Marli Wunder: photography and dynamic creation

Authors

  • Amanda Mauricio Pereira Leite Universidade Federal do Tocantins (UFT), Palmas, Tocantins, Brasil, amandampleite@hotmail.com https://orcid.org/0000-0001-7449-7775
  • Alik Wunder Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP), Campinas, São Paulo, Brasil, alik.wunder@gmail.com
  • Wenceslao Machado de Oliveira Junior Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP), Campinas, São Paulo, Brasil, wenceslao.oliveira@gmail.com https://orcid.org/0000-0002-8640-4756

DOI:

https://doi.org/10.5216/v.v19.56249

Keywords:

Marli Wunder, Photography, Creative process

Abstract

He text is about the process of creation of the Brazilian plastic artist Marli Wunder. We will see how the artist deals with matter in its artistic making until it reaches what Tim Ingold (2017) announces as "giving life to things". The work is intrinsically linked to life. The matter of things, the crossings, the affections, the sensations and the senses also take place in the space between (thing-image-thought). We will take a dive into some the creative process of Wunder to watch the networks that help create. We will see sections of the artist's notebook, the affections and lines of force that make the work operate, the researches and how the invention of her work is a dynamic process. Finally, we will observe how the selection and the collection of materials happens, and also, to approach   the space of the street to the house of the artist in the attempt to notice that these places also works like opening laboratories  to the creation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Amanda Mauricio Pereira Leite, Universidade Federal do Tocantins (UFT), Palmas, Tocantins, Brasil, amandampleite@hotmail.com

Fotógrafa. Pós-Doutorado pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Doutora e Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Professora e Pesquisadora no Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Sociedade  e no curso de Pedagogia da Universidade Federal do Tocantins (UFT).

Alik Wunder, Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP), Campinas, São Paulo, Brasil, alik.wunder@gmail.com

Pesquisadora e professora na Faculdade de Educação e no Programa de Pós-Graduação em Educação/Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP), Campinas/SP – Brasil.

Wenceslao Machado de Oliveira Junior, Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP), Campinas, São Paulo, Brasil, wenceslao.oliveira@gmail.com

Pesquisador e professor na Faculdade de Educação e no Programa de Pós-Graduação em Educação/Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP), Campinas/SP – Brasil.

References

BARTHES, Roland. A Câmara Clara: nota sobre a fotografia. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1984.

DELEUZE, Gilles. A Lógica do Sentido. São Paulo: Perspectiva, 2006.

INGOLD, Tim. Estar vivo: ensaios sobre movimento, conhecimento e descrição. São Paulo: Vozes, 2017.

INGOLD, Tim. Trazendo as coisas de volta à vida: emaranhados criativos num mundo de materiais. In: Horizontes Antropológicos, Porto Alegre, ano 18, n. 37, p. 25-44, jan./jun. 2012.

RANCIÈRE, Jacques. O espectador emancipado / Jacques Rancière; tradução Ivone C. Benedetti. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2012.Caballero

SALLES, Cecília A. Gesto inacabado: processo de criação artística. São Paulo: Annablume, 1998.

SALLES, Cecília A. Rede da criação. Construção da obra de arte. São Paulo: Editora Horizonte, 2017. 2ª Edição.

Published

2022-05-04

How to Cite

LEITE, A. M. P.; WUNDER, A.; OLIVEIRA JUNIOR, W. M. de. Marli Wunder: photography and dynamic creation. Visualidades, Goiânia, v. 19, 2022. DOI: 10.5216/v.v19.56249. Disponível em: https://revistas.ufg.br/VISUAL/article/view/56249. Acesso em: 16 jul. 2024.

Issue

Section

Articles