Some demonstrations to introduce the art of performance

Authors

  • Carina Sehn Universidade de Caxias do Sul
  • Paola Zordan UFRGS

DOI:

https://doi.org/10.5216/vis.v14i2.38552

Abstract

The article discusses some notions related to performances parting from examples, some well-known to the specialized audience, with the intention to introduce questions around performance art, presenting some celebrated performance work. Assuming that performance art is not yet a familiar topic for most of the people, a brief history of its origins is showed. The intention is to show how this art is constituted, its connections with body’s intensities and why performances are “live art” and are not considered simply representation.

Keywords: live art, history of performance, presence

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Carina Sehn, Universidade de Caxias do Sul

Carina Sehn é mestre em Educação, Bacharel em Teatro e Especialista em Saúde Mental Coletiva. Professora do Departamento de Dança da Universidade de Caxias do Sul, pesquisa o corpo performático, a imagem e os processos vivos da natureza.

Paola Zordan, UFRGS

Paola Zordan é Doutora e Mestre em Educação, Bacharel em Desenho e Licenciada em Educação Artística. Professora do Departamento de Artes Visuais da Universidade Federal do Rio Grande do Sul, pesquisa epistemologia das artes e historiografia do corpo. Na mesma instituição é professora do Programa de Pós-graduação em Educação, PPGEDU/UFRGS.

References

ABRAMOVIC, Marina. In Abramovic Method. Disponível em: <http://www.marinaabramovicinstitute.org/mission/the-abramovic-method > Acesso em: 05/09/2015.

AUSLANDER, Philip. The Performativity of Performance Documentation. In

Performing Arts Journal n.84, 2006, p.1-10. Em: Performatus, São Paulo, Ano 2 Nº7 Nov/2013. ISSN 2316-8102. Disponível em: http://performatus.net/perf-doc-perf > Acesso em: 05/09/2015.

BERGSON, Henri. Matéria e Memória. Trad. Paulo Neves da Silva. São Paulo: Editora Martin Fontes, 1990, p.09.

CARLSON, Marvin. Introdução crítica aos Estudos da Performance. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2010, p.12.

COHEN, Renato. Performance como Linguagem. São Paulo: Editora Perspectiva, 2002, p.66,97.

DELEUZE, Gilles. Conversações. Trad. Peter Pal Pelbart. São Paulo: Editora 34, 1992, p.143.

DELEUZE, Gilles. Cinema II - Imagem-Tempo. Trad. Eloisa de Araujo Ribeiro. São Paulo: Editora Brasiliense, 1990, p 62.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil Platôs Vol.5. 2ª Edição. São Paulo: Editora 34, 1997, p.25.

DELEUZE, Gilles. A Ilha Deserta. Org. e Trad. Luiz Orlandi. São Paulo: Iluminuras, 2006, p.177.

GLUSBERG, Jorge. A Arte da Performance. 2ª Edição. São Paulo: Perspectiva, 2011, p.65,100,118,124.

GOLDBERG, RoseLee. A Arte da Performance. Do Futurismo ao Presente. Trad. Percival Panzoldo de Carvalho. São Paulo: Martins Fontes, 2006, p.116,118,135.

GOMPERTZ, Will. Isto é Arte?:150 anos de arte moderna do impressionismo até hoje. Tradução de Maria Luiza X. de A. Borges. Rio de Janeiro: Zahar, 2013, p.330,331,335,337.

GUATTARI, Félix. Caosmose. Trad. Ana Lúcia de Oliveira e Lúcia Cláudia Leão. São Paulo: Editora 34, 2012, p.127.

NIETZSCHE, Friedrich. Genealogia da Moral. Trad. Paulo César de Souza. São Paulo: Cia das Letras, 2009.

REVISTA DAS ARTES. Rio de Janeiro: Editora O Selo. Ano 5 N.30, Bimestral, Out/Nov 2013.

SCHECHNER, Richard. O que é performance? Em Performance studies: an introducción, second edition. New York & London: Routledge, 2006, s/p.

Published

2017-02-01

How to Cite

SEHN, C.; ZORDAN, P. Some demonstrations to introduce the art of performance. Visualidades, Goiânia, v. 14, n. 2, 2017. DOI: 10.5216/vis.v14i2.38552. Disponível em: https://revistas.ufg.br/VISUAL/article/view/38552. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Articles