Narratives of pitch: darkness and shadow in the cinema and in the dance
DOI:
https://doi.org/10.5216/vis.v14i1.35568Abstract
Black-and-white films and dance performances have similarities in terms of the interplays of the light and the dark. Both arts explore lighting to create specific visual narratives. In this regard, concepts of night tend to express an environment outside ‘reality’. This paper examines the films Nosferatu (1922) and L’avventura (1964), and the dance performances La Sylphide (1832), and Triz (2013) taking into consideration ideas of night emphasized in the exchanges conception of darkness and shadows.
Keywords: Cinema, dance, lighting design
Downloads
References
BRUNETTE, Peter. The films of Michelangelo Antonioni. Cambridge: Cambridge University Press, 1998.
DANCKWARDT, Voltaire. O edifício teatral. Resultado edificado da relação palco-plateia. Porto Alegre: Programa de Pós-Graduação em Arquitetura, UFRG, 2001.
GANCHO, Cândida Vilares. Como analisar narrativas. São Paulo: Ática, 2002.
GONÇALVES, Sandra Maria Lúcia Pereira. Narrativas Visuais: entre a informação e a arte. Trabalho apresentado no GT de História da Mídia Audiovisual e Visual, integrante do 9º Encontro Nacional de História da Mídia. Ouro Preto: UFOP, 2013.
JENSEN, Lisa. The horror film – Analysis of “Nosferatu” from 1922 to 1979. Munique: Grin Verlarg, 2010.
MACHADO, Arlindo. Máquina e Imaginário: o Desafio das Poéticas Tecnológicas. 3ª edição. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2001.
NERO, Cyro Del. Máquina para os deuses: anotações de um cenógrafo e o discurso da cenografia. São Paulo: Senac, 2009.
PANTOUVAKI, Sofia. A Space within a Space: Contemporary Scenographic Approaches in Historical Theatrical Spaces. Oxfordshire: Inter-Disciplinary Press, 2012.
PAVLOVA, Adriana. A excelência do Corpo em novas sensações. O Globo: 09/09/2013.
PINTO, Cinthia de A. C. Quem dança um conto aumenta um ponto: Uma abordagem educacional do Romantismo para crianças com o Balé Gisele. Salvador: UFBA, 2008 (Dissertação de Mestrado).
SANTANA, Ivani. Esqueçam as fronteiras! Videodança: ponto de convergência da dança na Cultura Digital (edição trilíngue) In: Dança em foco. Dança e Tecnologia. Org.: P. Caldas, L.Brum. Rio de Janeiro: Inst.Telemar. 2006.
SCHÖNEWOLF, Herta. Play with Light and Shadow: The Art and Techniques of Shadow Theater. Tradução de Alba Lerman. Nova Iorque: Reinhold Book Corporation, 1968.
SORENSEN, Roy. Seeing Dark Things: The Philosophy of Shadows. Oxford: Oxford University Press, 2011.
Documentos eletrônicos:
GRUPO CORPO. Disponível em: <http://www.grupocorpo.com.br/obras/triz#release>. Acesso em: 25 de Março de 2015.
SECRETARIA DE CULTURA DO RIO DE JANEIRO. Krapp, Juliana: O número da sorte do Grupo Corpo. Disponível em: <http://www.cultura.rj.gov.br/materias/o-numero-da-sorte-do-grupo-corpo>. Acesso em: 25 de Março de 2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License .
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 License which allows the sharing of work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
c. Authors are allowed to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) after the initial publication in this journal, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of the published work ( See The Effect of Free Access).
Every effort has been made to identify and credit the rights holders of the published images. If you have rights to any of these images and have not been correctly identified, please contact the Visuals magazine and we will publish the correction in one of the next issues.