Flowers, colors and shapes: Brazil stamped in chita

Authors

  • Ivana Guilherme Simili Universidade Estadual de Maringá
  • Priscila Barbeiro Universidade Estadual de Maringá

DOI:

https://doi.org/10.5216/vis.v14i2.39636

Abstract

At work, the relation between art and culture is examined by means of the analysis of chita appropriations, a cloth that characterizes the Brazilian culture, in the creation of visualities in a book for the children segment: “A party of colors: memories of a Brazilian cloth”, by Anna Gobel and Ronaldo Fraga (2004, our translation).  From the visual production found in the book, we aimed to identify how the visual elements communicate Brazilian characteristics with the readers, from story and appropriation of cloth in the narrative told in the book.

Keywords: Chita, culture, image

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ivana Guilherme Simili, Universidade Estadual de Maringá

Fez a graduação, o mestrado e o doutorado em História, na Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - Unesp-Assis. É professora associada da Universidade Estadual de Maringá. É professora do programa de pós-graduação em História (PPH- Uem), na linha de pesquisa Fronteiras, Populações e Bens Culturais. 

Priscila Barbeiro, Universidade Estadual de Maringá

Graduada em artes visuais pela Universidade Estadual de Maringá- Pr. Realizou pesquisas de iniciação científica na área de arte e cultura, com foco no ensino intercultural e na estética do cotidiano. 

References

ANDRADE, Mário. Danças dramáticas. Belo Horizonte: Itatiaia, 1982.

ARNHEIM, Rudolf. Arte e percepção visual: uma psicologia da visão criadora. Nova versão: São Paulo, 2006.

BARBOSA, Ana Mae. Inquietações e mudanças no ensino da arte. São Paulo: Cortez, 2008.

BOUDIEU, Pierre. A distinção: Crítica social do julgamento. Porto Alegre: Zouk, 2007.

CANCLINI, Néstor Garcia. As Culturas Populares no Capitalismo. São Paulo: Brasiliense, 1998.

CANCLINI, Néstor García. Culturas Híbridas: estratégias para entrar e sair da modernidade. São Paulo: EDUSP, 2011.

CASCUDO, Luís da Câmara. Dicionário do Folclore Brasileiro. 8. ed. São Paulo: Global, 1980.

CASTANHA, Marilda. A linguagem visual no livro sem texto. In: OLIVEIRA, Ieda de. (Org). O que é qualidade em ilustração no livro infantil e juvenil: com a palavra o Ilustrador. São Paulo: Editora DCL, 2008. p. 140- 151.

CHATAIGNIER, Gilda. Fio a fio. Tecidos, moda e linguagem. SP: Estação das letras e cores, 2006.

CHATAIGNIER, Gilda. História da Moda no Brasil. São Paulo: Estação da Letras e Cores, 2010.

DELEUZE, Gilles. Conversações. São Paulo: Editora 34, 1999.

FELDMAN, Edmund Burke. Metodologia de trabalho. São Paulo: USP, 1993.

FITTIPALD, Ciça. O que é uma imagem narrativa. In: OLIVEIRA, Ieda de. (Org). O que é qualidade em ilustração no livro infantil e juvenil: com a palavra o Ilustrador. São Paulo: Editora DCL, 2008. p. 93- 123.

GOBEL, Anna; FRAGA, Ronaldo. Uma festa de cores: Memórias de um tecido brasileiro. Belo horizonte: Editora Autêntica, 2014.

GOMES, Paola. A formação de visualidade, imaginário e estereótipos. Revista da Fundarte, Ano II, vol. II, n° 4, jul 2002/ dez 2002.

HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. Rio de Janeiro: DP&A, 2006.

KERBER, Alessander. Carmen Miranda: Entre representações da identidade nacional e de identidades regionais. Revista Artcultura: Uberlândia, v. 7, n° 10, p. 121-132, jan/jun 2005.

MAIA, Antônio Cavalcanti. Diversidade cultural, identidade nacional brasileira e patriotismo constitucional. Disponível em: http://www.casaruibarbosa.gov.br/dados/DOC/palestras/Diversidade_Cultural/FCRB_DiversidadeCulturalBrasileira_AntonioCavalcanti.pdf. Acesso em: Set. 2015

MELLÃO, Renata; IMBROSI, Renato. Que chita bacana. São Paulo: Editora A Casa, Museu do Objeto brasileiro, 2005.

MOURA, Regina. Sobre a indumentária na festa popular: imagens, signos e fantasias. Textos escolhidos de cultura e arte populares, Rio de Janeiro, v.7, n.1, p. 101-108, mai. 2010.

NEIRA, Luz Garcia. Estampas na tecelagem brasileira: Da origem à originalidade. Tese de doutorado em Arquitetura - Faculdade de Arquitetura da Universidade de São Paulo, 2012.

ORTIZ, Renato. Cultura brasileira e identidade nacional. São Paulo: Brasiliense, 1985.

PEDROSA, Mário. Acadêmicos e Modernos: Textos escolhidos III. São Paulo: Edusp, 1998.

SALLES, Vicente. Carimbó: trabalho e lazer do caboclo. Revista Brasileira do Folclore. Rio de Janeiro, 1969.

SILVA, Emanuela Francisca Ferreira. Estampa chita e cesura: Linguagem não-verbal e suas diversas interfaces comunicacionais. Disponível em: http://www.encontrosdevista.com.br/Artigos/Antigos/Emanuela_Francisca_Estampa_chita_e_cesura-final.pdf/. Acesso em: abr. 2015.

ZUCON, Otávio; BRAGA, Geslline Giovana. Introdução às culturas populares no Brasil. Curitiba: InterSaberes, 2013.

Published

2017-02-02

How to Cite

SIMILI, I. G.; BARBEIRO, P. Flowers, colors and shapes: Brazil stamped in chita. Visualidades, Goiânia, v. 14, n. 2, 2017. DOI: 10.5216/vis.v14i2.39636. Disponível em: https://revistas.ufg.br/VISUAL/article/view/39636. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Articles