Um olho aberto na noite: em torno dos fotogramas de Éric Rondepierre

Authors

  • Osvaldo Fontes Departamento de História da Arte, Programa de Pós-Graduação em História da Arte-Escola de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da Universidade Federal de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.5216/vis.v15i1.46433

Keywords:

Photography, Cinema, Éric Rondepierre

Abstract

This paper emphasizes some of the engagements of the photographic language of Éric Rondepierre, an artist particularly concerned with the metamorphoses of the image through the time in the cinematographic apparatus. Rondepierre’s work as an archivist and archaeologist of photograms, these frozen images of a film, has shaped in the last 30 years a surprising visuality anchored in spectral, hybrid and discontinuous figurations. In narrating the initiatic journey of a viewer looking for the image-matter of films, his novel La Nuit Cinéma (2005), a fictionalization of his artistic making, serves in this study to carry out an investigation of its most significant elements: limit, deviation, chance, emptiness, operators of a latency that helps to rethink the efficacies of the visual and the mechanisms of the imaginary in times of an uninterrupted narrative flow.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Osvaldo Fontes, Departamento de História da Arte, Programa de Pós-Graduação em História da Arte-Escola de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da Universidade Federal de São Paulo

Osvaldo Fontes Filho é doutor em Filosofia pela Universidade de São Paulo e pós-doutor pela Universidade Estadual Paulista. Desenvolveu pesquisas nas áreas de Filosofia da Arte e de Ciências da Linguagem na Université François Rabelais de Tours/França e no Centre d’Histoire et Théorie de l’Art da École de Hautes Études en Sciences Sociales de Paris/França. É autor, dentre outros títulos, de Merleau-Ponty na trama da experiência sensível (Fap/Editora da UNIFESP, 2012) e tradutor/prefaciador de Georges Didi-Huberman, A Pintura Encarnada (Editora Escuta & Fap/Editora da UNIFESP, 2012).

References

ARASSE, Daniel. Des images de rêve. In: Eric Rondepierre. Paris: Léo Scheer, 2003, p.19-26.

BERTHOU CRESTEY, Muriel. De la transparence à la « disparence » : le paradigme photographique contemporain. Revue Appareil, n° 7, 2011. Disponível em: < http://revues.mshparisnord.org/appareil/pdf/1212.pdf >. Acesso em: 25 março 2017.

COLARD, Jean-Max. Photo-Tropismes. In: Eric Rondepierre. Paris: Léo Scheer, 2003, p.65-71.

DEBAT, Michelle. Pour voir … ! quoi?, photographies d’´Éric Rondepierre, 2003 . Disponível em:< http://www.exporevue.com/magazine/fr/rondepierre.html >. Acesso em: 28 março 2017.

DUBOIS, Phillippe. Efeito filme: figuras, matérias e formas do cinema na fotografia. In: SANTOS, Alexandre e SANTOS, Maria Ivone dos. A fotografia nos processos artísticos contemporâneos. Porto Alegre: Ed. UFRGS, 2004.

_______________ . Plasticidade e Cinema: a questão do figural. In: HUCHET, S. (org.). Fragmentos de uma Teoria da Arte. São Paulo: Edusp, 2012, p.97-118.

_______________ . Eric Rondepierre ou le photogramme dans tous ses états (entre la tache et la trame). In: Eric Rondepierre. Paris: E. Espace J. Verne, 1993. Disponível em: < http://www.ericrondepierre.com/pdf/philippedubois.pdf >. Acesso em: 24 março2017.

LENAIN, Thierry. Iconologie de la décomposition. In: Eric Rondepierre, éd. Léo Scheer, 2003, p. 105-113.

MONDZAIN, Marie José. Une histoire matérielle du regard. In: Eric Rondepierre, Paris: Léo Scheer, 2003. Disponível em: < https://www.ericrondepierre.com/download/marie-jose-mondzain.pdf >. Acesso em : 7 abril 2017.

RIOUT, Denys. L’ombre des images. In: Eric Rondepierre, Paris: Léo Scheer, 2003.

RODRIGUES FERREIRA, Beatriz. O tempo criador: análise da poética da decomposição na obra fotográfica de Éric Rondepierre, 2008. Disponível em: < https://www.yumpu.com/pt/document/view/12765675/o-tempo-criador-analise-da-poetica-da-revista-poiesis >. Acesso em: 15 março 2017.

RONDEPIERRE, Eric. La Nuit Cinéma. Paris : Seuil. Coll. Fiction & Cie, 2005a, p.172.

________________.Oeuvres. Disponível em: < http://www.ericrondepierre.com/pages/fr_oeuv.html >. Acesso em : março/abril 2017.

¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬

______________ . Apartés. Trézélan: Filigranes Editions, 2001, p.144.

_______________. Entretien avec Eric Rondepierre, par Isabelle Rozenbaum, 2010. Disponível em: < http://d-fiction.fr/2010/03/entretien-avec-eric-rondepierre/ >. Acesso em: 27 março 2017.

_____________. La Nuit Cinéma. Entrevista com Éric Rondepierre, por Lise Beninca. Le Matricule des Anges. nº62, abril 2005b. Disponível em: < http://www.lmda.net/din/tit_lmda.php?Id=22241 >. Acesso em: 28 março 2017.

_______________. Eric Rondepierre. Paris : Léo Scheer, 2003, p.189.

RONGIER, Sébastien. Eric Rondepierre, La Nuit Cinéma. Une revue, 2005. Disponível em :< http://remue.net/spip.php?article562 >. Acesso em: 22 março 2017.

Published

2017-11-21

How to Cite

FONTES, O. Um olho aberto na noite: em torno dos fotogramas de Éric Rondepierre. Visualidades, Goiânia, v. 15, n. 1, p. 105–128, 2017. DOI: 10.5216/vis.v15i1.46433. Disponível em: https://revistas.ufg.br/VISUAL/article/view/46433. Acesso em: 16 aug. 2024.

Issue

Section

Articles