The Technique of Sculpture in Wood with Polychrome Lead Mask: the contingency of Christs of Passion of Third Order of Carmen of Ouro Preto (MG)

Authors

  • Lia Sipaúba Proença Brusadin (UFMG, Brasil) Universidade Federal de Minas Gerais
  • Maria Regina Emery Quites (UFMG, Brasil) UFMG

DOI:

https://doi.org/10.5216/vis.v14i1.35014

Abstract

This study aims to analyze the techniques and materials of sculptures of the Passion of Christ, located in the lateral altarpieces of the ship and of the consistory of the Church of Third Order of Our Lady of Carmen of Ouro Preto (MG).  It was emphasized the technology of wood carving with polychrome lead mask, common in Spain and Andean countries in the 17th and 18th centuries, which is rare in Minas Gerais. The methodology used was the bibliographic survey in the areas of history, art; in situ research and photographic record of Christs Passion. Such images must be preserved and recognized as an important source of historical, artistic and social research.

Keywords: Polychrome sculpture in wood, lead mask, Third Order of Our Lady of Carmen of Ouro Preto

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Lia Sipaúba Proença Brusadin (UFMG, Brasil), Universidade Federal de Minas Gerais

História e Artes

References

BRUSADIN, L. S. P., Os Cristos da Paixão da Ordem Terceira do Carmo de Ouro Preto (MG). 260 f. Dissertação (Mestrado em Artes) – Escola de Belas Artes, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2014.

CAMPOS, A. A., Roteiro Sagrado: monumentos religiosos de Ouro Preto. Belo Horizonte: Tratos Culturais/Editora Francisco Inácio Peixoto, 2000.

COELHO, B. (org.), Devoção e Arte: imaginária religiosa em Minas Gerais. São Paulo: Edusp, 2005.

DANNEMANN, J. C. S., Coleção de Bustos-Relicários da Antiga Igreja do Colégio de Jesus de Salvador da Bahia: Preservação de 30 Esculturas do Século XVII. Dissertação (Mestrado em Artes Visuais) 2003 – Escola de Belas Artes da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), 2003.

GALLEGOS DE DANOSO. M., “El Desarrolo de la Escultura en la Escuela Quiteña”. Encuentros. Conferencia del Centro Cultural del BID, Banco Interamericano de Desarrolo en Washington,D. C., 5 de Octubre, 1994.

GRUPO OFICINA DO RESTAURO, Relatório da Restauração do Cristo do Retábulo Consistório da Igreja de Nossa senhora do Carmo Ouro Preto/MG. Período Correspondente a Maio e Dezembro de 2009. Belo Horizonte, 22 de abril de 2010, Rosangela Reis Costa.

KENNEDY-TROYA, A., “Circuitos Artisticos Interregionales de Quito a Chile”. Siglos XVIII y XIX. Historia, 1998 (Vol. 31).

____________________(ed.), Arte de la Real Audiencia de Quito, siglos XVII-XIX. España: Editorial Nerea, 2002.

____________________, “Arte y Artistas Quiteños de Expostación”. In: VVAA. Arte quiteño más Allá de Quito. Memorias del Simposio, Quito, FONSAL, 2009.

LUCANO CAMACHO, M. F., Bernardo de Legarda: Una Mirada Cientifica a su Obra Escultorica. 2010. Tesis Previa a la Obtención del Título de Licenciada en Restauración y Museología – Facultad de Arquitectura Artes y Diseño Universidad Tecnológica Equinoccial (UTE), Quito, Ecuador, 2010.

MORAES, L. S. P., “O Dinamismo Cultural na Capital do Vice-Reinado Português (1763-1800): A Representatividade e o Legado de Mestre Valentim”. In: História e-História. 12/10/2011, ISSN 1807-1783.

MORÁLES VÁSCONEZ, J. C., Técnica y Materiales Empleados en la Policromía de la Escultura Colonial Quiteña y su Aplicación con Miras a la Restauración.2006. Tesis Previa a la Obtención del Título de Licenciado en Restauración y Museología – Facultad de Arquitectura, Artes y Diseño, Escuela de Restauración y Museología Universidad Tecnológica Equinoccial (UTE) Quito, Ecuador, 2006.

MORÁN PROAÑO, N., Guión Unificado Quito Español. Texto guia para actualizacion a miembros de la red metropolitana de museos de Quito. Quito: Arte y Cultura, s/d.

MUSEU DO ORATÓRIO. Instituto Cultural Flávio Gutierrez. Ficha do Objeto – Dados Gerais. Escritura de Doação, 9-Oratório bala, Ângela Gutierrez. Escritura Pública de Doação, com Reserva de Usufruto. Serviço Notarial do 8o Ofício de Belo Horizonte Felício dos Santos. 29/10/1998. Inventário Coleção Ângela Gutierrez/Museu do Oratório. Inventário inicial do acervo feito por Cristina Ávila e Rosângela Reis Costa, 18/01/1997.

MUSEU DO ORATÓRIO. Instituto Cultural Flávio Gutierrez. Ficha do Objeto – Dados Gerais. Escritura de Doação, 4-Oratório bala, Ângela Gutierrez. Escritura Pública de Doação, com Reserva de Usufruto. Serviço Notarial do 8o Ofício de Belo Horizonte Felício dos Santos. 29/10/1998.

MUSEU DO ORATÓRIO. Instituto Cultural Flávio Gutierrez. Ficha do Objeto – Dados Gerais. Escritura de Doação, 73-Oratório afro-brasileiro, Ângela Gutierrez. Escritura Pública de Doação, com Reserva de Usufruto. Serviço Notarial do 8o Ofício de Belo Horizonte Felício dos Santos. 29/10/1998. Inventário Coleção Ângela Gutierrez/Museu do Oratório. Inventário inicial do acervo feito por Cristina Ávila e Rosângela Reis Costa, 08/09/1997.

MUSEU DA INCONFIDENCIA (IBRAM) – Ouro Preto Minas, Gerais, SCAM – Sistema de Controle do Acervo Museológico, Ficha de Catalogação, No Inventário 362, data de catalogação 01/03/1999 e data da revisão: 24/06/2004.

OLIVEIRA, M. A. R., “A Escola Mineira de Imaginária e suas Particularidades”. In: COELHO, B. (org.), Devoção e Arte: imaginária religiosa em Minas Gerais. São Paulo: Edusp, 2005.

QUITES, M. R. E., Imaginária Processional na Semana Santa em Minas Gerais. Estudo realizado nas cidades de Santa Bárbara, Catas Altas, Santa Luzia e Sabará. 1997. Dissertação de Mestrado (Mestrado em Artes) - Centro de Conservação e Restauração da Escola de Belas Artes da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), 1997.

_______________, Imagem de Vestir: revisão de conceitos através de estudo comparativo entre as Ordens Terceiras Franciscanas no Brasil. 2006. Tese (Doutorado em História) - Departamento de História do Instituto de Filosofia e Ciências Humanas da Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP), 2006.

SERCK-DEWAIDE, M., “Bref historique de l’évolution dês traitements dês sculptures”. Bulletin do IRPA – Institut Royal Du Patrimoine Artistique. Bruxeles, 199/1998 (n. 27). Tradução para o português por B. Coelho, In: Boletim do CEIB – Centro de Estudos da Imaginária brasileira, jul. 2005 (v. 9, n. 31).

SILVA, M. B. N., “A Coroa e a remuneração dos vassalos”. In: RESENDE, M. E. L.; VILLALTA, L. C., História das Minas Gerais – As Minas Setecentistas. Belo Horizonte: Autêntica; Companhia do Tempo, 2007 (Vol. 1).

VALLIN, R., “Agustín de Chinchilla Cañizares, maestro escultor en yeso”. Boletín Cultural y Bibliográfico, Biblioteca Luis Ángel Arango del Banco de la República, Colombia – Bogotá, 1987 (Número 12 , Volumen XXIV).

VASCONCELOS, D., “As Obras de Arte”. In: DRUMMOND, M. F. S. I. (org.), Ouro Preto Cidade em Três Séculos; Bicentenário de Ouro Preto; Memória Histórica (1711-1911). Ouro Preto: Liberdade, 2011.

Published

2016-09-08

How to Cite

SIPAÚBA PROENÇA BRUSADIN (UFMG, BRASIL), L.; EMERY QUITES (UFMG, BRASIL), M. R. The Technique of Sculpture in Wood with Polychrome Lead Mask: the contingency of Christs of Passion of Third Order of Carmen of Ouro Preto (MG). Visualidades, Goiânia, v. 14, n. 1, 2016. DOI: 10.5216/vis.v14i1.35014. Disponível em: https://revistas.ufg.br/VISUAL/article/view/35014. Acesso em: 24 nov. 2024.