 2002.

DIDI-HUBERMAN, Georges. O que vemos, o que nos olha. Prefácio de Stéphane Huchet; tradução de Paulo Neves. 2ª ed. São Paulo: Editora 34, 2010.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Que emoção! Que emoção? Tradução de Mariana Pinto dos Santos. Lisboa: KKYM, 2015a.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Ninfa fluida – essai sur le drapé-désir. Paris: Éditions Gallimard, 2015b.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Invenção da histeria: Charcot e a iconografia da Salpêtrière. Tradução: Vera Ribeiro. 1ª ed. Rio de Janeiro: Contraponto, 2015c.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Par les Désirs (Fragments sur ce qui nous soulève). In: Soulèvements. Paris: Éditions Gallimard/Jeu de Paume, 2016.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Ninfa profunda – essai sur le drapé-tourmente. Paris: Éditions Gallimard, 2017.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Désirer, Désobéir – Ce qui nous soulève, 1 Paris: Les Éditions de Minuit, 2019a.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Ninfa dolorosa – Essai sur la mémoire d’un geste. Paris: Éditions Gallimard, 2019b.

FREUD, Sigmund. Obras Completas, volume 14: Além do princípio do prazer. Tradução e notas: Paulo César de Souza. São Paulo: Companhia das Letras, 2010.

FREUD, Sigmund. Obras completas, volume 4: A Interpretação dos sonhos. Tradução: Paulo César de Souza. 1ª ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2019c.

HUGO, Victor. Les Travailleurs de la mer. Edição apresentada e comentada por Yves Gohin. Paris: Éditions Gallimard, 1980.

ROSA, João Guimarães. “A terceira margem do rio” in: Primeiras estórias. 14ª ed. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1985.

WARBURG, Aby. Ninfa Fiorentina. Fragmentos de um projecto sobre Ninfas. Tradução: A. Morão. In: Ymago. Lisboa: KKYM, 2012b. Disponível em: http://www.proymago.pt/Warburg--Txt-3. Acesso em: 22 mai. 2016.

WARBURG, Aby. “O Nascimento de Vênus e A Primavera”. In: Histórias de fantasma para gente grande. Leopoldo Waizbort (Org.). Tradução: Lenin Bicudo Bárbara. São Paulo: Companhia das Letras, 2015e.

Published

2022-05-23

How to Cite

ROQUE, M. V. The Nymph, the Limit, the uprising of desire. Visualidades, Goiânia, v. 19, 2022. DOI: 10.5216/v.v19.58836. Disponível em: https://revistas.ufg.br/VISUAL/article/view/58836. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

Articles