The cultural counter-discourse on Lisbon’s slums

Authors

  • Luana Loria (UFSC, Brasil) Universidade Federal de Santa Catarina

DOI:

https://doi.org/10.5216/vis.v14i1.34690

Abstract

The urban periphery —slums— of Lisbon will be observed as the space of manifestation of the counter-discourse of contemporaneity with respect to the symbolic and cultural imaginary of Portugal. The music, as a production of the residents of the slums,  particularly rap music,  and contemporary cinema, as a mean of representation of these places, have contributed to the decentralization of the national imaginary and to the deconstruction of Portugalidade, showing the changes in social and cultural profile of the country in recent decades . To address this issue, we will focus on the critical production of some theorists such as Stuart Hall and Roger Haesbaert which have reflected respectively on the theme of diaspora and the concept of reterritorialization.

Keywords: Counter-discourse, periphery, postmodern space

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Luana Loria (UFSC, Brasil), Universidade Federal de Santa Catarina

Doutoranda na Universidade Federal de Santa Catarina (Doutorado Interdisciplinar em Ciências Humanas); Bolsista do programa Fellow Mundus. Mestrado em “Crossways in Cultural Narratives” (Erasmus Master Mundus) pelas Universidade de Santiago de Compostela, Espanha, Universidade Nova de Lisboa, Portugal e Universidade de Sheffield, Inglaterra. Graduação em Línguas, Literaturas e Estudos interculturais, com especialização em Língua Portuguesa e Culturas de Países de Língua Portuguesa, pela Universidade De Firenze, Itália.

 

Orientanda da Professora Maria Bernadete Ramos Flores (UFSC-CFH)

Endereço: Servidão Sac-Soc Amigos do Campeche, 414, Santa Catarina, Florianópolis.

Email:luanda@hotmail.it


References

BAPTISTA, Tiago. A Invenção do Cinema Português. Lisboa: Tinta da China, 2008.

BAPTISTA, Tiago. Depois do Cinema Português. Cinema em Português. Covilhã, Livros

LabCom, p.520, 2011.

BHABHA, Homi. O Local da Cultura. Belo Horizonte: Editora UFMG, 1998.

CONTADOR, António Concorda. Cultura Juvenil Negra em Portugal. Oeiras: Celta Editora,

COSTA, Rogério. O mito da desterritorialização: do “fim dos territórios” à multiterritorialidade. 1ª ed. Rio de Janeiro : Bertrand Brasil, 2004.

COSTA, Sérgio. Dois Atlânticos. Teoria social, antiracismo, cosmopolitismo. Belo Horizonte: Ed. da UFMG, 2006.

CIPRIANO, Miguel. Identidade e Descentramento em Pedro Costa. Novas e Velhas Tendências no Cinema Português Contemporâneo. Lisboa: Arte e Media. p. 481-484, 2012.

DE SOUZA, Angela Maria. A Caminhada é longa... e o Chão tão liso: o movimento hip hop

em Florianópolis e Lisboa. Florianópolis: UFSC, 2009.

DERRIDA, Jacques. Of Grammatology. Tradução Gayatri Spivak. Baltimore, MD: Johns

Hopkins University Press, 1974.

GILROY, Paul. O Atlântico Negro. Modernidade e dupla consciência, São Paulo, Rio de

Janeiro, 34/Universidade Cândido Mendes – Centro de Estudos AfroAsiáticos, 2001.

HALL, Stuart. A Identidade na Pós.modernidade. Rio de Janeiro:DP&A,2011.

HALL, Stuart. Da diáspora: identidades e mediações culturais. 2ª ed. Belo Horizonte: Ed. da UFMG? Brasília: UNESCO, 2013.

HARVEY, David. The Condition of Postmodernity. Oxford: Blackwell, 1989.

HOBSBAWM, Eric? RANGER. Terence. The Invention of Tradition. Cambridge: Cambridge

University Press, 1983.

NO QUARTO de Vanda. Produção Pedro Costa. Lisboa: Criterion. 2010. CD.

OSSOS. Produção Pedro Costa. Lisboa: Criterion. 2010. CD.

RANCIÈRE, Jacques. O que significa estética. Ymago project. 2011 http://cargocollective.com/ymago/Ranciere-Tutti

SANTIAGO, Silvano. Uma literatura nos Trópicos. São Paulo: Editora Perspectiva, 1971.

SANTOS, Milton. O retorno do território. Observatorio Social de América Latina. Ano 6,

n.16. Buenos Aires : CLACSO, p. 251261, jan./abr. 2005.

SHOHAT, Ella? STAM, Robert. Crítica da imagem eurocêntrica. São Paulo: Cosac Naify, 2006.

JUVENTUDE em Marcha. Produção Pedro Costa. Lisboa: Criterion. 2010. CD.

ZONA J. Produção de Leonel Vieira Lisboa: MGN FILMES. 2010. CD.

Published

2016-09-05

How to Cite

LORIA (UFSC, BRASIL), L. The cultural counter-discourse on Lisbon’s slums. Visualidades, Goiânia, v. 14, n. 1, 2016. DOI: 10.5216/vis.v14i1.34690. Disponível em: https://revistas.ufg.br/VISUAL/article/view/34690. Acesso em: 17 jul. 2024.