Hybrid narratives: the static and the mobile in the “911” Cia de Foto video

Authors

  • Rafael Castanheira Universidade de Brasília

DOI:

https://doi.org/10.5216/vis.v14i2.40162

Abstract

This article aims to analyse the video “911” produced by the collective of photographers Cia de Foto to reflect about its technical and aesthetical characteristics that point to new forms of editing and presenting the subjects in contemporary documentary photography. When combining static and moving images, the collective challenges the traditional model of the realistic narratives made by photojournalism and classic documentary throughout the 20th century. In “911”, the fiction is assumed by Cia de Foto as a way of constructing news visualities and representations of the social issues in the world today.

Keywords:  Documentary photography, hybrid narratives, Cia de Foto

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Rafael Castanheira, Universidade de Brasília

Rafael Castanheira nasceu em Goiânia, GO, 1977. Vive e trabalha em Brasília, DF. Fotógrafo e pesquisador, é doutorando em Comunicação pela Universidade de Brasília (UnB) e mestre em Artes e Cultura Visual pela Universidade Federal de Goiás (UFG). Atuou como fotojornalista e assessor de comunicação no Rio de Janeiro, Brasília, Amazonas e Mato Grosso. Desde 2007 trabalha como professor de fotografia, tendo lecionado na UFG, PUC (GO) e no Instituto de Ensino Superior de Brasília (IESB). Atualmente, desenvolve projetos pessoais em fotografia, como ensaios, pesquisas e curadorias. 

References

Referências bibliográficas

BEAUMONT, Newhall. The History of Photography. New York: MOMA, 5th edition, 1997.

MACHADO, Arlindo. Pré-cinema e pós-cinema. Campinas, Papirus, 1997.

MOTTA, Luiz Gonzaga. Análise Crítica da Narrativa. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2013.

ROUILLÉ, André. A fotografia: entre documento e arte contemporânea. São Paulo: Editora Senac São Paulo, 2009.

SUTTON, Damian. Photography, cinema, memory: the crystal image of time. Minneapolis, Minnesota Press, 2009.

Sites consultados:

www.paratyemfoco.com/blog

www.ciadefoto.com

www.olhave.com.br/blog

Published

2017-02-02

How to Cite

CASTANHEIRA, R. Hybrid narratives: the static and the mobile in the “911” Cia de Foto video. Visualidades, Goiânia, v. 14, n. 2, 2017. DOI: 10.5216/vis.v14i2.40162. Disponível em: https://revistas.ufg.br/VISUAL/article/view/40162. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Articles