Contributos para análise e avaliação de filmes etnográficos
DOI:
https://doi.org/10.5216/vis.v16i2.56393Keywords:
Ethnographic film, Documentary, Film analysis, Evaluation, Integration in academic workAbstract
Several international scientific associations and filmmakers anthropologists have addressed issues related to the analysis of ethnographic films, their evaluation and integration in academic work. Of these we highlight the FVAS-French Visual Anthropology Society, the American Anthropological Association and anthropologists Bob White, Colette Piault and David MacDougall, all film-makers and professors of visual anthropology and ethnographic film. Having done for a few decades research in visual anthropology and having been asked to speak about the integration of ethnographic films in academic work and about the review of films in film and ethnographic film festivals, it is my duty to contribute for the systematization of information and in the thinking of these issues.
Downloads
References
AAA. Guidelines for the Evaluation of Ethnographic Visual
Media. Disponível em:
org/about/aaa-guidelines-evaluation-ethnographic-
-visual-media/>. Acesso em: 07 ago. 2018.
ALMEIDA, S V; LEITE I. B. Antropologia, etnografia e práticas
artísticas, Cadernos de Arte e Antropologia [Online], v. 2, n.
, 2013. Disponível em: <http://journals.openedition.org/
cadernosaa/486>. Acesso em: 01 mar. 2018.
BERGALA, A. La hipótesis del Cine. Pequeño tratado sobre latransmisión del cine en la escuela y fuera de ella. Barcelona:
Laertes, 2007.
CARVALHO, Carlos Alberto de; LAGE, Leandro. Narrativa
como mediação fundamental da experiência dos acontecimentos:
a mise en intrigue midiática. Contemporânea.
Revista de comunicação e cultura, UFBA, v. 10, n. 1, jan./
abr. 2012.
MARCUS, G. E. O intercâmbio entre arte e antropologia: como
a pesquisa de campo em artes cênicas pode informar a reinvenção
da pesquisa de campo em antropologia, Revista de
Antropologia, São Paulo, USP, v. 47, n. 1. 2004. Disponível
em: <http://www.scielo.br/pdf/ra/v47n1/a04v47n1.pdf>.
Acesso em: 11 jul. 2018.
MATTOS, C. L. G.; CASTRO, P. A. (Org.). Etnografia e educação:
conceitos e usos. Campina Grande: EDUEPB, 2011.
Disponível em: <http://books.scielo.org/id/8fcfr/pdf/
mattos-9788578791902.pdf>. Acesso em: 01 mar. 2018.
NICHOLS, Bill. La Representatión de la Realidad. Barcelona:
Paidós, 1997.
OLIVEIRA, A. Etnografia e pesquisa educacional: por uma
descrição densa da educação em educação. Educação
Unisinos, São Leopoldo, v. 17, n. 3, p. 271-280, set./dez. 2013.
PENAFRIA M. et al. (Ed.). Propostas para a teoria do cinema
– Teoria dos cineastas. Covilhã: LABCON.IFP, 2016a. v 2.
Disponível em: <http://www.labcom-ifp.ubi.pt/ficheiros/
-201701_teoriacineastasii_mpenafria.
pdf>. Acesso em: 11 jul. 2018.
PENAFRIA M. et al. (Ed.). Ver, ouvir e ler os cineastas –
Teoria dos cineastas. Covilhã: LABCON.IFP, 2016b. v 1.
Disponível em: <http://www.labcom-ifp.ubi.pt/ficheiros/
-201624_teoriacineastas_mpenafria.pdf>.
Acesso em: 11 jul. 2018.
PIAULT, C. Initiation au cinéma ethnographique Grilles
d’analyse de films. Paris: SFAV – Société Francaise
d’antropologie Visuelle, 1996-1997.
RIBEIRO, J.; HORTA, A. P. B. Imagens e Sonoridades das
Migrações, Cadernos OI, Lisboa, n. 3, fev. 2010.
______. Imagens e Sonoridades das Migrações, Base de
Dados, Cadernos OI, Lisboa, n. 3, fev. 2010. Disponível em:
<https://www.om.acm.gov.pt/documents/58428/183128/
Caderno_OI3_.pdf/15c16724-e72d-461e-be2a-71fe1176fa7f>.
Acesso em: 07 ago. 2018.
RIBEIRO, J. S. Métodos e Técnicas de investigação em Antropologia.
Lisboa: Universidade Aberta, 2004.
RICOEUR, P. Tempo e narrativa: a intriga e a narrativa histórica.
São Paulo: WMF Martins Fontes, 2010. Tomo 1.
______. Evénement et sens. Raisons pratiques, Paris n. 2, p.
-56, 1991.
MACHADO, Lia Zanotta et al. (Coord.). ROTEIRO DE CLASSIFICAÇÃO
DA PRODUÇÃO AUDIOVISUAL. 2012. Disponível
em: <http://navi.ufam.edu.br/attachments/article/34/
Roteiro%20de%20Classifica%C3%A7%C3%A3o%20da%20
Produ%C3%A7%C3%A3o%20Audiovisual.%20(1).pdf>.
Acesso em: 07 ago. 2018.
VIGO, Jean, ZÉRO de conduite. Argui-Film,1933. https://
www.youtube.com/watch?v=YUkW1LBuQcg, Acesso em
de nov. 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License .
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 License which allows the sharing of work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
c. Authors are allowed to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) after the initial publication in this journal, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of the published work ( See The Effect of Free Access).
Every effort has been made to identify and credit the rights holders of the published images. If you have rights to any of these images and have not been correctly identified, please contact the Visuals magazine and we will publish the correction in one of the next issues.