Colecionando Cartões Postais: os lugares constituídos em contexto de isolamento - DOI 10.5216/vis.v7i1.18127
DOI:
https://doi.org/10.5216/vis.v7i1.18127Abstract
Na procura da re-significação da biografia pessoal, algumas pessoas atingidas pela radiação decorrente da ruptura de um aparelho de radioterapia, contendo césio-137, em Goiânia, se tornaram guarda-memória do desastre. Entre os arquivos pessoais assim construídos, o acervo de Luiza Odete se destaca por conter uma co- lec?a?o de cartões postais de paisagens urbanas, reunida em 1987, quando ela estava isolada no Hospital Naval Marcílio Dias, no Rio de Janeiro. A partir da análise desta coleção e de entrevistas orais com a colecionadora, este texto discute as seguintes questões: que lugar/es se constrói, em contexto de segregação, o olhar pousado sobre uma coleção de imagens turísticas do Rio de Janeiro? Por que colecionar cartões postais enquanto vítima de um desastre radioativo?
Palavras-chave: Cartões-postais, memória traumática, desastre radioativ
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License .
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
a. Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 License which allows the sharing of work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
c. Authors are allowed to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) after the initial publication in this journal, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and citation of the published work ( See The Effect of Free Access).
Every effort has been made to identify and credit the rights holders of the published images. If you have rights to any of these images and have not been correctly identified, please contact the Visuals magazine and we will publish the correction in one of the next issues.