O Brasil na França pelas lentes de Samuel Costa - DOI 10.5216/vis.v7i1.18133
DOI:
https://doi.org/10.5216/vis.v7i1.18133Abstract
A proposta dessa pesquisa é analisar a produção fotográfica de Samuel Costa, goiano, morto precocemente em 1987 aos 33 anos, especificamente as imagens do Brasil que ele veiculou na Europa entre 1980 e 1985, quando viveu na França. O trabalho envolve, num primeiro momento, a identificação, catalogação e digitalização das fotografias produzidas por Samuel Costa nesse período dentro da temática escolhida para estudo, a partir de consulta ao acervo da família. O objetivo principal da pesquisa é investigar a estética documental dominante na fotografia brasileira do peri?odo, a partir da análise das fotografias de Samuel Costa. Com isso, pretendemos observar no trabalho produzido pelo fotógrafo a presença, sobretudo, de uma visualidade que evidencia questões de identidade e a criação ou não de processos que apontam para novas sintaxes visuais no contexto da produção fotográfica documental do período. Essa pesquisa pretende ainda contribuir para os estudos referentes à história da fotografia em Goiás, bastante incipientes, resgatando e divulgando a produção fotográfica de Samuel Costa.
Palavras-chave: Fotografia documental, Samuel Costa, histo?ria da fotografia
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License .
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 License which allows the sharing of work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
c. Authors are allowed to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) after the initial publication in this journal, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of the published work ( See The Effect of Free Access).
Every effort has been made to identify and credit the rights holders of the published images. If you have rights to any of these images and have not been correctly identified, please contact the Visuals magazine and we will publish the correction in one of the next issues.