Arte e Ciência:reinventando identidades culturais - DOI 10.5216/vis.v2i1.17889
DOI:
https://doi.org/10.5216/vis.v2i1.17889Abstract
Duas culturas do conhecimento – a cultura da escrita e a do método – tornaram-se modelos para a compreensão e a prática científica no ocidente, criando resistências para a legitimação e desenvolvimento das ciências humanas e da arte na universidade. Uma análise dessas culturas, a forma como se estabeleceram e suas influências na organização do conhecimento na univer-sidade, são os focos iniciais do trabalho. A noção histórica de ‘crise’, vista como uma crise de identidade da ciência, leva a uma revisão de conceitos. O estudo discute a noção de identidade e o modo como as duas culturas marcaram, pela diferença e/ou exclusão, as relações de poder na ciência. Três conceitos da filosofia da ciência – capta , data e acta – são revisitados e propostos como caminhos para a reinvenção de identidades da arte e da ciência no presente contexto da cultura universitária.
Palavras-chave: conhecimento, arte, ciência, universidade, cultura.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License .
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 License which allows the sharing of work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
c. Authors are allowed to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) after the initial publication in this journal, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of the published work ( See The Effect of Free Access).
Every effort has been made to identify and credit the rights holders of the published images. If you have rights to any of these images and have not been correctly identified, please contact the Visuals magazine and we will publish the correction in one of the next issues.