Tiana, a primeira princesa negra da Disney: olhares analíticos construídos juntos à cultura visual
DOI:
https://doi.org/10.5216/vis.v15i2.44123Keywords:
Estudos culturais, cultura visual, infância.Abstract
This paper discusses the racial stereotypes reproduced by Disney productions, whose target audience is the children and has great repercussion among Brazilian children. For this, we carried out a bibliographical research based on Cultural Studies and Visual Culture. We discussed selected scenes from the cartoon The Princess and the Frog (2009). We conclude that, although there is a progress in the approach of interracial relations with the creation of black protagonists, the analyzed film still values stereotypes, since in some aspects they contribute to the marginalization and abjection of black characters.
Downloads
References
A PRINCESA e o sapo. Direção: Ron Clements, John Musker. Estados Unidos: Walt Disney Pictures, 2009. 1 DVD (97 min), son., color, dublado. Título original: The Princess and the frog.
ARIÈS, Philippe. História social da criança e da família. Tradução Dora Fraksman. 2. ed. Rio de Janeiro: LTC, 2012.
BALISCEI, João Paulo; CALSA, Geiva Carolina; STEIN, Vinícius. “(In)felizes para sempre”? Imagens da Disney e a manutenção da heteronormatividade. Revista Bagoas: estudos gays, gênero e sexualidades, Natal, v. 10, n.14, p. 163-180, jan./jun. 2016. Disponível em: <https://periodicos.ufrn.br/bagoas/article/view/11451>. Acesso em: 03 mar. 2017.
______; STEIN, Vinícius; BACHETTI, Bruna. Dicotomias nas narrativas Disney: (Des)estabilizações presentes no filme Divertida Mente (2015). Revista Contemporâneos, v.17, nov. 2017/maio. 2018, 2017, no prelo.
CECHIN, Michelle Bregnera Cruz. O que se aprende com as princesas da Disney? Revista Zero-a-seis, Florianópolis, v. 1, n. 29, p. 131-147, jan./jul. 2014. Disponível em: <https://periodicos.ufsc.br/index.php/zeroseis/article/view/1980-4512.2014n29p131>. Acesso em: 10 jan. 2016.
CUNHA, Susana Rangel Vieira da. As Transformações da Imagem na Literatura Infantil. In: PILLAR, Alice Dutra (Org.). A educação do olhar no ensino das artes. Porto Alegre: Mediação, 2011. p.129-141.
______. Imagens na Educação Infantil como Pedagogias Culturais. In: MARTINS, Raimundo; TOURINHO, Irene (Org.). Pedagogias culturais. Santa Maria: Ed. da UFSM, 2014. p.199-224.
FARINA, Modesto; PEREZ, Clotilde; BASTOS, Dorinho. Psicodinâmica das Cores em Comunicação. São Paulo: Edgard Blücher, 2006.
GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2002.
GIROUX, Henry. Os filmes da Disney são bons para seus filhos? In: STEINBERG, Shirley R.; KINCHELOE, Joe L. (Org.). Cultura infantil: a construção corporativa da infância. Tradução George Eduardo Japiassú Bricio. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2001. p. 89-108.
______. Memória e pedagogia no maravilhoso mundo da Disney. In: SILVA, Tomaz Tadeu da (Org.). Alienígenas na sala de aula. Petrópolis, RJ: Vozes, 2013. p. 129-154.
HALL, Stuart. Quem precisa da identidade? In: SILVA, Tomaz Tadeu da (Org.). Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. 12. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2012. p. 103-133.
HERNÁNDEZ, Fernando. Catadores da cultura visual: transformando fragmentos em nova narrativa educacional. Tradução Ana Duarte. Porto Alegre: Mediação, 2007.
IGLESIAS, Matías López; ZAMORA, Marta de Miguel. La fémina Disney: análisis y evolución del personaje feminino en cuatro películas de la factoría Disney. Revista Sociedad y Economía, Cali, n.24, p.121-142, jan./jun. 2013. Disponível em: <http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=99629534006>. Acesso em: 11 abr. 2016.
MOMO, Mariângela. Condições culturais contemporâneas na produção de uma infância: o pós-moderno que vai à escola. In: 30ª reunião da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação - ANPED, Caxambu, 2008. Disponível em: <http://www.anped.org.br/reunioes/31ra/trabalhos>. Acesso em: 19 fev. 2015.
NUNES, Luciana Borre. As Imagens que Invadem as Salas de Aula: Reflexões sobre Cultura Visual. 1. ed. São Paulo: Ideias & Letras, 2010.
PILLAR, Analice Dutra. Criança e televisão: leitura de imagens. Porto Alegre: Mediação, 2001.
SABAT, Ruth. Filmes infantis e a produção performativa da heterossexualidade. 2003. 185 f. Tese (Doutorado em Educação) - Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2003.
SARMENTO, Manuel Jacinto. Gerações e alteridade: interrogações a partir da sociologia da infância. Educ. Soc., Campinas, v. 26, n. 91, p. 361-378, maio/ago. 2005. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0101-73302005000200003&script=sci_abstract&tlng=pt>. Acesso em: 10 jan. 2016.
SCOTT, Rebecca. O Trabalho Escravo Contemporâneo e os Usos da História. Revista Mundos do Trabalho, Florianópolis, v. 5, n. 9, p. 129-137, 2013. Disponível em: < https://periodicos.ufsc.br/index.php/mundosdotrabalho/index>. Acesso em: 6 de abril de 2016.
SILVA, Tomaz Tadeu da. O currículo como fetiche: a poética e a política do texto curricular. Belo Horizonte, MG: Autêntica, 2006.
STEINBERG, Shirley R.; KINCHELOE, Joe. Sem segredos: cultura infantil, saturação de informações e infância pós-moderna. In: ______ (Org.). Cultura infantil: a construção corporativa da infância. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2001. p. 9-52.
WAGNER, Irmo; SOMMER, Luis. Henrique. Mídia e pedagogias culturais. In: SEMINÁRIO DE PESQUISA ULBRA, X, 2007, Guaíba, Rio Grande do Sul. Anais... Canoas, Rio Grande do Sul: Ulbra, 2007.
WORTMANN, Mara Lúcia Castagna. Dos riscos e dos ganhos de transitar nas fronteiras dos saberes. In: COSTA, Marisa Vorraber; BUJES, Maria Isabel Edelweiss. Caminhos investigativos III: riscos e possibilidades de pesquisar nas fronteiras. Rio de Janeiro: DP&A, 2005. p. 45-67.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License .
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 License which allows the sharing of work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
c. Authors are allowed to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) after the initial publication in this journal, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of the published work ( See The Effect of Free Access).
Every effort has been made to identify and credit the rights holders of the published images. If you have rights to any of these images and have not been correctly identified, please contact the Visuals magazine and we will publish the correction in one of the next issues.