Coleção Dulce e João Carlos Figueiredo Ferraz: o espírito da nossa época
DOI:
https://doi.org/10.5216/vis.v15i1.40883Keywords:
Colection, Curatory, Contemporary artAbstract
This article investigates how an art collection can be established, interpreted and publicised within the modern curatorial culture. To this goal, we investigated the Brazilian collection of Dulce and João Carlos Figueiredo Ferraz, regulated within the codes of modern and contemporary art. The research opened up a perspective on the narratives of its foundation, circulation and institutionalisation through strategies operated by the art market, through the tactics of exhibition communication, and through the consolidation of an overseeing institution: Figueiredo Ferraz Institute, managing the visibility of the collection through well-timed curating projects.
Downloads
References
ALVES, C.. “Além da forma: plano, matéria, espaço e tempo”. Texto de divulgação da exposição. Ribeirão Preto: Instituto Figueiredo Ferraz, 2012. Disponível: http://www.iff.art.br/exposicoes/alem-da-forma/ . Acesso em janeiro de 2016.
AMARAL, A.. Colecionismo de arte no Brasil: uma nova geografia no Estado de São Paulo. In: FERRAZ, João Carlos de Figueiredo. Instituto Figueiredo Ferraz. São Paulo: SGFF Editorial, 2014, p.21-31.
BOUSSO, D.. “As tramas do tempo na arte contemporânea: estética ou poética?” Texto de divulgação da exposição. Ribeirão Preto: Instituto Figueiredo Ferraz, 2013. Disponível: http://www.iff.art.br/exposicoes/estetica-ou-poetica/. Acesso em janeiro de 2016.
CARAMELLA, E.. “O sistema das artes como pedágio para legitimação do valor artístico: a esfera da legitimação cultural.” In: ________; ARANTES, P.; BARRETO, S.R. (orgs.). Arte: história, crítica e curadoria. São Paulo: Educ/PUCSP, 2014, p.23-39.
FARIAS, A. “O Colecionador de Sonhos”. Texto de divulgação da exposição. Ribeirão Preto: Instituto Figueiredo Ferraz, 2011. Disponível: http://www.iff.art.br/exposicoes/o-colecionador-de-sonhos/. Acesso em janeiro de 2016.
FERRAZ, J. C.. Instituto Figueiredo Ferraz. São Paulo: SGFF Editorial, 2014.
FIALHO, A. L.. “O Brasil está no mapa? Reflexões sobre a inserção e a visibilidade do Brasil no mapa internacional das artes”. In: RAMOS, M.L.B. (org.) Sociologia das artes visuais no Brasil. São Paulo: Editora Senac, 2012, p.141-160.
INSTITUTO FIGUEIREDO FERRAZ. O Espírito de cada época. Folder de divulgação de exposição. Ribeirão Preto; 2015.
LOPES, A.. “A reversibilidade do tempo na pintura de Jorge Guinle”. Palindromo, vol.2, nº3, PPGAV-UDESC, 2010, p. 117-143.
MADZOSKI, Vesna. “A invenção dos curadores”. Arte & Ensaios, dezembro de 2014, n°28, p.145-165..
MILLIET, M.A. “O estado da arte”. Texto de divulgação da exposição. Ribeirão Preto: Instituto Figueiredo Ferraz, 2012. Disponível: http://www.iff.art.br/exposicoes/o-estado-da-arte/ . Acesso em março de 2016.
MUSEU DE ARTE MODERNA DE SÃO PAULO; MUSEU DE ARTE MODERNA DO RIO DE JANEIRO. O Espírito da nossa época. Catálogo de exposição. Curadoria de Stella Teixeira de Barros. São Paulo; Rio de Janeiro: MAM-SP; MAM-RJ, 2001.
OLIVEIRA, E.D.. “Algo familiar: considerações sobre as doações em museus de arte brasileiros”. Musas. Revista Brasileiro de Museus e Museologia, nº6, 2014, p.76-90.
POINSOT, J. -M. “A arte exposta: o advento da obra”. In: HUCHET, S. (Org.). Fragmentos de uma teoria da arte. São Paulo: Edusp, 2012. p. 141-184.
QUEMIN, A.; FIALHO, A.L.; MORAES, A.. O Valor da obra de arte. São Paulo: Metalivros, 2014.
RAMOS, M.L.B.. “O mercado de arte no Brasil em meados do século XX” In: ___________ (org.) Sociologia das artes visuais no Brasil. São Paulo: Editora Senac, 2012, p.75-95.
SIQUEIRA, V. B.C.. “Curadoria como tarefa crítica”. Anais do 24º Encontro da Anpap. Santa Maria, RS: Anpap, 2015, p.3896-3902.
SMITH, Terry. Thinking Contemporary Curating. Nova York: Independent Curators Internacional, 2012.
VENÂNCIO FILHO, P.. “Momento contemporâneo”. Texto de divulgação da exposição. Ribeirão Preto: Instituto Figueiredo Ferraz, 2014. Disponível: http://www.iff.art.br/exposicoes/momento-contemporaneo/. Acesso em março de 2016.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License .
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 License which allows the sharing of work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
c. Authors are allowed to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) after the initial publication in this journal, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of the published work ( See The Effect of Free Access).
Every effort has been made to identify and credit the rights holders of the published images. If you have rights to any of these images and have not been correctly identified, please contact the Visuals magazine and we will publish the correction in one of the next issues.